به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: طبیعتاً هر کسی با هر نگاهی بخواهد امروزه مسائل ایران و جهان را بررسی کند و نگاهی به این جغرافیای پهناور داشته باشد و مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... که حادث میشود را تحلیل کند به این نتیجه میرسد که روز به روز اوضاع دنیا در حال پیچیدهتر شدن است.
وی سپس با تأکید بر اینکه در دنیای امروز باید سره را از ناسره جدا کرد متذکر شد: حق و ناحق رفته رفته بیشتر روشن میشود و پالایش صورت میگیرد و در هر جریانی بیشتر این پالایش خود را نشان میدهد.
میرعلایی یادآور شد: حادثه طوفان الاقصی اتفاق عظیمی را در دنیا ایجاد کرده؛ حضرت آقا هم فرمودند ما نقشی در شکل گیری آن نداشتیم، اما همه آگاهیم که به پشتوانه جمهوری اسلامی و بنای ضد اسرائیلی که حضرت امام خمینی (ره) گذاشتند این اتفاق رقم خورد. از این رو ما باید همواره در حوزه فرهنگی آماده باشیم و همواره پناهگاه و پشتیبان کننده مظلومین باشیم.
این سینماگر خاطرنشان کرد: همه مسئولان فرهنگی و بالاخص جامعه سینماگران کشور باید بدانند که ما امروز در حوزه سینما از دنیا عقب مانده ایم؛ اتفاقات در جهان امروز به سرعت رقم میخورند و ما تنها نظاره گر این اتفاقات هستیم. این در حالی است که سینمای ایران باید برای مردم جهان حرف داشته باشد. نکته مهمتر آنکه ما اگر حرفی میزنیم نباید حرف مان نحیف باشد. کم کاری و بی توجهی به مسائل دنیای امروز توسط سینما و سینماگران هیچ توجیهی ندارد و همه مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و یکایک هنرمندان و سینماگران در مقابل این کم کاری مسئول هستند و باید پاسخگوی کم کاریهای خویش باشند.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «شب واقعه» و «فرزند خاک» در بخش دیگری از این این گفتگو با بیان اینکه اگر همچنان دست روی دست بگذاریم به نفع دشمن کار کرده ایم و دشمن یک به یک قلهها را فتح خواهد کرد تصریح کرد: ما باید از همه کسانی که میتوانند با تفکرشان کمک کنند تا سینمای کشور به روز شده و رشد و اعتلا پیدا کند دعوت کنیم. ما باید سریعاً وارد عمل شویم. ما باید آماده باشیم و سینما را مانند جبهههای جنگ بدانیم. باید حرف و جهت مان در سینما مشخص باشد و مانند آتش جنگ داشتههای فرهنگی مان را به دنیا اشاعه دهیم.
عضو هیأت امنای هیأت اسلامی هنرمندان ادامه داد: طبیعتاً شرایط برای وزیر جدیدی که تشریف آوردند سخت است، اما آنچه مشخص است چراغ راه است. امروز نسبت به ۵ سال گذشته چراغ راه بیشتر مشخص است. درست است سختیها زیاد شده و دستیابی به امکانات و شاید پشتیبانیهای مورد نیاز سختتر شده، اما چراغ راه و هدایت کاملاً روشن است. ما باید ببینیم از چه جانبی برویم. باید سمت نور و تاریکی را تشخیص دهیم. باید هنرمندان ما بهترین نحو و با کیفیت بالا کار کنند. نباید سینمای ایران فقط برای ایران حرف داشته باشد. اگر چنین باشد یک عقب ماندگی گستردهای است؛ بنده باز هم تأکید میکنم که ما باید الآن برای جهان بیرون از ایران حرف برای گفتن داشته باشیم. هنرمندان باید مطالعه بیشتر کنند و آمادگی لازم را برای در اختیار گرفتن افکار عمومی جهانیان داشته باشند.
مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» افزود: البته طبیعتاً با این بودجههای نحیف سینما این اتفاق شدنی نیست و مدیران فرهنگی باید تدبیری برای افزایش بودجه سینما داشته باشند. آنچه مهم است اینکه ما به هیچ وجه نباید درجا بزنیم و یا بدتر از آن عقبگرد داشته باشیم. این اتفاق به شدت خسارت بار است و جبرانش به راحتی نیست. ما باید آماده هزینههای بالا برای رسیدن به کارهای باکیفیت و خوب داشته باشیم. کیفیت بالا بسیار مهم است ما نباید هزینه کنیم و آثاری بسازیم که خودمان نگران باشیم که محتوای شان مناسب است یا نه! و یا اینکه داوران و اعضای هیأت انتخاب جشنوارهها با نگرانی فیلمها انتخاب کنند.
این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: فیلمهایی که در جمهوری اسلامی ایران ساخته میشوند باید به بیرون از این کشور بروند. باید در جشنوارههای جهانی عرض اندام کنند و باید بین مردم دنیا جایگاه خود را به خوبی پیدا کنند. این اتفاق نیازمند آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجههای وسیع تری را برای سینما پیش بینی کند. ما باید طی یکی دو سال آینده آماده این اتفاق باشیم که جذب سرمایه و سودآوری از خارج کشور داشته باشیم. سینمای ایران باید آماده درآمدهای ارزی شود و قطعاً این اتفاق اگر دغدغه و اهتمامی در میان مسئولان سینمایی وجود داشته باشد شدنی است.
تهیه کننده فیلمهای سینمایی «مرثیه برف» و «وعده دیدار» در خاتمه این گفتگو گفت: تحقق جامعه عدالت خواه و نگاه معنوی و انسانی که اسلام دنبالش است در سینما ضروری است. اینکه برای فرهنگ جایگاهی پیدا کنیم و در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم ضروری است. ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اقتصاد و مسائل ارزشی در کنار هم حرکت میکنند و اگر ما مهندسی درستی داشته باشیم دنیا آماده شنیدن حرفهایی از این دست است. نباید کار بی کیفیت تولید کنیم و دنبال آمار دادن و بیلان دادن باشیم. ما باید کارهای باکیفیت بسازیم و این چنین نام سینمای کشورمان را در دنیا زنده کنیم.