حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، استاد دروس عمومی و از اعضای نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها، در گفتوگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص دلایل عدم اقبال به دروس عمومی در دانشگاهها گفت:«اقبال به دروس عمومی قطعاً در حد دروس تخصصی نیست و این موضوع برخاسته از چند عامل است. یک عامل این است که دانشجویان عموماً احساس نیاز به این دروس ندارند. درباره دروس تخصصی، دانشجویان این دروس را در جهت گیری تخصص آیندهشان مهم میبینند و طبیعتاً نسبت به آنها اقبال بیشتری دارند. این موضوع درباره دروس پیش نیاز ِ تخصصی هم صادق است اما درباره دروس عمومی چنین دیدگاهی وجود ندارد چراکه دانشجو برای این دروس نقشی در تخصص و حرفه آینده خود قائل نیست. نکته بعدی به ارتباط با استاد مربوط است. یک استاد درس تخصصی ارتباط مستمری با دانشجو دارد و ممکن است در آینده هم با همین دانشجو یک درس مشترک داشته باشد اما درباره درسهای عمومی چنین موضوعی را نمیتوان در نظر گرفت.»
رستمی ادامه داد:«مسئله بعدی، موضوع مخاطبین است. معمولاً دانشجویان یک رشته و یک سال ورودی با هم در کلاسهای درس تخصصی حضور دارند ولی در کلاسهای عمومی دانشجوها از دورههای مختلف حضور دارند و طبیعتاً دوستی خاصی میان دانشجویان کلاس وجود ندارد و انگیزه همراهی با کلاس برای دانشجو نسبت به دروس تخصصی کمتر است. مجموعه این عوامل باعث میشود که دانشجو به دروس عمومی اقبال نداشته باشد.»رستمی درباره نگاه دانشجویان به دروس عمومی افزود:« نگاه دانشجویان عموماً به کلاسهای معارف این است که در این کلاسها باید به تمام شبهات دینی و اعتقادی پاسخ داده شود. نقش استاد در این کلاسها بسیار مهم است که یک فضای آزاداندیشانه در کلاس ایجاد کند. »
وی همچنین درباره منابع تدریس دروس عمومی خاصه درس انقلاب اسلامی گفت:«به طور خاص در بحث درس انقلاب اسلامی، سرعت تحولات بسیار زیاد است و از طرفی در این درس باید هم به ریشههای انقلاب اسلامی پرداخته شود هم موضوعات و چالشهای حال حاضر انقلاب. ولی خب به دلیل سرعت بالای تغییرات و تحولات، معمولاً کتابها از دغدغههای دانشجویان عقبتر هستند و اینجا مهارت استاد مهم است که به سؤالات دانشجویان پاسخ بدهد. البته یک سامانه مجازی وجود دارد که دانشجویان میتوانند در آن ثبت نام کنند و از مطالب مطرح شده در آن استفاده کنند. در این سامانه تعدادی از اساتید برجسته دروس معارف حضور دارند و شبهات و سؤالات مطرح شده را به صورت تک موضوع پاسخ میدهند.»
رستمی در انتها راهکارهای خود برای بهبود وضعیت دروس عمومی را اینگونه مطرح کرد:«ارائه دروس در قالب کارگاهی و با مشارکت بیشتر دانشجویان قطعاً میتواند در اقبال دانشجویان به دروس عمومی مؤثر باشد. استفاده از امکانات کمک آموزشی و ظرفیت فضای مجازی هم در ارائه دروس بسیار به افزایش علاقه دانشجویان کمک خواهد کرد. همان طور که عرض کردم، نقش استاد در ارائه دروس عمومی بسیار مهم است و خود استاد باید توانایی جذب و ایجاد علاقه در دانشجویان را داشته باشد.»