نامه نگاری نمایندگان مجلس و فعالان حوزه واردات خودروهای هیبریدی باعث شده تا در نهایت وزارت صنعت در تصمیم خود در افزایش واردات این خودروها تجدید نظر کند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، دولت بعد از تأخیر چند ماهه در عدم اعلام تعرفه واردات خودرو و توقف ثبت سفارش سرانجام اوایل دی ماه امسال دستورالعمل واردات خودرو را با امضای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرد که براساس آن خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی مشمول تعرفه ۵۵ درصد، خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سیسی مشمول تعرفه ۷۵ درصدی و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سیسی ۹۵ درصد تعیین شده است.
البته از همان ساعت نخست انتشار این دستورالعمل افزایش قابل توجه واردات خودروهای هیبریدی با علامت سوالهای مختلفی مواجه شده، زیرا براساس تصمیمگیریها به دلیل مصرف پایین بنزین و آلایندگی کم خودروهای هیبریدی، دولت به عنوان مشوق، تعرفه ۴ درصدی را برای واردات این نوع خودروها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به ۴۵ درصد رسید که این رقم رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی تعرفه این خودروها را نشان میدهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این خودروها در بازار ایجاد خواهد کرد.
جهش غیرمنتظره تعرفه خودروهای هیبریدی در حالی است که واردات این نوع خودروها برای کاهش آلودگی هوا وارد سیاستگذاریهای کلان کشور شده و مشوقهایی برای این امر در نظر گرفته شده بود. مسئولان بارها به لزوم حمایت از واردات این خودروها تاکید کردند و برنامههایی برای ورود گسترده این نوع خودروها به ناوگان حملونقل عمومی اعلام شده بود. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته، شهرداری تهران با رونمایی از ۲۰۰ دستگاه تاکسی هیبریدی در منطقه ۱۲ تهران، اعلام کرد قصد دارد با افزایش تعداد این تاکسیها، تا سال ۱۴۰۰، منطقه ۱۲ را به منطقه پاک تبدیل کند. پیش از آن، در سال ۹۴ هم مسئولان تاکسیرانی از ورود قریبالوقوع هزار دستگاه تاکسی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داده بودند. حتی پلیس هم اوایل امسال اعلام کرد که برای کاهش آلودگی هوا قصد دارد، از خودروهای هبریدی در ناوگانش استفاده کند.
البته اعلام تعرفههای جدید خودروهای هیبریدی از همان روزهای نخست با انتقادات بسیار جدی هم روبه رو شد به نحوی که برخی از کارشناسان این تصمیم را "گل به خودی دولت در مقابله با آلودگی هوا" عنوان کردند و حتی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم با اشتباه خواندن افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی گفت: نباید به یک باره تعرفه واردات تمامی خودروهای هیبریدی را افزایش دهیم، از سوی دیگر حتی در زمینه افزایش تعرفه واردات خودروهای معمولی نیز مباحثی مطرح است و باید الزامات و شرایطی در مورد آنها نیز لحاظ شود.
پیگیری دلایل این موضوع تا جایی ادامه داشت که پای واردات خودروهای هیبریدی به مصاحبه تلویزیونی رئیس جمعهور با مردم هم کشیده بود به نحوی که رئیس جمهور اعلام کرد تعرفه این خودروها را بررسی خواهد کرد. در کنار این موضوع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کمیسیونهای اصل ۹۰، صنعت و بهداشت هم با تهیه یک نامه به وزیر صنعت که به امضاء بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است خواستار اصلاح تعرفه خودروهای هیبریدی شدهاند. اعلام این موضعگیریها از سوی مسئولان مختلف در تغییر سریع تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باعث شده تا این موضوع در دستور کار وزارت صنعت قرار گیرد. براساس اطلاعات رسیده از مقامات مسئول قرار است تعرفه خودروهای هیبریدی تغییر کرده و بعد از اعلام نظر از دست اندرکاران این حوزه به زودی اعلام شود.