معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما گفت: دانشگاهها باید خود را متولی اصلی حل مشکلات جامعه بدانند و با یک ساختار آکادمیک به سمت کاربردی بودن پایاننامهها حرکت کنند.
علی رجب زاده طهماسبی، معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره کاربردی بودن پایاننامههای دانشجویی گفت: ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از مسائل مهم و مطرح در کشور ایران است؛ به طوری که بتوانیم پژوهشها را به سمت کاربردی بودن و مسئله محور شدن سوق دهیم.
رجب زاده طهماسبی با بیان اینکه دانشجویان باید به تمام مسائل کشور در حوزههای گوناگون از جمله صنعت، سیاست، اقتصاد و ... ورود یابند و به آن بپردازند؛ تصریح کرد: دانشجویان میتوانند در قالب پایاننامه تمام مسائل کشور را مورد بررسی قرار دهند و در جهت رفع آنها راه حل ارائه کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما با اشاره به اینکه دانشگاهها اکنون به این سمت و سو حرکت کردهاند؛ اظهار کرد: متاسفانه نوع نگاهی که دانشجویان و دانشکدهها به این موضوع دارند موجب شده است تا این روند با سرعت کمتری تحقق یابد. درحقیقت هنوز شناخت کاملی نسبت به این مسئله وجود ندارد.
وی ادامه داد: پایاننامههای دانشجویی با استفاده از استاد راهنما و دانش دانشجویان میتوانند به حل موضوع و مسائل جامعه بپردازند و کاربردی شوند. امیدوار هستیم با نگاهی که اکنون دانشگاهها، معاونت ریاست جمهوری و سایر سازمانها و ارگانها به سمت کاربردی شدن پایان نامهها پیدا کردهاند بتوانیم در جهت حل مشکلات جامعه قدم بگذاریم.
رجب زاده طهماسبی با بیان اینکه این فرآیند یک ساختار بنیادین و اصولی دارد که به اعتقاد بنده باید به عنوان یک استراتژی اول در نظام دانشگاهی تعریف شود؛ تاکید کرد: سازمانها و دانشگاهها باید خود را متولی اصلی حل مسائل در جامعه بدانند. اگر این اتفاق رخ دهد دانشگاهها با یک ساختار اصولی و آکادمیک میتوانند به سمت کاربردی بودن پایان نامهها حرکت کنند به طوری که علاوه بر تئوریک بودن به حل مسائل اساسی و بنیادین نیز بپردازند.
معاون پژوهشی دانشگاه صدا و سیما با بیان اینکه نوع نگاه دانشجویی به این مسئله حرکت به سمت نظام تئوریک است؛ اظهار کرد: درست است که نظام دانشگاهی باید به سمت تئوریک بودن حرکت کند، اما اینکه بتوانیم آنها را کاربردی کنیم عملا بحث بسیار مهمی است. به عنوان نمونه در حوزه علوم شناختی به عنوان یک علم جدید، پژوهش به عنوان مهمترین محور شناخته میشود به طوری که علاوه بر اینکه نظام شناختی را در همه زمینههای تخصصی مشخص میکند باید به مسئله محوری نیز بپردازد تا مشخص شود استفاده از علوم شناختی چگونه باعث ارتقاء سطح زندگی و دست یافتن به سبک زندگی ایرانی اسلامی میشود.
وی با اشاره به اینکه در حقیقت نظامهای بالادستی، صنایع و دولت باید از کاربردی شدن پایاننامهها حمایت کنند؛ اظهار کرد: بیشترین دانشجویان در حوزه علوم انسانی تحصیل میکنند چگونه دانشجویان این حوزه میتوانند نیازهای خود را در بخشهای مختلف بیابند و در جهت کاربردی بودن آنها تلاش کنند. درحقیقت وقتی شرایط لازم ایجاد نمیشود به دنبال بیان بنیانهای تئوریک یک مسئله خواهند بود؛ بنابراین اگر دولت سفارشات و حمایتهای لازم همچون اطلاعات را در اختیار دانشگاهها قرار دهد با همراهی اساتید و دانشجویان پایان نامهها کاربردی خواهند شد.
رجب زاده طهماسبی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی دانشجویان و اساتید ارتقاء بر اساس تعداد مقالات آی اس آی است؛ تصریح کرد: متاسفانه اساتید به میزان مقالههای ای اسای که ارائه میدهند ارتقاء مییابند. این موضوع سبب شده است تا به مسئله پایان نامهها نگاه کمی داشته باشند با این کار در حقیقت به مشکلات دیگر نظامها میپردازیم و در جهت رفع آن ها تلاش میکنیم و در نهایت توسط آنها تحسین میشویم. بنده معتقد هستم این نگاه باید کمی تغییر کند به طوری که مسئله یابی در داخل کشور انجام شود و مشکلات کشور خودمان را مرتفع سازد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم باید از این نگاه کمی عبور کند به طوری که پژوهشها رسمی، ملی، منطقهای، کاربردی شوند و از درون جامعه به حل مشکلات جامعه بپردازند.