به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، شهرام میرآخرلو دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار داخلی را شایعات و فضای روانی دانست و گفت: دلالی ها و سفته بازی ها عامل شکل گیری این فضا شده اند و افزایش قیمت خودرو را رقم زده اند.
او با اشاره به اینکه متاسفانه در چند وقت اخیر انتشار اخبار غیرواقعی باعث ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو شد، افزود: خودروسازان با چند نوبت پیشفروش باعث کاهش چهار تا 22 درصدی قیمت خودرو در بازار شدند.
میرآخرلو گفت: تغییرات در قیمت خودرو همچنان در حوزه اختیارات سازمان حمایت است و آزادسازی قیمت خودرو صحت ندارد.
مدیر کل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان همچنین اذعان کرد: کاهش تولید خودرو نیز از عوامل افزایش قیمت آن در بازار بوده است.
وی گفت: طبق ماده 101 قانون برنامه پنجم توسعه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید از سوی سازمان حمایت قیمت گذاری شود. با این حال اگر قرار است تغییر روشی در زمینه قیمت گذاری خودرو صورت گیرد مراجع مربوطه باید خلاء قانونی را برطرف کنند.
اواخر سال گذشته کمیته قیمتگذاری خودرو اختیار قیمتگذاری سواریهای با قیمت بالای 45 میلیون تومان را به هیات مدیره خودروسازان واگذار کرده بود. با این اوصاف به نظر میرسد که منظور میرآخرلو خودروهای زیر 45 میلیون تومان است.