منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است که از دهه ۷۰ بر کشور حاکم شد و در حول این نگاه، خصوصیسازی امر آموزش، نقطه مرکزی کنشگری شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، احمد نادری منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نشستی که با حضور فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و با موضوع بررسی مسائل آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش امری کاملاً راهبردی و پایهای است. آموزش یک فرآیند دیربازده است، اما اصلاح آن اصلاح امور دیگر را نیز در پی خواهد داشت.
نادری با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرد: مساله آموزش در دولتهای مدرن از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه دولت مدرن از طریق آموزش فرایند جامعه پذیری را دنبال میکند.
وی ادامه داد: این نگاه در دولتهای پیشامدرن و در نظامهای اجتماعی پیش از مدرنیته هم وجود دارد و نقطه اوج آن در اسلام است که تعلیم و تعلم در آن عبادت فرض شده و شان معلمی را در انبیای الهی نشان داده است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مشکل آموزش و پرورش، غلبه دیدگاه نئولیبرال است که از دهه ۷۰ بر کشور حاکم شد و در حول این نگاه، خصوصی سازی امر آموزش، نقطه مرکزی کنشگری گردید. امروزه متاسفانه این نگاههای سیاسی و نئولیبرال است که برای وزارتخانه آموزش و پرورش تصمیم میگیرد.
وی تاکید کرد: آموزش و پرورش در یک بحرانی فرو رفته است. ما باید یک سیاست گذاری درست در آموزش و پرورش داشته باشیم که این امر باید با کمک شما دانشجو معلمان دغدغهمند صورت بگیرد؛ لذا لازم است جلسات مستمری برای بررسی دقیقتر مسائل صورت بگیرد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما شاهد این هستیم که آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله اول مسئولین نبوده است. به نظر بنده برای ایجاد تحول باید اصلاحاتی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صورت بگیرد؛ بنابراین لازم است ارتباط گیری مستمر با کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز داشته باشید.
نادری اظهار کرد:برای بهبود وضعیت موجود هم بحث منزلت معلم مطرح است و هم معیشت. همانطور که در کشورهای پیشرفته دنیا نیز شغل معلمی یکی از پردرآمدترین شغلها است باید به معیشت معلم نیز توجه شود، اما نه اینگونه که منزلت معلمی خدشه دار شود.
منتخب مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دانشگاه فرهنگیان یکی از پایه ایترین دانشگاههای کشور است که باید توجه ویژهای به آن بشود، اما متاسفانه مورد کم لطفی مسئولین قرار گرفته شده است.
در این نشست فاطمه حسامی، معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: اگر میخواهیم در حیطه تعلیم و تربیت به موفقیت برسیم باید دولت و مجلس نیز همانند رهبری به آموزش و پرورش ضریب بدهند، اما ما همیشه شاهد آن هستیم که به آموزش و پرورش به مثابه یک دستگاه دست چندمی نگاه میشود.
حسامی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح و تغییر نیستیم ما به دنبال تحول هستیم. برای این تحول هم سند تحول بنیادین مصوبه سال ۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم، اما علی رغم اینکه در حال حاضر بهترین راهکار تحول است و رهبری عزیز از آن به عنوان نسخه شفابخش یاد میکنند، اما متاسفانه مورد بی توجهی فراوان مسئولین واقع شده است. ما با تکیه بر سند تحول خیلی از مشکلات نظیر مسائل معلمان را میتوانیم حل کنیم.
وی ادامه داد: برای مثال طرح رتبه بندی که راهکار ۱۰_۲ سند تحول است و استقرار نظام سنجش صلاحیتهای تخصصی و ارتقای تربیت معلمان و تقویت انگیزههای آنان را مورد توجه قرار میدهد. این طرح طبق ماده ۶۳ قانون ششم برنامه توسعه سال ۹۵ تصویب شد و در سال ۹۶ لازم الاجرا بوده است و دولت باید لایحه اصلی را تنظیم میکرد، اما هرساله به اسم افزایش حقوق گفتند رتبه بندی شده است و شأن معلم را زیرسوال میبرند.
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: مطالبه ما این است که نگاه کارشناسانه و جدی به آموزش و پرورش داشته باشید؛ و آموزش و پرورش از اولویتهای اول مجلس یازدهم باشد و انتخاب وزیری با صلاحیت در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.
در ادامه این نشست امیرحسین محقق، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان به تبیین مشکلاتی در عرصه تعلیم و تربیت پرداخت و گفت: در زمان وزارت آقای فانی اعلام شد که آموزش و پرورش با مازاد نیرو مواجه است. این درصورتی است که تا سال ۱۴۰۴ جمعیت زیادی از فرهنگیان بازنشسته خواهند شد و ما با کمبود معلم روبه رو خواهیم شد و با این روند شان حاکمیتی آموزش و پرورش از بین خواهد رفت.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران روش هایی، چون طرح خرید خدمات آموزشی برای تامین نیروی آموزش و پرورش را خیانتی آشکار دانست و گفت: تامین نیرو باید از طریق دانشگاه معلم ساز فرهنگیان صورت بگیرد و دولت تنها در شرایط فعلی کمبود معلم بهتر است از ظرفیت بازنشستگان و یا به کارگیری سرباز معلمها استفاده کند. البته این پیشنهادات نیز مستلزم رعایت یک سری نکات میباشد.
فاطمه قره داغی، از فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان هم درباره عدالت آموزشی گفت: متاسفانه عدالت آموزشی در نازلترین شکل خود اجرا میشود و مسئولین و متولیان نیز اهمیتی به این موضوع نمیدهند.
وی ادامه داد: نمونه بارز این موضوع که اکنون با آن مواجه هستیم آموزش مجازی این روزها میباشد که توسط نرم افزار شاد که توسط آموزش و پرورش تعبیه شده است، صورت میگیرد.
این فعال دانشجویی اظهار داشت: آموزش به این صورت پوشش دهی کامل و مناسبی نداشته و دانش آموزان نقاط محروم مورد ظلم واقع میشوند. عدالت آموزشی یک نگاه جدی و عمیق را میطلبد و نیازمند ورود متخصصان به این حوزه میباشد.
وی تصریح کرد: متاسفانه در اذهان سیاست گذران گویا فایلی به اسم آموزش و پرورش وجود ندارد و تا از حرف از مطالبات فرهنگیان میشود مسئله معیشت به اذهان خطور میکند.
قره داغی گفت: این در صورتی است که آموزش و پرورش یک مسئله کلان است و تعلیم و تربیت باید مسئله اول آن باشد؛ لذا مطالبه ما از مجلس این است که اولویت بندیهای خود را مطابق با اولویت بندی انقلاب و مقام معظم رهبری تنظیم کند و مسئله تعلیم و تربیت را مسئله اول خود قرار دهد.