به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه مجازی هم اندیشی اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حضور علی اکبر حق دوست، معاون آموزشی، فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری، سیدعلی حسینی، رئیس مرکز امور هیات علمی و برخی از مدیران معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: مشکلات اعضای هیئت علمی به دو گروه تقسیم میشود مشکلات گروه اول که همه اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی را شامل میشوند عبارتند از پاداش بازنشستگی، سن بازنشستگی و یا مسائل مربوط به حقوق و مزایا، اما مشکلات اختصاصی اعضای هیئت علمی پژوهشی عبارتند از عدم همکاری دپارتمانها در ارائه واحد درسی به آنها، عدم صمیمیت با دانشجویان و یا تعداد کم دانشجو و پایاننامه.
وی تاکید کرد: شیوه قالب مدیریت هیئت علمی در کشور ما مدل ادغام یافته (integrable) است که از قدیم بوده و لازم است برای توجه بیشتر به حوزه پژوهش، همین شیوه را اصلاح کنیم تا این دوگانگی در جذب هیئت علمی آموزشی و پژوهشی از بین برود و این تنها راه حل اساسی این مشکل است.
حق دوست ادامه داد: متاسفانه ما عادت کردیم برای خود قلمرو بسازیم و به کسی اجازه ورود ندهیم و این دافعه از سمت مراکز درمانی، پژوهشکدهها و دپارتمانها وجود دارد، اما باید سعی کنیم با تمهیداتی در مدیریت بیاندیشیم که یک آشتی بین تشکیلات آموزشی و پژوهشی ایجاد شود.
وی افزود: در این راستا نامهای به دانشگاهها ارسال شده که اجرای آن برای سال جاری، اختیاری و برای سال آتی، اجباری خواهد بود و بر اساس آن اعتبارات دپارتمانها فقط بر اساس تفاهم نامهای که با مراکز تحقیقاتی شرکتهای دانشبنیان و یا موسسات دارند اختصاص خواهد یافت تا این حصارها شکسته شود و دانشجویان بتوانند وارد عرصه شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: دستاورد بلند مدت این فرایند، حل شدن مشکلات آموزشی و پژوهشی و دستاورد کوتاه مدت آن دستورالعملها و تفاهمنامههای این دو معاونت در وزارت بهداشت و تسری آن به دانشگاههای علوم پزشکی است تا آشتی بین مراکز تحقیقاتی و آموزشی رخ بدهد و بستر کار فراهم شود.
وی با تاکید بر لزوم گفتمانسازی فرهنگی افزود: یک مشکل اساسی در کشور وجود دارد که فقط مختص هیئت علمی نیست و متاسفانه در کل کشور فراگیر است و آن، میزان کار مفید افراد جامعه است که با شیوع کرونا کاهش بیشتری یافته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به کشور ژاپن به عنوان یک الگوی موفق در این راستا اظهار کرد: در ژاپن، نظم سرلوحه کارها است و فرهنگ کار در این کشور نهادینه شده است، اما متاسفانه علاقه به کار در کشور ما بسیار اندک است و حتی در بین اعضای هیئت علمی اعم از آموزشی و پژوهشی نیز مشاهده میشود در صورتی که میتوان از دوران پاندمی به بهترین شکل در جهت آموزش و توانمندسازی و خودسازی با فعالیتهایی از قبیل آموزش زبان خارجی، برنامه ریزی کامپیوتر و مطالعه و... بهره برداری کرد.
وی یادآور شد: در مورد فرصت مطالعاتی، تفاوتی بین حوزه آموزش و پژوهش وجود ندارد. کاهش فرصت مطالعاتی در همه دانشگاهها اعم از پزشکی و غیرپزشکی رخ داده است لذا با وزارت علوم در حال مذاکره هستیم و به زودی و پس از امضای تفاهم نامه، فرصت مطالعاتی راه اندازی میشود و اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت میتوانند در دانشگاههای متناظر، فرصت مطالعاتی داشته باشند و هر مصوبهای که انجام شود شامل حال همه اعضای هیات علمی خواهد بود.
حق دوست بیان کرد: انطباق واحدهای درسی به عهده بوردهای تخصصی است و همه رشتهها دارای بورد تخصصی هستند، اما اگر اساتید اعتقاد دارند که در انطباق واحدها مشکلی هست میتوانند به شکل خیلی واضح اعلام کنند تا به مرجع علمی مربوطه اعلام شود و چنانچه ضرورت آن مورد تایید واقع شد در اصلاحات کوریکولومها مورد بررسی و اصلاح قرار میگیرد.
وی افزود: آییننامه ارتقاء فعلی اعضای هیئت علمی ظرفیتهای خیلی زیادی دارد که اگر از این ظرفیتها و انطباقها اطلاعات کاملی نداشته باشیم منحرف میشویم لذا به همکاران توصیه میکنم این آییننامه را به طور کامل مطالعه کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهارکرد: اگرچه آموزش زبان انگلیسی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ممنوع است، اما میتوان تمهیداتی اندیشید که در برخی رشتهها و بر اساس نیاز، زبان انگلیسی تقویت شود.
وی با بیان اینکه مراکزی که دانشجو ندارند و برای ارتقا اعضای هیات علمی پژوهشی با مشکل مواجه هستند لازم است مجددا مورد بررسی واقع شوند؛ افزود: شاید این گونه مراکز از ابتدا صلاحیت لازم را در این حوزه نداشتهاند.
