به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در همایشی با عنوان «زیستار جنسی ایرانیان» به بررسی مسئلهی جنسی در ایران پرداخت. در این مراسم ابتدا قسمت سوم مستند «یک پیشنهاد ساده» اکران شد که به همین موضوع در ایران پرداخته بود. اولین نشست بررسی زیست جنسی ایرانیان با حضور دکتر فیاض ادامه یافت.
دکتر ابراهیم فیاض، عضو هیئتعلمی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در مورد این برنامه گفت: زیستار یعنی آنچه تابهحال در زندگی ما حاصلشده؛ یعنی در حال حاضر از زندگی چه بهدست آوردهایم و در چه وضعی هستیم. الان وضعیت جامعهی ما در این زمینه سیاه است؛ یعنی آنچه ما الان میبینیم این است که واقعیت خودش را به ما تحمیل کرده است و باید آن را بپذیریم.
فیاض افزود: در ایران میگویند باید آسیبشناسی کنیم و این یعنی انفعال؛ یعنی اینکه کاری نکردیم تا اتفاقی افتاده والان تازه میخواهیم به آن بپردازیم. البته موضوع جنسی در ایران از بیرون هم خط دهی میشود و آقایان مسئول و حکومت هم چون آدم هایی قوی نیستند از این وضع درحال وحشتزدگی هستند.
وی اضافه کرد: من بیست سال پیش این موضوع را به مسئولین هم گفتم ولی آنها میگفتند الان که خبری نیست. خب وقتی با موضوعات بهصورت علمی برخورد نکنیم؛ واقعیت خودش را بر ما تحمیل میکند. ما در حال حاضر دارای زیستاری بسیار پیچیده و مبهم هستیم.
احمدیمقدم بعد از دو سال فهمید که بگیروببندها درست نبوده
فیاض با اشاره به برخوردهای مقطعی و غیرعلمی با مسائل اجتماعی در کشور گفت: آقای احمدیمقدم در همین دانشکده علوم اجتماعی که با ما همکلاسی و هم دانشکدهای بود و بعدها رییس فرمانده انتظامی شد؛ در زمان مسئولیت داشتنش؛ بنده با او در مورد موضوع گشت و ارشاد بحث میکردیم؛ بعد از دو سال گفت که فیاض راست میگفت؛ بعد از دو سال فهمیدند که بگیر و به بندها کار درستی نبود.
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به وظیفه جامعهشناسی گفت: ما در علوم اجتماعی اول دربارهی مسائل شناختی بحث میکنیم، بعد به سراغ مسائل کنشی و سپس ساختاری میرویم.
از قاری قرآن تا استخارهکن معروف؛ همه قربانی هستیم/ صداوسیما التماس کرد
فیاض با اشاره به اتهامات اخیری که در مورد یکی از قاریان بینالمللی قرآن مطرح شد گفت: همین موضوع قاری قرآنی که اخیراً اتفاق افتاده؛ یک چارچوب شناختی بر سرش اتفاق افتاده است. ما باید ببینیم که چه خلأهایی در زندگی شخصی این فرد وجود داشته که اینگونه شده.
وی دراینباره افزود: این قاری و آن استخارهگیر معروف نباید به مسائل شخصی تبدیل شوند. شخصی کردن این مسائل اولین اشتباه ما در این زمینه است. اینجور افراد خود قربانی هستند؛ اینجور افراد آدمهای نرمالی نیستند و باید مورد مطالعه قرار بگیرند. آن مورد مشابه ای که چند سال پیش در قم اتفاق افتاد اگر با آن علمی برخورد میشد شاید این اتفاق اخیر نمیافتاد. این مسئله ساختاری است و اگر با اینگونه مسائل همینگونه که تاکنون برخورد میشده؛ برخورد شود این قضیه همچنان ادامه مییابد.
فیاض در مورد اقدامات سطحی صداوسیما در این زمینه اظهار داشت: دیشب شبکهی خبر در مورد همین موضوع قاری قرآنی که اخیراً اتهاماتی در موردش مطرحشده است؛ شروع به التماس کرده که اسلام مظلوم است و فلان...
