معاونت علمی و فناوری برای توسعه حملونقل پیشرفته به شناسایی زیست بوم حمل و نقل هوشمند در کشور که شامل ۱۴۰ شرکت خصوصی و دانش بنیان و ۵۰ شرکت دولتی یا نیمه دولتی میشود، پرداخت.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، هوشمندسازی حملونقل به افزایش امنیت و ترددهای روزانه منجر میشود. با توجه به اینکه ۸۰ درصد جابجاییهای ثبت شده در دنیا هم مربوط به حملونقل جادهای است استفاده از فناوریهای هوشمند در آن اهمیت بالایی دارد. موضوعی که در ایران به دلیل ثبت بالای تصافات جادهای یک نیاز مبرم و پایهای است. نیازی که قرار است با کمک ۱۴۰ دانشبنیان فعال در این حوزه میسر شود.
پرمخاطبترین و قدیمیترین بخش حملونقل را به حملونقل جادهای نسبت دادهاند. جابجاییهایی که روی زمین و با ابتداییترین وسایل نقلیه آغاز شد و امروز جای خود را به انواع خودروهای ساخته دست بشر داده و به مدد استفاده از فناوریهای ارتباطات و اطلاعات به یک ساختار هوشمند تبدیل شده است. این روند صعودی در ایران هم با کمک ۱۴۰ دانشبنیان داخلی تسهیل میشود.
در دنیا حملونقل جادهای به سمت هوشمندسازی حرکت کرده و این مسیر با کمک شرکتهای ارائه دهنده خدمات ارتباطات و اطلاعات تسهیل شده است. این کار سالها است در دنیا به عنوان یک اصل در حملونقل مورد توجه مدیران قرار دارد.
فعالان حملونقل جادهای زیر سقف
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد متولی توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری با شناسایی نیازهای فناورانه کشور فعالیت خود را آغاز کرد. این نهاد در هر حوزهای که بتوان به مدد فناوری و نوآوری خلاقیتی ایجاد کرد ورود میکند. از جمله این حوزهها که به خلق دانش و نوآوری نیاز دارد تا بتواند خدمات بهتری به مخاطبان ارائه کند، صنعت حمل و نقل جادهای است.
بر همین اساس در گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات مختلفی برای توسعه این صنعت پرکاربرد تعریف و تعیین شده است. از جمله این اقدامات میتوان به شناسایی زیست بوم حمل و نقل هوشمند در کشور که شامل ۱۴۰ شرکت خصوصی و دانش بنیان و ۵۰ شرکت دولتی یا نیمه دولتی میشود، اشاره کرد.
این زیست بوم قرار است توسعه راهکارهای حمل و نقل هوشمند در کشور را با همه قوا و به کمک تمام بازیگران این صنعت محقق کند. کاری که به توسعه حمل و نقل جاده ای، هوشمندسازی این صنعت و افزایش ایمنی و ارائه خدمات به مردم منجر خواهد شد.