گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-محمدصالح سلطانی؛ هیجانش، از یکی دو ماه مانده به بهمن میافتد به جان عاشقان سینما. با هر خبر و احتمال و زمزمهای، ساعتها برای جشنواره گمانهزنی میکنند و انتظار میکشند تا 12 بهمن برسد و جشن پرهیاهوی سینمای ایران آغاز شود. دهه فجر، برای همه ایرانیان شاد است، اما برای سینماروها چیزی بیش از شادی دارد. احساسی آمیخته از هیجان و استرس و شوق، که در روزهای برفی ِ زیر صفر هم، جماعتی را میکشاند پشت در سینماها. جماعتی که شاید ساعتها در صف بایستند و دست خالی به خانه برگردند، اما لذت مشارکت در جشن بزرگ سینمای ایران را، حتی با دستهای خالی، تجربه خواهند کرد.
از امروز تا 10 روز دیگر، آسمان تهران و شهرهای بزرگ پر از سیمرغ خواهد بود. رقابت جذاب 22 فیلم سینمایی، یک انیمیشن و دو مستند داستانی در کنار هم ، یکی از جذابترین جشنوارههای ده سال اخیر را ساخته. جشنوارهای که از زمزمههای پیش از آغازش پیداست که قرار است پر از فیلمهای خوب باشد و پر از غافلگیریهای امیدوارکننده برای سینمای ایران. این، منوی پیشنهادی خبرگزاری دانشجو برای جشنواره امسال است. فیلمهایی که احتمالا، در میان بهترینهای فجر خواهند بود. کافه تعطیلات این هفته، دربست و تمامقد تقدیم به جشنواره فیلم فجر، به جشن واقعی سینما.
به وقت شام | ابراهیم حاتمیکیا
دوباره ابراهیم، دوباره سینما
عمو ابراهیم ِ ما در این سالها هیجانانگیز ترین کارگردان سینمای ایران بوده. دو اثر اخیر او یعنی چ و بادیگارد به طرز خیرهکنندهای جذاب و حرفهای ساخته شده بودند تا ابراهیم حاتمیکیا پس از یک دوره طولانی فترت، دوباره به اوج ِ سینمای ایران بازگردد. از همان روزهای زمزمهی تولید «به وقت شام» معلوم بود که غافلگیری تازهای انتظار سینمای ایران را میکشد. از اظهارنظرها و گمانهزنیها هم اینطور بر میآید که دوباره حاتمیکیا گل کاشته و با اثری سنگین، پر لوکیشن، اکشن و البته ایدئولوژیک مواجهیم که قرار است روایتی بیپرده از فتنهی شام و نبرد با تکفیریها باشد. هادی حجازیفر و بابک حمیدیان در «به وقت شام» پدر و پسری خلبان هستند که قرار است هواپیمای حاوی کمکهای بشردوستانه مردم ایران به مردم سوریه را از آسمان پر ترکشِ شام عبور دهد و به دست سوریها برساند. باید منتظر ماند و روایت حاتمیکیا از «مدافعین حرم» را به نظاره نشست. روایتی که احتمالا مثل روایتش از چمران در چ و روایتش از انقلابیون نسل اول در بادیگارد، همه با هر سلیقه سیاسی را نسبت به آیندهی انقلاب اسلامی، امیدوار خواهد کرد.
امپراتور جهنم | پرویز شیخطادی
بازگشت ِ «همیشه استاد»
آخرین اثر خالق «شکارچی شنبه» میتوانست در جشنواره سال گذشته داوری شود که به دلیل برخی حواشی و البته کامل نشدن مراحل فنی تولید فیلم، یک سال منتظر ماند تا در فجر36 به سیمرغها سلام کند. پیرنگ اصلی داستان «امپراتور جهنم» با محوریت بررسی ریشههای شکلگیری جریان تکفیری بنا شده و نگاهش به فتنه داعش را، کمی ریشهایتر و مبناییتر از آثار مشابه سروشکل داده. نادیده پیداست که ستاره بیچون و چرای این فیلم و شاید کل جشنواره امسال، استاد علی نصیریان است که نقش اول «امپراتور جهنم» را ایفا میکند. آنهایی که فیلم را دیدهاند میگویند بازی استاد فوقالعاده است و میتواند سیمرغ را در دهه نهم زندگی برای نصیریان به ارمغان بیاورد. احتمالاً فضای فیلم، شبیه «شکارچی شنبه» باشد. فضایی وهمآلود و خوفناک که به خوبی میتواند انگیزههای سعودی-اسرائیلی ِ تشکیل گروههایی چون داعش را به تصویر بکشد.
