به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» وحید جلیلی در نشست نقد و بررسی فیلم آرگو که عصر امروز در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد گفت: در طول یکی دو دهه اخیر میبینیم که ادبیاتی نسبت به سینمای ایران شکل گرفته که مکرر به دخالت سیاست و ایدئولوژیک در سینما اعتراض دارد و میگوید سینمای حرفهای باید بدون نگاه سیاسی و ایدئولوژیک باشد.
وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر یادداشتهای بسیاری داریم که میگوید هنر برای هنر است و سینما برای سنیما و سیاست در سینما جایی ندارد.
این فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان داشت: فیلم آرگو از جهتی برای ما فرصت است زیرا این فیلم از سرزمینی میآید که ادعای حرفهای گری در سینما و هنر دارد ولی این ادعا در فیلم آرگو نقد شده است.
جلیلی افزود: این بحث وجود دارد که فیلم آرگو که فیلمی متوسط و عادی است به عنوان بهترین فیلم سال جهان انتخاب میشود و باید به این مسئله اعتراض کرد.
وی با بیان اینکه امریکاییها براساس منافع خود فیلم میسازند گفت: امریکاییها برای منافع خود تبلیغ میکنند و فیلمهایی میسازند که با معیارهای فنی و هنری تطابقی ندارد.
این فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان داشت: بزرگترین درسی که میشود از فیلم آرگو گرفت این است که هالیوود و سینما ذاتا غیر سیاسی نیست؛ امریکاییها نسبت به اهداف خود بیتفاوت نیستند.
جلیلی با اشاره به کارگردان فیلم آرگو گفت: این کارگردان زمانی که در فیلمی بازی کرده بود در مصاحبهای عنوان کرد که اگر من را میان بازی در یک فیلم سودآور امریکایی که باعث دلشکستگی سربازان جنگ جهانی دوم و بازی در فیلمی نفروش که باعث افتخار سربازان جنگ جهانی دوم است قرار دهند طبیعتا بازی در فیلم دوم را انتخاب خواهم کرد و این نشان میدهد که در امریکا ارزشها از سینما بالاتر است.
وی در همین زمینه افزود: بنا بر مصاحبه کارگردان فیلم آرگو ساخت چنین فیلمی بسیار طبیعی است ولی جای سوال اینجاست که چرا در کشور ما چنین اتفاقی رخ نمیدهد.
این فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: امریکا نگاه ارزشی به تاریخ و قهرمانان خود دارد و با تحریف تاریخ قهرمانانش را به رخ جهانیان میکشد و ما با وجود قهرمانان بسیار فیلمی در خصوص تاریخمان نمیسازیم.
جلیلی اظهار داشت: جریانی در کشور وجود دارد که میگوید سینما را باید با ارزشهای سینمایی محک زد ولی متأسفانه این جریان در کشور برعکس عمل میکند.
وی با بیان اینکه در ایران فیلمهای زیبایی در حمایت از امریکا ساخته شده است گفت: فیلمی با عنوان 444 روز در شبکه پرستیوی ساخته شده که در جهت محکوم کردن تسخیر لانه جاسوسی است به طوری که حتی صدای روشنفکران را نیز درآورده است.
جلیلی با اشاره به فیلم یک خانواده محترم گفت: فیلم یک خانواده محترم در ابوظبی جایزه گرفته در حالی که در این فیلم صریحترین فحاشیها به امام خمینی (ره) صورت گرفته بااین حال هنوز تهیه کننده و کارگردانش در ادارات دولتی مشغول به کار هستند.
جلیلی با اشاره به قسمتهایی از فیلم آرگو گفت: بازیگری که نقش کنسول ایران در ترکیه را بازی میکند فیلمی با عنوان زمستانه را در ایران ساخته است که فیلمی ضدانقلاب به حساب میآید.
جلیلی با بیان اینکه در جایزه اسکار امسال سه فیلم با هم رقابت میکردند اظهار داشت: هر سه فیلمها نیز سیاسی و در خدمت دولت امریکا بودند و در شرایطی که غرب رو بازی میکند و از دادن اسکار به فیلم آرگو خجالت نمیکشد ما نیز باید به وظایفمان به درستی عمل کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر عدهای در کشور سروصدا میکنند و میگویند کسی حق ندارد سیاست را وارد سینما کند.
وی در ادامه گفت: ما در کشور سوژههای بسیاری داریم که اگر سینمایمان سینمای طبیعی هم باشد باید به این سوژهها بپردازد.
جلیلی با اشاره به زندگینامه شهیدرجایی گفت: شهید رجایی نوجوانی کاسه فروش بود که توانست رئیس جمهور کشور ایران شود و تمام زندگی شهید رجایی درماتیک است و باید به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به شهدای ترور گفت: در کشور بیش از 17 هزار شهید ترور داریم که راجعبه هیچ کدام از آنها فیلمی ساخته نشده است؛ آقایان سینماگر اگر به هنر برای هنر معتقدید باید به ظرفیتها توجه کنید.
وی ادامه داد: اسکار دادن به فیلم آرگو با وجود گافهای بسیار در فیلم ذاتا سیاسی است.
جلیلی افزود: درسی که آرگو برای ما دارد این است که از اینکه بگوییم میخواهیم سینمایی داشته باشیم که در آن تاریخ را به رخ جهانیان بکشیم خجالت نکشیم.
وی در ادامه گفت: هدف فیلم آرگو سیاسی است و حتی در برخی از سکانسهای فیلم منطق درماتیک نیز رعایت نشده است.
این فعال جبهه فرهنگی اظهار داشت: عدهای از منتقدان غرب هم متوجه شدهاند که فیلم آرگو دروغ میگوید و آدمهای انقلابی در فیلم آرگو سند تاریخی ندارند.
جلیلی ادامه داد: عدهای معتقند سینما باید دردهای یک جامعه را بگوید در حالی که چنین مسئلهای را در غرب و اسکار نمی بینیم.
وی افزود: آرگو فرصتی است برای طرح سوال که چرا در سال 91 غربیها آرگو میسازند و ما یک خانواده محترم و این با کدام منطق سازگار است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی میتوانست میلیاردها مخاطب را برای سینما جذب کند گفت: متأسفانه در کشور سینمای ضدانقلاب رواج پیدا کرده و ما نتوانستیم از سینما به عنوان یک مزیت استفاده کنیم.
جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: عدهای معتقدند اگر در فیلمی توهینی صورت گیرد به دلیل اینکه هنر است نمیشود به آن اعتراض کرد.