معاونت مطالبهگری و گفتمانسازی بسیج دانشجویی پردیس رسالت زاهدان در نامهای به وزیر آموزش و پرورش اختلالات آموزش مجازی در قالب طرح شاد برای دانش آموزان و بی عدالتی و نابرابری آموزشی در کشور را یادآور شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معاونت مطالبه گری و گفتمان سازی بسیج دانشجویی پردیس رسالت زاهدان در نامهای به وزیر آموزش و پرورش اختلالات آموزش مجازی در قالب طرح شاد برای دانش آموزان و بی عدالتی و نابرابری آموزشی در سراسر کشور را یادآور شد.
متن نامه به شرح زیر است:
با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس کشور و ایجاد شبکهای به اصطلاح شاد، تعلیم وتربیت در مناطق محروم غمگینترین روزهای خود را سپری میکند. شبکه پیام رسانی که به نظرمی رسد در مناطق محروم بیشتربه یک شوخی شبیه است تا تداوم درامر آموزش وجبران عقب ماندگیهای تحصیلی.
آقای وزیر! امروز سیستان وبلوچستان که همیشه هم ردیف با محرومیت بوده، با وجود استعدادها وظرفیتهای فراوان، نیازمند ۲۰ هزار کلاس درس است تا بتواند محرومیت مدارس کپری را جبران کند. قریب به نیمی از مدارس خشت وگلی کشور درسیستان وبلوچستان واقع شده است. سرانه فضای اموزشی که جزء مهمترین شاخصهای آموزشی است و از آن به عنوان معلم دوم یاد میشود، درسیستان وبلوچستان ۱۱/۳ مترمربع است واختلاف فاحشی با میانگین کشوری دارد. به گونهای که نیازمند ۱۴۰۰۰۰۰ مترمربع فضای آموزشی در این استان هستیم تا به شاخصهای کشوری نزدیک شویم.
شبکه شاد برای دانش اموزانی که در مناطق محروم و صفرمرزی با امکاناتی همچون وسایل سرمایشی وگرمایشی، میز، نیمکت ومکان ورزشی بیگانه اند و در مدارسی که ازانشعاب آب وبرق برخوردار نیستند، آموزش میبینند وبا حداقلهای آموزشی به تحصیل میپردازند، حقیقتی غریب ونا آشناست.
یادمان هست خاطر نشان کردید؛ روشهای آموزشی نباید موجب اضطراب وتشویش خاطر دانش اموزان شود، اما امروز شاهد هستیم روشهای آموزشی پیش گرفته شده در وزارتخانه شما درسیکل معیوب قرارگرفته است. به گونهای که باعث تشویش خاطر ومحرومیت نیمی از دانش اموزان سیستان وبلوچستانی بدلیل عدم اینترنت وزیرساختهای کافی از آموزش مجازی شده است.
شما اظهار دارید که شبکه دانش اموزی شاد ۹۰ درصد پوشش دارد، اما شواهد حکایت ازاین دارد که ۹۰ درصد مناطق برخوردار بهرمند هستند، نه ۹۰ درصد پوشش کشوری. اما انگار قرارنیست محرومیت وموانع تحصیلی در میان دانش آموزان سیستان وبلوچستان به پایان رسد، چرا که هرروز شاهد محرومیتها وتبعیضهای جدیدی هستیم. به نحوی که مشق محرومیت به این دانش آموزان دیکته شده است.
به هنگام رای اعتمادتان از مجلس گفتید امروزبا مدد تکنولوژیهای جدید میتوانیم دانش آموزان محروم را از استادان ومعلمان برتر وتوانمندیهای بهتر برخوردارکرد، اما متاسفانه نه تنها شاهد این امر نبودیم بلکه روزبه روز شاهد محرومیتهای جدیدی بودیم؛ لذا انتظار داریم ضمن توجه هرچه بیشتر به این مناطق به رفع قصورات ونقایص آموزش مجازی بپردازید تا دیگر شاهد محرومیت وهدررفت استعداهای هزاران دانش اموز به عنوان اینده سازان این مرزوبوم نباشیم.