مناظره جمشید پژویان و داود دانش جعفری با موضوع «اقتصاد غیرنفتی» عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو» مناظره جمشید پژویان و داود دانش جعفری با موضوع «اقتصاد غیرنفتی» عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.
پژویان در این مناظره باتأکید بر اینکه اقتصاد یک علم مثبت است، گفت: علم اقتصاد نظریههای دارد که به نتیجه رسیده است بنابراین نمی توان بدون ارائه نظریه در مورد آن به بحث نشست و آنرا در امور کشور به کار بست.
وی گفت: همه میدانند اقتصاد ما سالها است که نفتی است اما چرا نمیتوانیم آن را از وابستگی به نفت خارج کنیم در صورتی که سهم مالیات در بودجه دولت حدود 20 درصد است و این فاصله زیادی از میانگین جهانی و سند جشم انداز دارد.
رئیس شورای رقابت گفت: ما ساختار مالیاتی اشتباهی را از ابتدا ترسیم کردهایم که هیچ گاه با اصلاحات ساختاری مواجه نشده و همین ساختار اشتباه سبب شده است هم اکنون فشار مالیاتی بیشاز حدی را به تولید وارد شود، این سیاستگذاریها باید با تغییرات مواجه شود البته توسط کسانی که متخصص امور مالیاتی هستند.
دانشجعفری نیز در ادامه این مناظره گفت: یکی از مشکلات اقتصاد ما وجود فضای کسب و کار نا مطمئن است، در حالی که فضای کسب و کار باید فضای مناسبی باشد تا شرکتهای حقیقی و حقوقی بتوانند از کسب و کار خود منفعتی ببرند و در کنار آن هم دولت مالیات بیشتری به دست آورد و در نهایت وابستگی به درآمدهای نفتی کاهش یابد.
وی گفت: حال سوال این است که چگونه میتوان کسب و کار را رونق داد تا درآمد مالیاتی دولت نیز افزایش یابد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به عنوان نمونه اقتصاد ترکیه در سال 1990 تا 2000 تورم بسیار بالایی را تجربه کرد و دولت ناچار بود استقراض از بانک مرکزی را افزایش دهد که این خود باعث افزایش بیش از بیش تورم شد از سویی دیگر دولت نیز ناچار بود برای جبران تورم پول بیشتری از بانک مرکزی بگیرد.
دانش جعفری گفت: اما دولت ترکیه با کاهش هزینههای خود توانست تورم را کاهش دهد، با کاهش تورم تولید نیز رونق گرفت و در کنار آن منافع حاصل از مالیات دریافتی از جامعه نیز برای دولت افزایش یافت. کاهش حقوق و دستمزد مهمترین راه کنترل و کاهش هزینههای دولت ترکیه بود.
وی افزود: ما نیز ناچاریم برای کاهش وابستگی به نفت هزینههای دولت را کاهش دهیم حال به هر روشی که مقدور است.
سیاست های انبساطی دلیل جدایی من از دولت بود
وزیر سابق اقتصاد در ارتباط با سیاست های که در دوران مسئولیت خود در وزارت اقتصاد اتخاذ کرده بود گفت: ما در آن دوران شاهد افزایش تورم بودیم اما نکته اساسی آن است که دلیل تورم در آن سالها چه بود؟
دانش جعفری گفت: نگاهی که در دولت وجود داشت اتخاذ سیاستهای انبساطی بود که در آن دولت بانکها را مجبور به پرداخت تسهیلات بیش از منابع آن بانک می کرد حتی در آن زمان بانکهای که بیشتر از منابع خود تسهیلات پرداخت کرده بودند مورد تشویق قرار گرفتند که من با آن مخالف بودم.
وی گفت: اتخاذ تصمیمها اینچنینی و سیاستهای انبساطی دولت سبب جدایی من از کابینه شد.
من تئوریسین هدفمندی یارانه ها نیستم
در ادامه دکتر پژویان در مورد هدفمندی یارانهها گفت: من از 20 سال پیش نسبت به نوع یارانهها و نوع کالاهای یارانهای اعتراض داشتم و برای اصلاح ساختار تولید مقالاتی ارائه دادم اما متأسفانه توجه خاصی به این موضوع نشد.
