به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی محمد مودب دبیر بخش شعر دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب با اشاره به اهمیت ادغام این دو بخش و برگزاری در یک جشنواره بیان کرد: به نظرم همنشینی شعر و داستان در جشنواره شعر و داستان انقلاب اتفاق مبارکی است و من به شخصه از حضور در جشنوارههای شعر و داستان خاطرات خوبی دارم. به نظرم حتی نباید این همنشینی را صرفا در یک رویداد مثل جشنواره تعریف کرد و باید آن را گسترش داد. وقتی یک شاعر یا نویسنده به جشنواره ای راه مییابد با پویندگان و جستجوگران آن حوزه ارتباط میگیرد که این تعامل در سرنوشت و آینده شعر و داستان ایرانی موثر است.
وی افزود: نگاه داستان نویسان و شاعران به جهان جور دیگری است و این دو بخش بر یکدیگر تاثیر متقابل میگذارند. بنده شاهد بودم که دوستی هایی در جشنوارههای شعر و داستان 20 سال قبل شکل گرفت که تا امروز برای ادبیات ایران مایه برکت است و شاعران و داستان نویسان توانستهاند چه از لحاظ نگرشی و فنی و چه در عرصه اجرایی و بعد عملیاتی و اداری فعالیتهای ادبی به هم کمک کنند و این اتفاق در مجموع ادبیات امروز ایران را رنگینتر کرده است.
مودب با اشاره به لزوم همنشینی و ارتباط حوزههای مختلف هنر با ادبیات و با یکدیگر عنوان کرد: تعامل میان هنرها و همنشینی هنرمندان رشتههای مختلف خلق هنر را رشد میدهد و کیفی تر میکند. همچنین تعاملهایی را که منجر به این هدف میشود، در کوتاه مدت ممکن میکند. برای مثال دوستیهایی میان هنرمندان رشتههای مختلف که ممکن است در شرایط عادی 20 سال طول زمان ببرد، در فرصت یک جشنواره به راحتی شکل میگیرد.
وی ادامه داد: در تضارب با سایر هنرها نیز رشد هنرمند تصاعدی خواهد بود و اتفاقهای تازهای در حوزه کار خلاقه شکل میگیرد که بدون این تعامل ممکن نخواهد بود.
دبیر بخش شعر جشنواره شعر و داستان انقلاب درباره این رویداد نیز توضیح داد: انقلاب اسلامی ایران مهمترین تجربه انسان ایرانی در100 سال اخیر است؛ تجربه زیسته معاصری که گوشههای کشف ناشده و گنجهای پنهان بسیاری دارد. برگزاری جشنوارهای ادبی ویژه این موضوع، مایه خیر و برکت است و ما را قادر می کند که حافظه تاریخیمان را تقویت کنیم. سال گذشته در برخی حوادث شعارهایی شنیده شد که نشان میدهد جامعه ما بسیار بیشتر باید موضوع حافظه تاریخی فکر کند و مدیران ما باید حافظه تاریخی را جدی بگیرند.
وی خاطر نشان کرد: جشنواره انقلاب، ادای دین ادبیات به حافظه تاریخی ماست. جشنوارههای موضوعی باعث میشود هنرمندان موقف خود را بهتر بشناسند. در حالیکه بدون مواجهه شدن با یک موضوع خاص ممکن است تجربههایی صرفا فنی را برای شاعران و نویسندگان در یک جشنواره رقم بزند.
مودب همچنین عنوان کرد: برای خود من تجربه حضور در جشنواره های «سوختگان وصل» نهاد مقام معظم رهبری که به موضوع مفقودالاثرها میپرداخت، یک تجربه جذاب بود و من برخی از بهترین شعرهایم را در آن رویداد سرودم. موضوعی بودن لزوما به معنای سفارش نیست و اگر هم باشد، جنس آن، سفارشی به جان هنرمند است نه یک سفارش اداری و از طریق طراحیهای دقیق در تعامل هنرمند با موضوع صورت میگیرد.
این شاعر و کارشناس ادامه داد: مقدمات هر جشنوارهای باید به گونه ای پیش برود که هنرمند به موقف خود آگاه شود هر اتفاق ادبی خوب باید بتواند در این مسیر و در این سیر به هنرمند کمک کند. یک جشنواره وقتی موفق است که پس از جشنواره، مثل بازی دومینو، ارتباط با آن موضوع و موضوعات مشابه، تا آخرین لحظه حیات هنری شاعر را درگیر موضوع کند.
وی با اشاره به چگونگی گذراندن اوقات خود در قرنطینه بیان کرد: قرنطینه علی رغم گرفتاریهایی که دارد از لحاظی برای اهل قلم یک فرصت است و من در این دوران کتاب خواندم و برخی کارهایم را جمع بندی کردم. البته بسیار بیشتر از قبل توانستم به خانوادهام برسم که از این نظر برای من برکت بسیاری داشت.
دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب تا ۳۱ اردیبهشت ماه پذیرای آثار شاعران و نویسندگان است. دبیری این رویداد را در بخش داستان حسینعلی جعفری برعهده دارد و به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و موسسه سپهر سوره هنر برگزار می شود. جزییات این رویداد در سایت www.artfest.ir درج شده است.