اساساً امام، خطر جریان تحجر و التقاط را بزرگترین آفت برای انقلاب دانسته و آن قدری که به این گزاره پرداخته و به آن ضریب دادهاند، به مفهوم تجدد و غربگرایی نپرداختند.
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- علی ریاحی پور*؛ یکی از مفاهیمی که بیشترین بسامد را در ادبیات گفتمانی حضرت امام داشته است مفهوم تحجر و واپس گرایی دینی است.
اساساً امام خطر جریان تحجر و التقاط را بزرگترین آفت برای انقلاب اسلامی دانسته و آن قدری که به این گزاره پرداخته اند و به آن ضریب داده اند؛ به مفهوم تجدد و غرب گرایی نپرداختند.
بلا شک خطر تحجر و مقدس مآبی دینی به علت آنکه مبانی خود را با ادبیات دینی عرضه میکند و میگوید حرف من حاق دین است؛ خطرش از التقاط و غربگرایی بیشتر است و باعث دادن آدرسهای غلط با برچسبهای دینی به جامعه میشود. یکی از تفاوتهای جریان تحجر با نگاه اجتهادی آن است که تحجر گرایی دارای اصول و روشهای ثابت است و قائل به آن نیست که میتوان در روشها انعطاف و تغییر ایجاد کرد. بر خلاف نگاه اسلام فقاهتی و اجتهادی که دین را با هستهای ثابت و پوستهای متغیر میبیند و قائل به آن است که میتوان در روشها و مصادیق انعطافهای گستردهای را ایجاد کرد.
متحجرین در تشخیص اولویتها اشتباه میکنند، دستاوردهای فکری و صنعتی بشر را به رسمیت نمی شناسند و درگیر اسلامی سطحی و مناسکی میشوند. اینان جز هزینه ایجاد کردن برای اسلام و تفکر دینی کارایی دیگری ندارند و به قدری امام از اینان خشمگین بود که فرمود"امروز عدهای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام و میزنند که گویی وظیفهای غیر از این ندارند. خطر تحجر گرایان و مقدس نمایان احمق حوزههای علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظهای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروج اسلام آمریکایی اند و دشمن رسول الله".
یا جای دیگر با دلی پر خون بیان داشتند" خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است "..
این روزها که مردم درگیر ویروس منحوس کرونا هستند؛ این جریان با شیوههایی جدید و کنشهای تهوع آور؛ تحجر و واپس گرایی را زنده کرده است؛ از لیس زدن حرمهای اهل بیت تا برگزاری هیاتهای مذهبی و سینه زنی و برهنه شدن و... عمیقا باور دارم ضربهای که اینان به شیعه و انقلاب اسلامی میزنند جریان تجدید نظر طلب نمیزند؛ افرادی که متاسفانه بر خلاف نهی صریح رهبری و مراجع و پزشکان اصرار به برگزاری تجمعات مختلف با عناوین مذهبی دارند؛ و در بازی نخ نما شدهی جدال علم و دین سینه میزنند و گریه میکنند..
اسلام اینان اسلام مناسک میان تهی، اسلام مقدس نماهای بی شعور، اسلام خرافه، اسلام بدعت، اسلام التقاط و جهالت، اسلام رهبانیت و تحجر و غفلت است و مردم در انقلاب ۵۷ بر علیه اینان قیام کردند.
نباید از این جریان غفلت کرد؛ غفلت یاران علی از خوارج چه هزینهای بر، ولی و امت گذاشت؟ آیا باید ایستاد و هزینه سازی این حضرات را به تماشا نشست؟ باید گفت و گفت: تا آرمانهای امام در تقابل با این جریان فراموش نشود چنان که امام به حمید روحانی دستور داد که در تاریخ ثبت کند ماهیت انقلاب مردم را..
"شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپس گرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام آمریکایی کردند. "
علی ریاحی پور-دانشجوی دانشگاه تهران انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.