تنگه ابوقریب | بهرام توکلی
در انتظار شگفتی
غافلگیرکنندهترین ترکیب فجر36 با اقتدار متعلق به این فیلم است. نخستین همکاری بهرام توکلی، سازنده آثاری مثل «اینجا بدون من»، «آسمان زرد کمعمق» و «من دیگو مارادونا هستم» ، با موسسه فرهنگی اوج؛ روایتگر یک داستان ناشنیده از روزهای پایانی دفاع مقدس است. درست در روزهای متنهی به پذیرش قطعنامه 598 و محاصره نیروهای ایرانی در تنگه ابوقریب. شماری از اهالی رسانه این فیلم را پدیده جشنواره امسال میدانند و بسیار به درخشش تازهترین اثر بهرام توکلی امیدوارند. حضور جواد عزتی و مهدی پاکدل در ترکیب بازیگران فیلم هم از نقاط امیدوارکننده تنگه ابوقریب است. فیلمی که اولین تجربه بهرام توکلی در سینمای دفاع مقدس است و احتمالاً در صورت موفقیت، میتواند او را در این سینما ماندگار کند.
فیلشاه | هادی محمدیان
پرچم سینمای کودک
نخستین حضور یک انیمیشن در بخش رقابتی جشنواره فجر به نام تازهترین اثر خالقان «شاهزاده روم» ثبت شده. هادی محمدیان و تیم موسسه «هنر پویا» با استفاده از تجربه انیمیشن قبلی، این بار اثری را تولید کردهاند که از روی تیزرها و آنونسهایش هم میشود فهمید چه اثر درخشان و باکیفیتی است. فیلمنامه فیلشاه، در طول 10 ماه و با مشاوره بزرگانی همچون هادی مقدم دوست و بهروز افخمی نوشته شده و بعید است اشکالات فیلمنامه «شاهزاده روم» را داشته باشد. سناریویی که احتمالاً پای کودکان ایرانی را دوباره به سینماها باز خواهد کرد. گذشته از سناریو، حدود دو سال تلاش مستمر تیم فنی فیلشاه، آنقدر خوشفرم و جذاب از آب درآمده که شاید هرگز باور نکنیم این انیمیشن، با حدود یکصدمِ بودجه انیمیشنهای روز دنیا ساخته شده و البته که چیزی از آنها کم ندارد.
لاتاری | محمدحسین مهدویان
ماجرای امروز
این سومین سالی است که جشنواره فجر «محمدحسین مهدویان» دارد. کارگردان جوان و باانگیزهای که پس از دو تجربه موفق در سینمای انقلاب و دفاع مقدس، حالا همان دوربین، سبک و لحن را به کف خیابانهای تهران آورده و «لاتاری»اش یک فیلم اجتماعی با سوژه ای بکر و ملتهب خواهد بود. طبق آنچه که تا به حال از داستان فیلم به بیرون درز کرده، لاتاری به مساله قاچاق دختران ایرانی به خارج از کشور میپردازد. موضوعی که دست گذاشتن مهدویان روی آن، احتمالاً توجهات زیادی را به سمت این بحران اجتماعی جلب خواهد کرد.
زوج مهدویان-رضوی سال گذشته موفق ترین زوج جشنواره بود و امسال در حضور بزرگانی چون حاتمیکیا و شیخطادی، جدیترین چالش برای این ترکیب ایجاد شده. چالشی که نویدبخش روزهای خوش سینمای ایران در سال 97 خواهد بود.