معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: کار فرهنگی جز بهصورت شبکهای نتیجه نمیدهد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، مراسم افتتاحیه سومین دوره نهمین طرح ضیافت رضوی، عصر روز گذشته در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد.
حجتالاسلام محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در این مراسم، با اشاره به کتاب انسان ۲۵۰ ساله رهبر معظم انقلاب در تبیین معنای جامع امامت که در ارتقای جامعه موثر است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در این کتاب اوج معنای امامت و معنای مطلوب اداره جامعه را در مقابل انواع و اقسام مدیریتهای جامعه میدانند که از ضعفها، شهوتها و فزون طلبیها سرچشمه میگیرد.
در تعریف حقیقی امامت، مرجعیت سیاسی اجتماعی امام بر کارکردهای معنوی او ارجحیت دارد وی افزود: این تعریف ناظر به رویکرد اجتماعی است که در تعریف تشیع از امامت نهفته است؛ تشیع معتقد است فردی میتواند عهدهدار اداره اجتماعی جامعه شده و به شکل مطلوب جامعه را در اوج شکوفایی استعدادهای خود قرار دهد که حداقل از سه ویژگی برخوردار باشد.
حجتالاسلام صالحی ادامه داد: امام در تفکر تشیع افزون بر برخورداری از هدایتهای ویژه الهی همچون وحی، فردی است که همه منابع علم و هدایت بشر را در اختیار دارد؛ امام با این ویژگیهای ناب نباید به فردی تفسیر شود که در جامعه فقط مرجعیت فکری و معنوی دارد. چنان که در دوران ۲۰۰ ساله خلافت خلفا مطرح میشد و امامت را امری در کنار حکومت مطرح میکردند تا اساسا شائبه سیاسی اجتماعی بودن امام در جامعه کمرنگ شده و جامعه با نگاهی سکولار، امامان را صرفا افرادی مقدس و عالم دینی بدانند.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها تصریح کرد: این در حالی است که در تفسیر خود اهل بیت (ع) از امامت، آنقدر که به کارکرد سیاسی اجتماعی امام پرداخته شده، لزوما بر کارکرد معنوی و فکری او تأکید نشده است، چرا که شکوفایی استعدادهای جامعه صرفا در حاکمیت انسان کامل میسر میشود.
وی با اشاره به این فرموده امام رضا (ع) که میفرمایند «امامت، زمامت دین و اصلاح دنیا و عزت مومنان است»، گفت: ایشان حتی برای امام، کارکرد اقتصادی قائل هستند، چرا که با وجود امام است که بهرهوری اقتصادی ارتقا مییابد.
حجتالاسلام صالحی با طرح این پرسش که نقش ما در تحقق این نقش امامت در زمان خودمان چیست؟، ابراز کرد: اگر امام در اوج کارکرد اجتماعی قرار دارد، طبعا امکان ندارد پیروان ایشان فارغ از این دغدغه باشند؛ مشکل جامعه اهل بیت (ع) این بود که کسانی که شیفته ایشان میشدند صرفا نگاه عاطفی معنوی به امام داشتند و شأن سیاسی برای امام قائل نبودند.
مبارزه فرهنگی؛ اولین راهبرد اهل بیت (ع) در مقابله با انحرافات وی اضافه کرد: طبیعی است که با چنین تفسیر جامعی از امامت، همه زنجیرههای قدرت و سیاست و زر و زور به خط شوند تا در این تفسیر خلل ایجاد کنند. از این رو شاهد بوده و هستیم که همه سیاستمدارانی که خود را در تضاد با این تفسیر میبینند دست به تحریف و تغییر تعریف امامت میزنند.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها یادآور شد: بر این اساس، از مهمترین راهبردهای اهل بیت (ع)، مبارزه با تحریف یا همان مبارزه فرهنگی بود؛ مخالفان درصدد برچیدن دین نبودند، بلکه تفسیر جدید از دین متناسب با منافع خودشان داشتند که با دو ابزار رسانه و افراد چهره در جامعه ترویج میشد.
وی افزود: بدین ترتیب، تفکر انحرافی حکمای سیاسی مدام در جامعه تکرار شده و در اذهان مردم نقش میبست، به حدی که به باور تبدیل شده و آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) با تفسیری غیراز تفسیر حقیقی ارائه میشد و مردم به راحتی میپذیرفتند.
راهی جز کار فرهنگی با رویکرد انقلابی نداریم حجتالاسلام صالحی با تأکید براینکه امروز هم راهی جز کار فرهنگی با رویکرد انقلابی نداریم، خاطرنشان کرد: همیشه در تقابل بین دین واقعی و تفاسیر غلط، اگر رویکردهای انقلابی خوب تبیین شود برای مردم جذابیت دارد؛ چنانکه در تاریخ میبینیم برخی دلدادگان اهل بیت (ع) که سردمدار اندیشههای مخالفان اهل بیت (ع) بودند وقتی به خوبی توجیه و آگاه شدند، به بزرگترین ایدئولوگهای مکتب اهل بیت (ع) تبدیل شدند.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با اشاره به اینکه توجه به جوانان انقلابی، اختصاص به انقلاب اسلامی ندارد، افزود: راهبرد دوم ائمه اطهار (ع) این بود که مبارزه فرهنگی را رها و سطحی مطرح نمیکردند، بلکه چنان مبارزات فرهنگی را مدیریت میکردند که بیشترین بهرهوری را داشته باشند، به عبارت دیگر تشکیلاتی کار میکردند.
وی با تأکید براینکه امروز نیز کار فرهنگی جز با کار شبکهای منتهی به همافزایی نتیجه نمیدهد، به نقش شبکههای مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار کرد: نگویید ساختارهای دولتی هستند و کار میکنند؛ تا مردم در صحنه نباشند دولت کارش را درست انجام نمیدهد. تمام مزیت انقلاب به مردمی بودنش است؛ در شرایطی که باتوجه به خفقان ساواک و فعالیت تشکیلاتی گسترده حزب توده، حتی مراجع تقلید انقلابی معتقد بودند نمیشود انقلاب کرد، امام باور داشت اگر عناصر مؤمن انقلابی همافزایی کنند انقلاب به ثمر مینشیند.
حجتالاسلام صالحی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب نیز حتی پیش از انقلاب برای آموزش قرآن و تربیت عناصر فعال فرهنگی اثرگذار، شبکهسازی داشتند. ما نیز میبایست شیوههای همافزایی برای خدمات اجتماعی به مردم، کشور و دانشگاه را بهتر از گذشته یاد بگیریم و اجرا کنیم.
در روایت واقعیات و مدیریت اذهان ضعیف عمل کردهایم وی با اشاره به مفاد بیانیه گام دوم انقلاب خاطرنشان کرد: دولت جوان که رهبری در بیانیه بر آن تأکید دارند، به معنای ایفای نقش عنصر جوان مؤمن انقلابی در صحنه تصمیمسازیهای جامعه است؛ امروز دشمن در جنگ روایتگری وقایع، بسیار قوی کار میکند و نمیگذارد مردم دستاوردها و نقاط مثبت را ببینند.
معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها امیدبخشی را سومین راهبرد ائمه اطهار (ع) در جامعه معرفی و تصریح کرد: مهدویت و انتظار فرج نیز چیزی جز امیدآفرینی نیست. ما چنان که رهبری در بیانیه گام دوم اشاره کردند، در واقعیات، پیروز هستیم (در عین برخی ضعفها مانند حوزه اقتصادی)، اما در روایت کردن واقعیتها و و مدیریت اذهان مردم ضعیف هستیم و دشمن در این عرصه دست برتر را دارد.