نائب رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور گفت: با تلاشهای انجام شده بهخصوص در دو سال گذشته در عرصه ارتقای ساخت داخل، یکی از خواستههای ما ممنوع کردن ورود قطعات داخلیسازی شده به کشور است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، "مهدی مطلبزاده" افزود: حساسیت این مساله با توجه به گشایشهای سیاسی احتمالی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر هم میشود تا سرمایهگذاریها و تلاشهای انجام شده در مسیر داخلیسازی ابتر نماند.
وی گفت: در ادوار گذشته شاهد بودیم هر زمان کشور توانسته نفت بفروشد و ارز در اختیار داشته باشد، بدون توجه به صنایع داخلی به واردات پرداخته، اما هر زمان درآمدهای نفتی کاهش داشته، به تولیدکنندگان داخلی توجه کرده است؛ چنین رویکردی برای سرمایهگذاریهای انجام شده خطرناک است.
این مقام صنفی بیانداشت: از تیرماه ۹۸ تاکنون چهار میز داخلیسازی در حوزه صنعت خودرو و قطعهسازی برگزار شده است.
وی با اشاره به هدفگذاری ۳۴۱ میلیون یورویی کاهش ارزبری این میزها، گفت: تاکنون این میزها از نظر کاهش ارزبری ۴۶ درصد و از نظر فیزیکی ۶۴.۵ درصد پیشرفت داشتند.
رییس کمیته ساخت داخل انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور خاطرنشانکرد: تا چند ماه دیگر کل کاهش ارزبری پیشبینی شده در این میزها محقق خواهد شد.
وی تاکیدکرد: قطعهسازان برای تحقق برنامههای "جهش تولید" در سال جاری ۱۰ مشوق، مشتمل بر ۶ مشوق حاکمیتی و چهار مشوق از سوی خودروسازان خواستار شدهاند که در صورت تامین خواستههایشان، سرعت پیشرفت این میزها و مباحث داخلیسازی به مراتب بیشتر خواهد شد.
گفتنی است، در زمینه مشوقهای حاکمیتی، اختصاص تسهیلات با بهره پایین، اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی، تدوین مشوقهای مالیاتی، حمایتهای رسانهای و تبلیغاتی، حفاظت از مالکیت معنوی و جلوگیری از واردات قطعات ساخت داخل، مد نظر است.
همچینن، خرید با قیمت تمامشده معادل واردات در ابتدای کار و پس از آن کاهش قیمت در بلندمدت، خرید نقدی قطعات تحویلی برای دوره حداقل یک سال از سوی خودروسازان، عقد قرارداد عادلانه و تضمین خرید برای مدت بازگشت سرمایه با یک منبع تامین برای هر قطعه و همچنین مشارکت خودروسازان در ریسک سرمایهگذاری ثابت پروژهها، مشوقهایی است که خودروسازان میتوانند برای تحقق جهش تولید برای قطعهسازان فراهم کنند.
مطلبزاده ادامهداد: برای میزهای پنجم تا هشتم قطعهسازی که کار به مراتب سختتر و پیچیدهتر میشود، نیازمند سرمایهگذاری ارزی و ریالی، خرید فناوری، ماشینآلات و خطوط جدید تولیدی هستیم.
وی خاطرنشانکرد: اکنون میز پنجم ساخت داخل با پیشبینی ۱۵ سازنده، داخلیسازی ۴۳ قطعه و ۴۲ میلیون یورو کاهش ارزبری آماده برگزاری است و تاکنون به دلیل شرایط کرونایی به تعویق افتاده است.
نایب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان، همچنین از توفیقات نظامیها در تولید قطعات حساس الکترونیکی و هایتک (HighTech) خودروها خبر داد که در وقت خود اطلاعرسانی خواهد شد.
گفتنی است وزارت صنعت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل، در مجموع برای سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلیسازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری خود تعیین کرده است.