ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با برنامهریزی و همکاری سازمانهای مختلف در این حوزه افزایش تعداد شرکتهای خلاق گیاهان دارویی را پیگیری میکند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صد و بیست و پنجمین جلسه ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حضور حسن عصاره دبیر ستاد و نمایندگان سازمانهای مختلف برگزار شد.
در بخش نخست این جلسه توضیحاتی درباره برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق و جایگاه شرکتهای حوزه گیاهان دارویی در این حوزه ارائه شد.
محمد حسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق را مسیری برای ارتقا شرکتهای نوپا دانست و گفت: سیاستگذاری برای توسعه این برنامه توسط معاونت علمی و فناوری فعالیتی ارزشمند است. زیرا شرکتهایی که ظرفیت لازم برای دانش بنیان شدن را ندارند، اما در سطحی بالاتر از یک شرکت عادی قرار دارند و دارای یک ایده هستند از این طریق حمایت میشوند. این حمایت آنها را در مسیر رشد قرار میدهد.
عصاره همچنین بیان کرد: ۲۳ شرکت حوزه گیاهان دارویی که توانستند از خدمات و حمایتهای برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق استفاده کنند باید خود را ارتقا دهند و در مسیر دانش بنیان شدن قرار گیرند. گرچه این تعداد شرکت برای حوزه گیاهان دارویی در حال حاضر زیاد نیست، اما با کمک ستاد و سازمانهای مرتبط میتوان آن را افزایش داد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تلاشها در جهتی است که این شرکتهای خلاق را به ظرفیتهای موجود در کشور متصل کنیم گفت: باید جریان سازی برای طی شدن سیر تکامل شرکتها شکل گیرد. در کشور برنامههای خوبی برای شرکتهای دارای فناوری پیشرفته وجود دارد و. باید این برنامهها برای شرکتهای دارای سطح فناوری حد واسط و سطح فناوری پایین تعمیم داده شود. زیرا این شرکتها با حمایت میتوانند مسیر رشد را به خوبی طی کنند و قدم به قدم در مسیر پیشرفت قرار گیرند.
همچنین در ادامه این جلسه زهرا رحم جو کارشناس این ستاد به اهداف برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق اشاره و بیان کرد: توسعه زیست بوم نوآوری و کارآفرینی در کشور و ارتقاء سهم شرکتهای خلاق در اقتصاد، توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت شرکتهای خلاق و اشتغال زایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده، تقویت صادرات و همکاریهای بین المللی در حوزه صنایع خلاق و کسب و کارهای نوآورانه و ایجاد و تقویت برندهای شرکتهای خلاق از اهداف مهمی است که در این برنامه دنبال میشود.
رحم جو همچنین به خدمات قابل ارائه برای شرکتهای خلاق اشاره کرد و گفت: خدمات مختلف توسعه بازار، تسهیل فضای کسب و کار و خدمات پشتیبانی، تامین مالی و جذب سرمایه به این شرکتها برای رونق فعالیت آنها اختصاص مییابد. البته هر یک از این حوزهها حمایتهایی همچون مشاوره توسعه فنی محصولات، ارزیابی آمادگی صادرات، حضور مستقل در نمایشگاههای خارجی، استقرار در فضای کار اشتراکی، مشاوره عمومی مدیریت، ارائه خدمات هاست ایران، تسهیل در صدور ضمانت نامه، تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و جذب سرمایه طرحهای خلاق و نوآور را شامل میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۳۳ شرکت خلاق تصویب شدند که در میان شرکتهای حوزه گیاهان دارویی سهم کمی دارند و ۲۳ شرکت در این حوزه را شامل میشود. شاید یک دلیل آن به قوانین ارزیابی و حمایتی بازگردد که بیشتر برای حوزه فرهنگ و هنر است. پس با تهیه و تدوین کاربرگی تخصصی برای حوزه گیاهان دارویی میتوان به این شرکتها کمک کرد تا شاهد افزایش تعداد آنها به عنوان شرکتی خلاق باشیم. شرکتهای خلاق با حمایتها و خدماتی که دریافت میکنند میتوانند مراحل رشد خود را با سرعت پشت سر بگذارند و در زیست بوم نوآوری و کارآفرینی کشور به خوبی نقش خود را ایفا کنند.