به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمید رضا شهرکی معاون حمل و نقل این سازمان با بیان اینکه دریافت خسارات وارده به رویه و ابنیه فنی راه ناشی از تخلفات اضافه بار در راههای کشور با تشدید کنترل و نظارت در خصوص رعایت تناژ مجاز حمل در مبادی بارگیری و مسیرهای فاقد سامانههای کنترلی و یا فاقد پاسگاه پلیس راه در ۹ ماهه سال جاری ۵۰ درصد افزایش داشته است، گفت: افزایش نظارت برتخلفات اضافه بار از طریق تأمین و بهرهبرداری بهینه از باسکولهای سیار با هزینه کمتر و اثربخشی و بازدارندگی بالاتر و همچنین همکاری و هم افزایی جهت اجرای طرح ساماندهی حمل مواد معدنی و مصالح ساختمانی و الزام صاحبان معادن به نصب باسکول و صدور سند حمل براساس مسئولیت تعیین شده جهت وزارت صمت در قانون بودجه تحقق یافت.
وی افزود: در نتیجه اقدامات انجام شده در ۹ ماهه نخست سال جاری تعداد ۷۹ هزار و ۲۷۰ تخلف اضافه بار در سطح جادههای کشور شناسایی و برای پرداخت خسارت وارده به راه معرفی شدهاند که اگر چه شاهد تشدید نظارت و برخورد هستیم، اما براساس برآوردهای انجام شده، کافی نمیباشد
شهرکی خاطرنشان کرد: به منظور آموزش نیروهای راهداری و حمل و نقل در خصوص نحوه استفاده از باسکولهای ثابت و سیار، راهنمای فنی- اجرایی تجهیزات توزین محورکش توسط دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، تهیه و آموزشهای لازم و کاربردی به ادارات ایمنی و ترافیک استانی انجام شده است تا در کنارکارکنان پلیس راه همکاری لازم را جهت کنترل و شناسایی تخلفات اضافه بار در مقاطع و محورهای هدف و مبادی بارهای با بیشترین میزان اضافه بارگیری داشته باشند.
معاون حمل و نقل این سازمان تاکید کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای براساس وظایف خود در حوزه نگهداری راههای کشور راهبرد اصلی خود را بر موضوع پیشگیری قرارداده و در این ارتباط به دنبال نظام بخشی بر رعایت دقیق مقررات حمل از کلیه مراکز و مبادی تولید و توزیع کالا و افزایش ضمانتهای اجرایی انجام کار است.