نادیا محرابی کارشناس انرژی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گفت: یکی از مشکلات بزرگ کشور در زمینه ناترازی انرژی است که این موضوع در یک سال اخیر به بحث امنیت انرژی کشور در حوزه حمل و نقل نیز رسیده است و احتمال واردات بنزین در سال آینده وجود دارد.
وی افزود: به منظور مقابله موثر با موضوع ناترازی بنزین در ایران، اجرای مجموعهای از راه حلها مهم است. این راه حلها باید شامل اقداماتی برای محدود کردن استفاده از خودروی شخصی، جلوگیری از سوء استفاده از کارت سوخت و نظارت دقیق بر مصرف بنزین در هر جایگاه باشد. با ایجاد محدودیتهایی در استفاده از خودروی شخصی، مانند اجرای طرحهای همنشینی و ترویج حملونقل عمومی، میتوان تقاضای کلی برای بنزین را کاهش داد. علاوه بر این، نظارت دقیق بر کارتهای سوخت و مصرف بنزین در هر جایگاه میتواند به کنترل و کاهش موضوع قاچاق بنزین کمک کند که این امر بحران ناترازی را تشدید میکند.
تمرکز بر تولید خودروهای دوگانه سوز
وی ادامه داد: یکی از جنبههای مهم حل بحران ناترازی بنزین در ایران، تمرکز بر تولید خودروهای دوگانه سوز توسط خودروسازان است. خودروهای دوگانه سوز برای کارکردن با بنزین و CNG طراحی شدهاند و به مصرف کنندگان این امکان را میدهند که بین دو منبع سوخت جابجا شوند. با تشویق و ترغیب خودروسازان به اولویت تولید خودروهای دوگانه سوز، ایران میتواند وابستگی خود به واردات بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این انتقال نیازمند همکاری دولت و خودروسازان است و دولت مشوقهایی مانند معافیتهای مالیاتی و کمکهای بلاعوض را برای حمایت از تولید خودروهای دوگانه سوز ارائه میکند. این رویکرد نه تنها به ناترازی بنزین میپردازد، بلکه استفاده از جایگزینهای سوخت پاکتر و پایدارتر را نیز ترویج میکند.
این کارشناس انرژی راهکار دیگر حل بحران ناترازی بنزین را مسئله دوگانه سوز کردن کلیه خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل دانست و گفت: گام مهم دیگر برای حل بحران ناترازی بنزین در ایران، دوگانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور است. این شامل وسایل نقلیهای مانند تاکسی، تاکسی اینترنتی و ون است که نقش بسزایی در حمل و نقل شهری دارند. با اجباری شدن دوگانه سوز بودن این خودروها و اعطای سهمیه مصرف سوخت CNG به جای سهمیههای اضافی بنزین ارزان، ایران میتواند اتکای خود به بنزین را بیشتر کاهش دهد. این اقدام میتواند با ارائه یارانهها و مشوقهایی برای تشویق مالکان خودرو به تبدیل خودروهای خود به سیستمهای دوگانه سوز مورد حمایت قرار گیرد. با انتقال صنعت حمل و نقل به خودروهای دوگانه سوز، ایران میتواند پیشرفت چشمگیری در کاهش ناترازی بنزین داشته باشد.
وی کاهش وابستگی به بنزین در مصرف سوخت خودروهای سواری را دارای مزیت فراوان دانست و گفت: استفاده گسترده از خودروهای دوگانه سوز و کاهش وابستگی به بنزین در مصرف سوخت خودروهای سواری نه تنها مزایای زیست محیطی بلکه مزایای اقتصادی نیز دارد. خودروهای دوگانه سوز که از CNG استفاده میکنند در مقایسه با خودروهای بنزینی آلایندگی کمتری تولید میکنند که به بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات زیست محیطی کمک میکند. همچنین با کاهش نیاز به واردات بنزین، ایران میتواند منابع ارزی ارزندهای را که سالانه بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار تخمین زده میشود، ذخیره کند. این پساندازها را میتوان در سایر بخشهای اقتصاد سرمایهگذاری کرد و باعث رشد و ثبات اقتصادی میشود.
وی در پایان گفت: تولید و تبدیل خودروهای با موتور بنزین به خودروهای دوگانه سوز با مصرف CNG توسط خودروسازان ایرانی راه حلی مناسب برای بحران ناترازی بنزین در کشور ارائه میدهد. با گذار به سمت استفاده از گاز طبیعی، به ویژه CNG، به عنوان سوخت جایگزین بنزین، ایران میتواند وابستگی خود به واردات گران قیمت بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این انتقال نیازمند رویکردی چندوجهی است که شامل محدودیتهایی در استفاده از خودروی شخصی، نظارت بر مصرف بنزین و همچنین دوگانه سوز کردن خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل کشور است. مزایای زیست محیطی و اقتصادی خودروهای دوگانه سوز، همراه با حفظ منابع ارزی، اهمیت سرمایه گذاری در این راه حل پایدار را برجسته میکند. با اولویت بندی تولید و پذیرش خودروهای دوگانه سوز، ایران میتواند راه را برای آینده انرژی متعادلتر و پایدارتر هموار کند.