به گزارش خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" از گرگان، میزگرد بررسی "سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه علم و فناوری" با همکاری نمایندگی "خبرگزاری دانشجو" در استان گلستان و پایگاه خبری تحلیلی "گلستان ما" به صورت پایلوت کشوری با حضور شش تن از اساتید برجسته این استان و به میزبانی دانشگاه آزاد گرگان برگزار شد.
محورهای این میزگرد منطبق بر بند یک اصل 110 قانون اساسی حوزه علم و فناوری" پیرو پرسش های "میزان توجه مسئولان به پژوهش؟"، "شرایط علوم انسانی در دانشگاهها و میزان تطابق آن با مبانی دینی؟"، " ارزیابی زمان مرجعیت علمی ایران در جهان با توجه به شرایط کنونی؟" و "شرایط معیشتی اساتید دانشگاه در حال حاضر و میزان توجه دولت به این مقوله و دلیل تاکید رهبری بر این مسئله؟" طرحریزی شده بود.
مراکزی مدرک دانشگاهی میدهند که زیرساخت یک مدرسه را نیز ندارند
علیرضا مهینی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گرگان در ارزیابی اجمالی ضعیت علمی و پژوهشی کشور گفت: فضای آموزش عالی کشور را خیلی بی برنامه توسعه دادهایم؛ به طوری که مراکز متعددی در حال ارائه مدارک دانشگاهی هستند که حتی زیرساختهای یک مدرسه را هم ندارند.
وی تاکید کرد: در بسیاری از مراکز آموزش عالی کشور اصلا "کیفیت" یک ترجمان مناسب ندارد و این شرایطی است که خودمان آن را تولید کردهایم.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گرگان تصریح کرد: وقتی میبینید یک دانش آموخته مقطع ارشد و یا دکتری برای مصاحبه کاری میآید و حتی با ادبیات رشته خود غریبه است غصهدار میشوید، این وضعیتی نیست که بتوان آن را رها کرد و حتما باید یک فکری به حال این مشکل کرد.
در حق علم کم لطفی سیاسی شده است
مهیمنی در روند ارزیابی وضعیت علمی کشور با بیان اینکه در این زمینه برخی کم لطفیهای سیاسی صورت میگیرد، ادامه داد: این برخوردها به پیشرفت کشور لطمه میزند و زمانی بازخورد آن را میبینیم که کشور پر شده است از فارغالتحصیلان کمسواد و کمتخصصی که به واسطه مدرک به هر شغلی راضی نمیشوند و توقع جامعه نیز از آن ها بالا میرود.
قیف برعکس ورود و خروج به دانشگاه تبدیل به استوانهای بزرگ و صیقلی شده است!
وی افزود: مراکز آموزش عالی آنقدر بدون چارچوب گسترش یافتند که دیگر قیف برعکس ورود و خروج به دانشگاه تبدیل به یک استوانه بزرگ و صیقلی شده است؛ مراکزی که هم ورود به آن راحت است و هم خروج، در برخی مراکز حضور در کلاس و حتی حضور در امتحان که ناموس آموزش تلقی میشود، هم الزامی نیست!
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد گرگان خطاب به دولت روحانی بیان داشت: از دولت تقاضا دارم یک پکیج و دستور کار مشخصی برای این مراکز ارائه بدهد؛ چرا که این وضعیت برازنده کشور نیست.
بگذارید کلمه دانشجو برازنده باشد
مهیمنی تصریح کرد: برای برون رفت از وضعیت بیسوادی سریعترین راه و بدترین راه را انتخاب کردیم؛ باید یک بازنگری و ساماندهی در زمینه آموزش عالی صورت پذیرد تا کلمه دانشجو برازنده این طیف باشد.
وی همچنین در پیش بینی زمان مرجعیت علمی کشور نیز گفت: برای این کار ابتدا باید نیازها به درستی احصا شود و بعد به لایههای پایینتر ابلاغ شود.
