به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد هراتی در حاشیه بازدید از دستاوردهای پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه با اشاره به تولیدات چشمگیر این پژوهشگاه در محتوای علوم انسانی گفت: ضرورت مشارکت همه مراکز علمی علوم انسانی برای تحول و ارتقا علوم انسانی ضروری است و آمارها خبر از تولید انبوه در علوم انسانی را میدهد و وزارت علوم تحقیقات و فناوری به تنهایی نمیتواند بار ارتقای این حوزه را به دوش بکشد.
وی اظهار داشت: علاوه بر مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی برخی شوراهای تخصصی نظیر شورای تحول در علوم انسانی مخصوص این امر پایهگذاری شده و به عنوان مرجع بالادستی وزارت علوم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شدهاند و باید اقدامات اصلی و نقشه راه علوم انسانی را برای اجرا در وزارت علوم ارائه نماید؛ بنابراین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک حلقه واسط از یک سو منتظر اسناد بالادستی برای اجرا است و از سوی دیگر متولی سیاستگذاری و برنامهریزی برای سازماندهی و همافزایی مراکز آموزشی و پژوهشی علوم انسانی است؛ بنابراین در حوزه اختیارات خود میتواند در امر تحول علوم انسانی فعالیت نماید و تولید محتوی اصلی بر عهده مراکز علمی است.
هراتی افزود: متولیان حوزه علوم انسانی در کشور متعدد هستند و این مراکز باید با همافزایی حرکت و ارتقا علوم انسانی تلاش کنند و بار بخشی از این امر به عهده مراکز غیردولتی بوده است و باید اذعان نمود که فعالیتهای قابل توجهی در عرصه علوم انسانی امروز در بخش غیردولتی انجام میشود. مراکز آموزشی و پژوهشی غیردولتی در برخی از موارد از مراکز دولتی پیشی گرفته و اثرات خوبی را در مجموعه علوم انسانی گذاشتهاند.
رییس مرکز قرآنی و علوم انسانی کشور با اشاره به جایگاه وزارت علوم به عنوان نهاد سیاستگذار در این زمینه گفت: برخی ندانسته و غیر تخصصی در حوزه علوم انسانی ورود پیدا میکنند در حالی که مسائل این حوزه مقتضیات خاص خود را دارد و تصمیم اشتباه و غیرتخصصی در راه تحول مانع ایجاد میکند.