رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: تعیین شاخص به منظور نظارت و ارزیابی اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی ضرورت دارد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه ۳۴۳ شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
بازنگری آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی
محمدعلی کینژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماده یک فعالیتهای فرهنگی آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی گفت: این ماده در ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی تأثیرگذار است و با توجه به گذشت زمان ضرورت دارد آئیننامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی بازنگری شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها به صورت غیرحضوری انجام میشود، پیشنهاد داد: با توجه به فراهم بودن شرایط برای تغییر ساختارها، کمیتهای برای بازنگری تشکیل شود.
لزوم بسترسازی و فرهنگسازی برای اجراییسازی سند اسلامی شدن
در ادامه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی با موضوع «برنامه جامع پنجساله راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی بر پایه سند دانشگاه اسلامی و گام دوم انقلاب اسلامی» پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه برای اسناد نوشته شده، مدل اجرایی شدن آن تهیه نمیشود و بیش از یکسال است که در دانشگاه آزاد برای پیادهسازی سند اسلامی شدن کار کارشناسی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: سند دانشگاه اسلامی به فراخور دانشگاههای مختلف به صورت بومیسازی در دانشگاهها پیادهسازی و اجرا میشود.
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه برای پیادهسازی سند دانشگاه اسلامی ۱۴ رویکرد در نظر گرفته شده است، گفت: دانشگاه تمدنساز، دانشگاه مرجعیتساز، دانشگاه کارآفرین، دانشگاه حل مسئله، دانشگاه عفیف، دانشگاه با گسترش فضای انقلابی، دانشگاه با فضیلت، دانشگاه دینمدار، دانشگاه تربیتی، دانشگاه الهام بخش و نقش آفرین در جهان اسلام، دانشگاه اجتماعی، دانشگاه مروج سبک زندگی، پرورشگر قوه عاقله و درنهایت دانشگاه کارآمد، به عنوان اصل شیرازه پیادهسازی سند اسلامی شدن در دانشگاه آزاد در نظر گرفته شده است.
طهرانچی ادامه داد: سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و الزامات راهبردی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درمورد دانشگاه آزاد، مبنای راه آینده دانشگاه آزاد اسلامی است.
طهرانچی بر ضرورت بسترسازی و فرهنگسازی برای اجرایی سازی سند اسلامی شدن تأکید کرد و اظهار داشت: در رویکرد اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی، بستههای کاری، ذیل آن برنامه، پروژه و راهکار تعریف شده است و حل مسئله در محیط واقعی صورت میگیرد.
وی تأکید کرد: سند اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و الزامات راهبردی برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری درمورد دانشگاه آزاد، مبنای راه آینده دانشگاه آزاد اسلامی است.
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: برای دانشگاه سرآمد و پاسخگو، باید قابلیت حل مسئله ارتقاء یابد که در دانشگاه آزاد برای تحقق این امر برنامه و پروژه و به صورت موازی اقدامات بسترساز و فرهنگساز طراحی شده است.
وی گفت: مجموعه برنامه علمی شامل ۱۸ هزار زمینه پژوهشی در اختیار محققین دانشگاه آزاد قرار گرفته که به واسطه آن نظام ارتباطی بین استاد و دانشجو برقرار شد و سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقی با عنوان پژوهشیار برای این امر طراحی شده است.
طهرانچی کرد: در حال حاضر ١٦٢ هزار کنشگر فعال، دانشجو و استاد در سامانه پژوهشیار عضو هستند و برنامههای علمی دانشگاه آزاد در آن بارگذاری شده و بیش از ١٠ درصد دانشجویان به نظام موضوعات رجوع کردهاند.
عضو شوراى عالى انقلاب فرهنگى در پایان با بیان اینکه به سایر دانشگاهها نیز پیشنهاد الحاق به این سامانه را دادهایم، افزود: امید است یک نظام مدیریت دانش در پژوهشهای تحصیلات تکمیلى، مبتنى بر سند دانشگاه اسلامی شکل بگیرد.
مشارکت ذینفعان برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی ضروری است
در ادامه جلسه محمدابراهیم سقزچی معاون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی درمورد گزارش دانشگاه آزاد گفت: این سوال مطرح است که اگر سند اسلامی شدن ملاک نباشد چه تفاوتی در فرآیندها و خروجی دانشگاه آزاد ایجاد میشود؟ وی ادامه داد: متأسفانه یک فاصله جدی بین اصول و مبانی و اقدامات و راهبردهای اولیه و خروجی وجود دارد. وی افزود: مشارکت ذینفعان و برنامهریزی غیر متمرکز و مشارکتی و رویکرد پایین به بالا برای اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی ضروری است. معاون نظارت و ارزیابی شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی ادامه داد: برای اجراییسازی سند نباید نگاه جزیرهای داشت و نگاه یکپارچهسازی برای داشتن دانشگاهی که پرورشدهنده متخصصین متعهد است، ضروری است.
دانشگاهها باید با مجموعه حاکمیت ارتباط داشته باشند
در ادامه عبدالله جاسبی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر خوشبختانه آموزش عالی کشور در بخش دولتی و غیر دولتی توانایی حل مسائل را دارد، گفت: بدنه دانشجویی کشور در مقطع تحصیلات تکمیلی قابلیت حل مسائل را دارند.
وی تأکید کرد: دانشگاهها باید با مجموعه حاکمیت ارتباط داشته باشند و به جای متمرکز شدن برای نگارش مقالات، پایاننامهها بر اساس مشکلات موجود کشور و ارائه راهکار انجام شود.
ضرورت تعیین شاخص برای ارزیابی اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی
همچنین در ادامه این جلسه حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: در کمیتههای چهارگانه آموزش، پژوهش و فناوری، مدیریت و فرهنگی ـ تربیتی باید شاخصها به منظور ارزیابی اجرایی شدن سند دانشگاه اسلامی تدوین شود.
وی بر ضرورت تعیین شاخص به منظور نظارت و ارزیابی اجرایی شدن سند تأکید کرد و خواستار شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای اسلامی شدن دانشگاهها را در بحثهای بودجهای و... حمایت کند.
دانشگاهها به صورت عملکردی سنجیده شوند
در ادامه غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ارزیابی دانشگاهها در اجرایی شدن سند اسلامی شدن باید به صورت عملکردی سنجیده شود، افزود: ضرورت دارد آورده دانشگاه با آنچه که مطلوب سند دانشگاه اسلامی شدن مقایسه شود.
غفاری درمورد تعیین شاخصها گفت: مهمترین ویژگی شاخص، امکانپذیر بودن است و در موضوعات فرهنگی و رتبهبندی دانشگاهها، تعیین شاخص در وزارت علوم انجام شده است.
استاد، محور اجرایى شدن سند اسلامى شدن دانشگاهها است
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حدوداً ۱۰میلیون دانشآموخته در حوزه آموزش عالی داشتهایم که ۶میلیون نفر دانشآموخته دانشگاه آزاد اسلامى هستند.
وى با بیان اینکه محور اجرایى شدن سند دانشگاه اسلامی در دانشگاهها موضوع استاد است، افزود: برای رسیدن به اهداف سند باید اقتضای مسائل درنظر گرفته شود.