در همین راستا نوروز نیمروزی، عضو هیات علمی دانشگاه گلستان بیان داشت: دادن زمان برای این مورد نشان میدهد نگاه ما برنامهای است؛ در حالی که این موضوعی زمانبر است و نیاز به تغییرات درازمدت دارد.
همچنین شبیر دائمی، استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی گلستان در پاسخ به این سوال گفت: تعیین زمان اشتباه است و باید در این موضوع هدفگرا باشیم.
نگاهها به علم و فلسفه باید عوض شود
در ادامه عبدالقیوم شکاری، استاد دانشگاه آزاد و پیامنور آزادشهر نیز خاطرنشان کرد: ما ظرفیت و پتانسیل تبدیل شدن به مرجعیت علمی را داریم ولی نمیتوانیم مشخص کنیم در چه مقطع زمانی به آن درجات عالی میرسیم.
وی تصریح کرد: رسیدن به مرجعیت علمی حداقل نیازمند سه تغییر است اول باید نگاه ما به علم و فلسفه عوض شود و هم باید نگاه آموزندهها و برنامهریزها به این دو مقوله تغییر کند و هم باید دانشجویان با نگاه دیگری به این مسائل بنگرند.
شکاری گفت: در حال حاضر اغلب دیدگاهها به علم آموزی اشتباه است؛ ما خیال میکنیم دانشگاه رفتن اولین پایه اشتغال است و به همین خاطر افراد برای اینکه شاغل شوند وارد دانشگاه میشوند و کمتر کسی است که برای علم آموزی و یاد گرفتن وارد دانشگاه بشود.
لایههای پژوهشی کشور معیوب است
پس از وی، قربان خسروی، رئیس دانشگاه پیامنور گالیکش گفت: در هر علمی که وارد شویم به پژوهش برمیخوریم؛ چرا که این یک رکن اساسی در توسعه است.
وی تصریح کرد: وقتی مقام معظم رهبری که در راس تعامل چینش استراتژی قرار دارند در سی و پنجمین سال از عمر انقلاب سیاستهای تازهای در حوزه علم و فناوری ابلاغ میکنند یعنی از وضعیت حاضر راضی نیستند و این موید این است که استراتژی مناسب نداریم و با تاکتیک پیش نمیرویم.
خسروی با طرح این پرسش که چرا باید در حوزه علوم انسانی از تئوریهای غربی استفاده شود چرا نباید لایههای دینی را واکاوی کنیم و به تئوری جدید برسیم، افزود: اسلام تازه متولد نشده است باید اندیشمندان داخلی بنشینند و مبانی اسلامی را در کرسیهای آزاداندیشی و همایشها بررسی کنند و آن را مبتنی بر نتیجه کنند.
وی تاکید کرد: چون لایههای پژوهشی کشور معیوب است کسی افتخار نمیکند وارد آن شود؛ از این رو اگر ما معلمان وراد نشویم 1000 سال دیگر هم بگذرد باز وضعیت همین است و فقط خودمان را دور زدیم.
رئیس دانشگاه پیامنور گالیکش از لزوم ایجاد پارک علوم انسانی مانند پارک علم و فناوری سخن گفت و افزود: تا زمانی که بنشینیم و بگوییم باید یک فکر اساسی کرد به جایی نمیرسیم و باید وارد عمل شویم.
در ادامه غلامرضا منتظری، مدیرکل اسبق اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان بیان داشت: کیفی سازی نکته آخر پرهیز از هرگونه آمارگرایی است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان برای اندیشهپردازی بومی، تصریح کرد: اگر زمانی در حوزه تمدن پیشگام بودهایم به دلیل بومی بودن آن بود؛ در دیگر زمینهها نیز باید به بومی سازی برسیم برای مثال در علم پزشکی با وجود حکیمی مانند ابوعلی سینا که علم پزشکی غرب در بسیاری از موارد برگرفته از کتابهای این دانشمند ایرانی است نشان میدهد ظرفیت بومی سازی تمامی علوم را دارا هستیم.