این عضو هیئتعلمی دانشگاه تهران افزود: این آقا میخواسته خلاقیت به خرج دهد و خلاقیت هم گاهی انحراف محسوب میشود. این فرد درزمینه جنسی یک بعد شخصی داشته که دران کمبود و خلا ای بوده است و باید شناسایی و مطاله شود. متأسفانه نهایت کاری که برای اینگونه افراد میکنند این است که نهایتاً میگویند که مثلاً این آقا سادیسم داشته و تمام؛ درحالیکه باید از طریق اینگونه موارد به ساختارهای تاریخی ناخودآگاهمان برسیم و آنها را بهصورت جمعی خودآگاه درآوریم.
فیاض با اشاره بهاتفاق مشابهی که در سالهای اخیر پیشآمده گفت: همان خفاش شبی که تصادفاً درگشت بچههای بسیج افتاده بود و خودش اعتراف کرده بود؛ هم اینگونه است. خفاش شب فردی بود که به زنان مردم تجاوز میکرد و چون ارضا نمیشد؛ خانمهایی که مورد تجاوز قرار داده بود را سینهشان را میبرید و اینطور قربانان خودش را میکشت.
سقراط و افلاطون هم بچهباز بودند/ ایرانیها بهطور میانگین 1000تا2000 دلار در تایلند خرج مسائل جنسی میکنند
وی افزود: اصلاً به این نکته تاریخی اشاره نمیشود که سقراط را به خاطر ارتباط جنسیاش با یک پسربچه کشتهاند. افلاطون هم ازاینگونه رابطهها داشته. در ساختار یک انحراف اینگونه جنسی است. طبق آمار ایرانیها در تایلند نفری هزار تا دو هزار دلار خرج مسائل جنسیشان میکنند؛ بعد از ما هم عربها در جایگاه دوم هستند و بعد هندیها.
فیاض با انتقاد از رویکرد فعلی گفت: گاهی تاریخمان را پرافتخار بیان میکنیم ولی درواقع این مسائل را ندیده میگیریم و از آنها اطلاعی نداریم.
اینجا هم خفه شویم؟ پس کجا حرف بزنیم؟
فیاض در مورد وجود تابوی جنسی در ایران گفت: من در سال ۶۹ در مورد مسائل مرتبط بازسازی که آقای رفسنجانی راه انداخته بود؛ کنفرانسی میدادم. یکی از همکلاسیهایمان بلند شد، داد زد و گفت: «خفه شو. چرتوپرت نگو». استادمان که دکتر وثوقی بود والان بازنشسته شدهاند هم بلند شد گفت: «اینجا هم خفه شویم؟ پس کجا حرف بزنیم؟» همین دوستمان که گفت خفه شو الان به اتهام ۱۲۰ میلیارد تومان اختلاس در زندان است. این فرد هم بدبخت و مظلوم و محکوم است.
فیاض در ادامه گفت: بنده سر کلاسهای سال ۷۲ رابطهی جمعیت با مسائل جنسی را گفتم؛ من گفتم که نرخ چسبنده میشود و اگر کنترل جمعیت را هم اجرا کنید؛ مسائل اخلاقی جدا میشود. در همین کلاس به خاطر اعتراض به اینکه این مسائل را اینطور بیان کردم؛ چند خانم حزب الهی کلاس را ترک کردند.
خودکشی، افسردگی یا روانی شدن در انتظار 13 میلیون ایرانی/ اصغر فرهادی سردمدار سادیسم جنسی در سینما
فیاض با اشاره به آماری که اخیراً منتشرشده؛ گفت: همین چند روز پیش آماری دادند که ۱۳ میلیون نفر از سن ازدواج گذشتهاند؛ خب طبیعتاً این سیزده میلیون یا روانی خواهند شد یا افسرده میشوند و یا خودکشی میکنند. به طوریکه اخیراً خودکشی در خانمها در حال افزایش است و همانطور که میدانیم وقتی خانمها درگیر یک مسئلهای مثل خودکشی یا اعتیاد شدند؛ به همین ترتیب این میزان افزایش مییابد. من الان به شما میگویم که تا چند سال آینده آمار خودکشی خانمها از آقایان بالاتر میشود.
