طرح الزام دولت در تعیین سرفصل «جنایات و توطئههای آمریکا» در کتب درسی مدارس و دانشگاهها مصوب مجلس در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، علی علیزاده؛ خبر این بود. نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس اعلام شد. با خواندن متن خبر چشم مان به یک مصوبه میخورد.
طرح الزام دولت در تعیین سرفصل «جنایات و توطئههای آمریکا» در کتب درسی مدارس و دانشگاهها مصوب جلسه مورخ پانزدهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی در جلسه ۲۵ دی ماه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
اما این طرح چه هست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ ۱۵ دی ۱۳۹۸ با ۲۳۱ رای موافق، ۲ رای مخالف از مجموع ۲۳۹ نماینده حاضر در جلسه علنی جزئیات طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات و توطئههای آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاهها را تصویب کردند.
گفتنی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سال جاری کلیات این طرح را با ۱۸۰ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در جلسه تصویب کرده بودند (۱۳ آبان، پس از رای قاطع نمایندگان به کلیات این طرح نمایندگان شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.)
بر اساس ماده واحده این طرح، وزارتخانههای آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با بهره گیری از تمام اسناد تاریخی به ویژه اسناد به جای مانده از لانه جاسوسی در تهران سرفصل جنایات، توطئهها، خیانتها و مداخلات نظام استکباری به ویژه دولت آمریکا در دنیا (با اولویت کشور ایران) را در برنامهها و کتب درسی مدارس، موسسات آموزش عالی و دانشگاههای دولتی و غیردولتی کشور اعم از وابسته به این وزارتخانهها یا تحت نظارت آنها بگنجاند.
مطابق با تبصره این ماده واحده وزارتخانههای مذکور موظفند ظرف مدت سه ماه دستورالعمل و برنامه اجرایی این قانون را تهیه کنند و هر شش ماه یک بار گزارش عملکرد خود در اجرای این قانون را به کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.
لازم به ذکر هست که این طرح بر روی سایت مجلس وجود ندارد. اما طرحهایی که بین ۱۳ آبان تا ۱۵ دی مطرح و مصوب شده بود وجود دارد.
حال باید از خودمان بپرسیم، چرا بعد از واقعه ۱۳ دی باید همچین طرحِ انقلابی در مجلس مطرح شود؟ چرا بیش از ۴۰ سال است آثاری از جنایات آمریکا در جهان و ایران یا حداقل اسناد لانه جاسوسی در کتب درسی پیدا نمیشود؟ مسئولان این مسئله را فراموش کرده اند؟ یا حداقل اگر انجام میدهند چرا کند انجام میدهند؟ باید به خود تلنگر زد که چرا برنامههای ضد فرهنگی به چابکی صورت میگیرد؟ چطور ما خودمان را سرباز میدانیم، اما فرمانده به میدان میاید و ما را از خواب مان بیدار میکند؟ تازه اگر بیدار شویم؟.
"بعد از آنکه جوانهای ما رفتند و این مرکز را تسخیر کردند و با زحمت زیاد توانستند کاغذهایی را که خرد شده بود، مدارکی را که در کاغذخردکن ریخته شده بود، گردآوری کنند، جمع کنند، بههم بچسبانند و بهصورت کتاب دربیاورند، آنوقت معلوم شد که چه توطئههایی هم در طول این مدّت در داخل سفارت آمریکا وجود داشته.
این کتابها حدود هفتاد جلد است؛ شماها خواندهاید اینها را؟ چرا هیچ نشانی از مضامین برگزیدهی این کتابها در مجموعهی مدارس ما، دبیرستانهای ما، دانشگاههای ما نیست؟ چرا؟ این یکی از اعتراضهای من است. وزیر جدید محترم آموزشوپرورش اینجا در جلسه هستند؛ چرا اینها را داخل کتابهای درسی قرار نمیدهید؟ چرا نمیگذارید نسل جوان ما، نسل جدید ما بفهمد و بداند که آمریکا با اینجا چه کرده است و چه توطئههایی زیر سر داشته؟ " ۱۲ آبان ۱۳۹۵
مهمترین دلیل و چرایی این امر، این میتواند باشد که در دنیای کنونی، جنگ جنگِ روایت هاست. اگر ما از این منابع دست اول مان، دریای اسرار، نتوانیم خصومت آمریکا را ملت ایران نشان دهیم، نتوانیم دشمنی آمریکا نه تنها به جمهوری اسلامی ایران بلکه به ایران را نشان دهیم، به خون شهدای اسلام، انقلاب، دفاع مقدس و مدافعان حرم جفا کرده ایم. باید در قیامت جواب پس بدهیم.
حال باید منتظر ماند تا بعد از امضای رئیس مجلس و تحویل به رئیس جمهور، ببینیم آیا این طرح صرفا وجه قانونی میگیرد و به تاریخ سپرده میشود یا نه، دولت با حرکت انقلابی و نه انحرافی به آن جامه عمل میپوشاند.
علی علیزاده معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام علی رشت
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است