حق دوست با بررسی فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضای هیئت علمی وزارت بهداشت تصریح کرد: این آییننامه، کاستی محسوسی ندارد و تمام امتیازات آموزشی فقط آموزش نظری نیست و میتوان از آموزش مداوم، طرح درس و پستهای مجازی که به تایید معاونت آموزشی دانشگاه برسد و ... استفاده کرد. اساتید حوزه بالینی نیز میتوانند با شرکت در کنفرانسهای آموزشی، گزارش صبحگاهی و... امتیاز لازم را کسب کنند.
وی با اشاره به موافقت خود درخصوص ایجاد محدودیتهای بیشتر در جذب هیئت علمی دانشگاههای بزرگ، اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ فردی بهتر از خود ذینفعان نمیتوانند کار را به سرانجام برسانند لازم است آییننامه انتقال و سایر مستندات موجود و شیوهنامهها، توسط یک تیم منتخب از اعضای هیئت علمی پژوهشی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.
معاون وزیر بهداشت افزود: مواردی که امکان دارد و قابل دفاع است به هیئت ممیزه مرکزی خواهیم برد تا بررسی شود؛ لذا در تلاش هستیم مشکلات هیئت علمی پژوهشی احصاء شده و در راستای مرتفع کردن آن اقدام شود، اما باید کار زیادی انجام شود، زیرا نابرده رنج، گنج میسر نمیشود.
حق دوست به بررسی موضوع مالیات پلکانی پرداخت و افزود: این مسئله مصوبه مجلس است و فقط شامل اعضای هیئت علمی نمیشود و کل کشور را شامل میشود و در پی درآمد بالا، مالیات افزایش مییابد و موضوعی است که منطبق با شعارهای عدالت محور است و اگرچه شاید از نظر فردی به ضرر برخی از افراد جامعه باشد، اما به لحاظ اجتماعی، دستاوردهای خوبی دارد و قابل دفاع است.
وی گفت: طبق مصوبه شورای عالی دیوان عدالت اداری سقف دریافتی اعضای هیئت علمی، ۷ برابر دریافتی سایر کارکنان دولت تعیین شده بود که با رئیس قوه قضاییه و مجلس صحبت شده است و در تعامل هستیم و سقف را تا ۱۵ برابر افزایش دهیم و این عدد را فارغ از مالیات محاسبه کنند لذا امیدواریم ریاست قوه قضاییه و رئیس دیوان این مصوبه را با استناد به ماده ۹۱ از گردونه خارج کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: فهرست دغدغههای اعضای هیئت علمی پژوهشی به من داده شده است و معاونت آموزشی موظف به پاسخگویی در قبال آنها است. البته پاسخگویی به معنای اجابت تمام درخواستها نیست بلکه به معنای این است که ما باید صداها را بشنویم و سعی کنیم در چارچوب قوانین و مقررات، بیشترین همکاری و همیاری را داشته باشیم؛ بنابراین جلسات درون معاونتی برگزار خواهد شد و پاسخها ارائه خواهد شد.
حق دوست گفت: لازم است در سایتهای معاونت آموزشی و پژوهشی قسمتی برای پاسخ به سوالهای افراد در نظر گرفته شود، زیرا این مسئله به شفافیت و پاسخگویی دو معاونت میافزاید.
وی ادامه داد: آییننامه ارتقاء موجود برای اعضای هیئت علمی، آییننامه شورای انقلاب فرهنگی است و ما به عنوان مجری، فقط میتوانیم در شیوهنامهها تغییر ایجاد کنیم و آن را در چارچوب آییننامه تنظیم کنیم لذا اصل آییننامه برای همه لازم الاجرا است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در معاونت آموزشی و مرکز نصر ۲ گروه، تشکیل شده است که با نظارت حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی نگاه کاملاً متفاوت و جدیدی را ارائه دادهاند و آییننامه ارتقاء در دست تهیه است.
وی افزود: آییننامه موجود، اقتباسی از آییننامه ارتقاء فرانسه در دهه ۱۳۵۰ است و از آن زمان تا کنون مطالب جدید به آن افزوده شده است، اما لازم است مدل نگاهمان را عوض کنیم و امیدوارم در ۶ ماه آینده بتوانیم فرمولاسیون جدیدی را ارائه دهیم که در صورت تصویب، برای عملیاتی شدن به یک دوره یک و نیم تا دو ساله نیاز دارد.
حق دوست گفت: به زودی از یکی از دانشگاهها که توانمندی و همدلی لازم بین معاونت آموزشی و پژوهش را دارند درخواست خواهیم کرد که در زمینه تلفیق و ترکیب و ادغام هیئت علمی آموزشی و پژوهشی، کار مطالعاتی و فنی انجام بدهد و نظرات ابتدایی خود را اعلام کند و دیدگاههای بینالمللی را بررسی کنند.
وی افزود: امیدواریم ظرف دو تا سه ماه آینده به یک گزارش سیاستی برسیم که آیا اصلاً گام برداشتن در این مسیر صحیح است یا خیر و اگر به صلاح است اولویتها مشخص شوند و یک نقشه راه تنظیم شود؛ اما نظر شخصی من این است که باید برای حل این مسئله، ریشهای عمل کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تقدیر از ابتکار معاونت تحقیقات و فناوری برای تشکیل این جلسه گفت: انبوه شرکتکنندگان و حضور فعال اعضا در این جلسه، تشنگی سیستم را نشان میدهد و مبین آن است که ما باید به ابزارها و روشهایی متوسل شویم که فاصله بین دانشگاهها و ستاد کاهش یابد.