وی با اشاره به وضعیت سینمای ایران در این مسائل گفت: در حال حاضر در جامعه و سینمای ما خشونت جنسی بهشدت بالاست. در سینما ایران ما شاهد خشونت جنسی هستیم. سردمدار خشونت جنسی در سینما ایران اصغر فرهادی است. فیلمهای این آقا سادیسم جنسی را تبلیغ میکند و کسی هم نیست که بیاید به این مسائل بپردازد.
باید بپذیریم که انقلاب جنسی رخ داده
فیاض گفت: اگر انقلاب جنسی که من در شبکه افق به آن اشاره کردم را قبول میکردیم؛ دیگر آنتنهای ماهواره را جمع نمیکردیم. همین چند سال پیش که با دستگاه ویدئو مشکل داشتند؛ بچههای کمیته می آمدند جلوی در خانههای مردم و آنها را برمیداشتند و میرفتند. مسئله اجتماعی موضوعی است که همه را گرفتار میکند و باید در مورد آنها بیرحمانه بحث کنیم. این موضوعات آسیب و مشکل اصلی ما نیستند بلکه همهی اینها به این خاطر است که در حال پیشرفت هستیم و داریم بزرگ میشویم و بالتبع یک سری مشکلاتی هم برایمان پیش میآید.
وی در مورد مسئله جنسی و آموزش مسائل جنسی در ایران اظهار داشت: ما مسائل جنسی را در کشور خیلی حساس کردیم و به خاطر همین است که کوچکترین تعرض و مسئله را مخصوصاً افراد مذهبی، پیچوتاب میدهند. اگر در کشور ما آموزش جنسی داده شود؛ کودکان ما بهراحتی مورد آزار جنسی قرار نمیگیرند. اگر آموزش جنسی به کودکانمان میدادیم؛ دیگر خیلی مسائلی که در مدارس مطرح است؛ به وجود نمیآمد.
اولین کار: تبدیل ناخودآگاه جمعی به خودآگاه عمومی/ پیامبر و ائمه هم آموزش جنسی میدادند
فیاض در مورد کاری که میتوان در شرایط حاضر در مورد این مسائل کرد؛ گفت: اولین کاری که باید سریعاً در این زمینه انجام دهیم این است که لایه ناخودآگاه داخلی که این کنشها را ایجاد میکند و سیستم معرفتی ما را تشکیل میدهد را شناسایی کنیم. باید در مورد این مسائل به تاریخ رجوع کنیم. تاریخ هم به این سادگی لایههای خودش را برای شما باز نمیکند.
وی افزود: کل بحث ما این است که چه طور باید مسائل جنسی را در جامعهمان عادی کنیم؟ اگر موفق به این کار شویم، اخلاق به جامعهی ما برمیگردد. چگونه باید ناخودآگاه جمعی را به خودآگاه جمعی تبدیل کنیم؟ این کار از طریق روانکاوی ادبیات، هنر، فلسفه و ... انجام میشود.
فیاض در ادامه گفت: شناسایی و شناساندن لایه زیرین تاریخی یعنی اینکه مثلاً چه مواد و مصالحی در این سقف استفادهشده؟ آیا محکم است یا در آن شن هم ریختهاند و امکان دارد سست باشد؟ حالا اگر بخواهیم این سقفی که در زیرزمین است را شناسایی کنیم باید چهکار کنیم؟ تازه این تاریخ یک تاریخ جسمی و مادی است ولی تاریخ معنوی را چهکار باید کنیم؟ اینها همه مسائلی است که باید به آنها توجه شود ولی متأسفانه کمکاری میشود.
فیاض با اشاره به آموزههای اسلام درزمینه مسائل جنسی گفت: پیغمبر و ائمه ما هم آموزش جنسی میداده اند. شب عروسی حضرت علی و حضرت زهرا؛ پیامبر ۲۵ دستورالعمل جنسی به حضرت علی میدهد و صبح همان روز هم که پیامبر بالای سر این دو بزرگوار میآید چه طور رفتار میکند؟ آموزههای معصومین ما پر است از این مسائل. اگر میخواهید این مسائل را درست کنید؛ باید ناخودآگاه جنسی را آگاه کنید. اینجاست که عقلانیت اجتماعی حاکم شده است.