وی گفت: بیش از سه دهه است که تولید ما به سمت تولید ناکارآمد میرود زیرا تکنولوژی نوسازی و پیشرفته نمیشود. ما نیازمند تکنولوژی جدید هستیم تا زمانی که خود به آن برسیم ولی هماکنون ما نیاز داریم این تکنولوژی را وارد کنیم که متأسفانه این تکنولوژی ها همه در اروپا و امریکا است
پژویان افزود: برای اینکه ما هزینهها را کم کنیم باید به سمت اقتصاد بسته برویم چرا که در چند سال گذشته اقتصاد ایران به شدت به سمت واردات پیش رفته است که باید کاهش یابد و به سمت تولید داخلی پیش برویم.
رئیس شورای رقابت در ارتباط با اینکه گفته میشود شما تئورسین طرح هدفمندی هستید گفت: من در اجرای طرح هدفمندی یارانهها هیچ نقشی نداشتهام و در هیچ جلسهای از طرف دولت نیز شرکت نکردهام.
به دلیل هزینه بالا انگیزه تولید وجود ندارد
در ادامه دکتر دانشجعفری گفت: خلاصه طرح هدفمندی این بود که اگر ما اصلاحی در نوع مصرف خود انجام دهیم میتوانیم هزینهها را کاهش دهیم و نوع هزینهها نیز بهتر وهدفمندتر خواهد بود.
وی افزود: مشکلی نیز در تولید وجود دارد و آن اینکه کسی انگیزه تولید ندارد چرا که هزینههای تولید زیاد است.
عضو مجمع تشیخص مصلح گفت: در نهایت در طرح هدفمندی به این نتیجه رسیدند که شکاف قیمتی بین قیمت واقعی و قیمت یارانه ای را از بین ببرند و در مقابل بخشی از یارانهها را نقدا به مردم برگردانند تا بتوانند هزینههای ناشی از افزایش قیمتها را جبران کنند و بخشی دیگر نیز به تولید و دستگاههای دولتی برسد اما هنگامی که طرح هدفمندی اجرا شد همه منابع حاصل از آن به بخش خانوارها اختصاص داده شد در حالی که قرار بود به سه بخش دستگاههای دولتی، تولید کنندگان و خانوارها اختصاص یابد.
پژویان نیز در ارتباط با طرح هدفمندی گفت: هدفمندی یارانهها اگرچه به نحو صحیحی اجرا نشد اما موفقیتهای بسیار در پی داشت کاهش قاچاق سوخت، کاهش مصرف انرژی، اصلاح الگوی مصرف و....
وی گفت: من همچنان مدافع طرح هدفمندی یارانهها هستم حتی بهعنوان نمونه با بررسی کارشناسی به این نتیجهرسیده ایم که 50 درصد روستاییان وضع درآمد بهتری پیدا کردهاند.
رئیس شورای رقابت در مورد ارتباطش با دولت گفت: من هیچ ارتباطی با دولت ندارم وتنها رئیس شورای رقابت هستم که آن هم یک شورای فرابخشی است.
اولویت با تقدم اقتصادی است نه سیاسی
وی در پاسخ یکی از دانشجویان در ارتباط با اینکه اولویت با تقدم سیاسی است یا تقدم اقتصادی؛ گفت: چین به عنوان یک اقتصاد در حال توسعه نمونهای خوب از توسعه اقتصادی و یا سیاسی است، این کشور توسعه اقتصادی دارد اما توسعه سیاسی در این کشور به وجود نیامده است با این حال می بینیم که سطح رفاه و زندگی و رضایتمندی در این کشور افزایش یافته است. پس توسعه اقتصادی مقدم بر سیاسی است.
رئیس شورای رقابت در ارتباط با خصوصی سازی و واگذاریها گفت: اصل 44 قانون اساسی میگوید که مدیریت بخش خصوصی باید جایگزین مدیریت دولتی شود چرا که در مدیریت بخش خصوصی حداکثر شدن سود هدف است اما مدیرت دولتی حداکثر کننده هزینهها است.
وی گفت: در حال حاضر در کشور یک مدیریتی به وجود آمده است که نه دولتی است نه خصوصی و این مدیر همواره گوش به فرمان وزیر مربوطه است و به خاطر جلب رضایت آن وزیر ممکن است هر کاری انجام دهد به همین دلیل حداکثر کننده هزینه است.
پژوهان در پایان گفت: شورای رقابت که اجازه واگذاریها را داده است باید سهامها و واگذاریها را که انجام شده است لغو کند و به بخش خصوصی واقعی تحویل دهد.