به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تشکل های دانشجویی به آیت الله رئیسی درباره اولویت های وزرت بهداشت جدید نامه نوشتند.
حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری منتخب مردم شریف ایران
باسلام و تحیات
احتراما ضمن آرزوی توفیق جهت تشکیل دولت مردمی برای ایرانی قوی به استحضار میرساند شناخت دقیق و کامل از جایگاه بنیادین سلامت به عنوان محور توسعه متوازن و اولویت اصلی در قلب سایر سیاستگذاریهای عمومی کشور، باعث شکوفایی ایران اسلامی بخصوص در حوزه اقتصادی میشود. بر همین روی حکمرانی خوب نظام سلامت منجر به عملکرد بهتر نظام سلامت و در نهایت، دستیابی به نتایج سلامتی بهتر برای مردم جامعه میشود و ضروری است ابعاد پنج گانه حاکمیت شامل مشارکت معنادار، شفافیت، استفاده از شواهد برای تصمیمسازی، پاسخگویی و مسئولیتپذیری مورد توجه تصمیمسازان نظام سلامت قرار گیرد و اصلاح حاکمیت نظام سلامت با تولیت وزارت بهداشت، با جدیت توسط رئیس جمهور مطالبه گردد. بر همین اساس ذکر چند نکته را من باب اولویتهای نظام سلامت ایران و انتخاب وزیر بهداشت خدمت حضرتعالی واجب میدانیم.
۱. پرونده الکترونیک سلامت
ایجاد و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت از ضروریترین اقدامات میباشد چراکه با شفافیتی که بهمراه دارد زمینه را جهت اجرای هرچه بهتر سایر طرحها من جمله طرح تعرفه گذاری خدمات پرستاری فراهم میکند در غیر اینصورت همچون طرح کارانهها شاهد ناکارآمدی آن خواهیم بود، زیرا براساس ماده یک قانون احکام دائمی برنامههای توسعه دانشگاههای علوم پزشکی از هرگونه حسابرسی مالی مستثنی هستند و در نبود شفافیت نیل به عدالت دشوار است.
۲. پزشک خانواده و نظام ارجاع وسطح بندی
اجرای طرح پزشک خانواده همراه با اصلاح و رفع کاستیهای قبل و زمینه سازی فرهنگی از مهمترین اقدامات لازم جهت کاهش هزینهها و افزایش سلامتی جامعه میباشد. در این مهم تمرکز بر سلامتی جامعه میباشد و نه درمان! و با ایجاد نظام ارجاع از تقاضای القائی ممانعت شده و تجویز صرفا بر اساس نظام سطح بندی و راهنماهای بالینی صورت میگیرد.
۳. پیشگیری و مبارزه با فساد و تعارض منافع
براساس تعریف ارایه شده از سوی مرکز شفافیت بین المللی، فساد سوء استفاده از قدرت سپرده شده در راستای منافع شخصی است. براساس شواهد موجود، میانگین جهانی هزینههای تلف شده در بخش سلامت (سالیانه) در اثر فساد شامل ۶.۱۹% از کل هزینههای بخش سلامت میباشد (معادل ۴۵۵ میلیارد دلار آمریکا). در واقع فساد یک چالش چند بعدی و پیچیده است که انواع مختلفی دارد. بطور مثال تعارض منافع هنگامی رخ میدهد که علایق شخصی مقامات دولتی وارد حیطه شغلی شده و در تضاد با وظایف دولتی آنها قرار گیرد. تضاد منافع به خودی خود فساد محسوب نمیشود بلکه هنگام نبود نظارت کافی، زمینههای بروز فساد را فراهم میآورد. مضاف بر نظارت دقیق، فی ذات پاکدستی و درست کاری امری اخلاقی است. از همین منظر بکارگیری افراد دارای سابقه مواجه متقن با فساد و دارای تقوا لازم و ضروری است. از رئیس جمهور منتخب انتظار میرود ابزار قانونی، نظارتی، آموزشی و ظرفیت سازی را برای جلوگیری از تعارض منافع و به حداقل رساندن آن در نظام سلامت کشور برقرار نماید، که همانا محصول آن، سلامت بهتر شهروندان و جلوگیری از آسیبهای وارده از نظام سلامت به شهروندان خواهد بود.
۴. افزایش شفافیت و پاسخگویی در نظام سلامت
مع الاسف هزینه کرد در نظام سلامت شفاف نمیباشد. ما باید به سمت شفافیت و افزایش نظارت حرکت کنیم. اجرای هر طرحی مشابه و یا بهتر از طرح تحول سلامت بدلیل نبود نظارت کافی و قابلیت پیگیری هزینهها همه منابع را بدون حصول نتیجه مطلوب مصرف میکند.
۵. تولیت وزارت بهداشت
مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان و تشکلهای دانشگاهی در سال ۹۹ پیرامون دولت جوان حزب الهی فرمودند: "معنای این حرف صرفا این نیست که یک جوان سی و چند ساله رئیس دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب اللهی یک دولت سرپا، پای کار، آماده و با نشاط است و ایشان افزودند بعضیها تا سنین بالا به یک معنا جوان هستند، شهید سلیمانی عزیز که بنده شب و روز به یادش هستم ایشان نزدیک ۶۰ سال سن داشتند و جوان نبود. اگر دَه سال دیگر هم زنده میماند و بنده زنده میماندم و بنا بود که من مشخّص بکنم، او را در همین جا نگه میداشتم و کنار نمیگذاشتم؛ بنابراین میتوان به افرادی که در سنین جوانی نیستند، ولی کارهای جوانانه و خوبی میتوانند انجام دهند مسئولیت داد".
با عنایت به کلام رهبری و توجه خاص به وضعیت حساس نظام سلامت کشور که حدود ۱۷% از بودجه عمومی را به خود اختصاص میدهد و با چالشهای عمیقی همچون پایان دادن به کرونا، جلوگیری از ورشکستی دانشگاهها و تامین دارو روبرو است انتظار میرود حضرتعالی انتخابی صاحب تجربه مدیریتی ملی، کارآمد و با روحیه جوان داشته باشید چراکه مجالی برای آزمون و خطا و از دادن فرصتها نمانده است.
وزیر بهداشت و درمان باید دارای خصوصیات جهادی وتحول خواهی، ساده زیستِ جامعه نگر و نه صنف گرا، دارای توان درک و تشریح اهمیت موضوعات، اولویتدهی به سلامت عمومی به جای تمرکز بر درمان، قدرت مقابله با سوء مصرف خدمات سلامت، اعتقاد به کاربست شواهد و پژوهشها در تصمیم سازی، اهتمام به جلب مشارکت جامعه و مشارکت عمومی مردم در سیاستگذاری سلامت، تشریک مساعی با صاحبنظران و متخصصین توانمند از رشتههای مختلف، توان مشارکت بین بخشی با سایر نهادهای کشور، آگاهی از سیاستها و برنامهها و مسایل بین المللی و استفاده از ظرفیت آنها در بهبود سلامت مردم، سیاستمدار بودن، دارای تفکر سیستمی و برقراری ارتباط سازنده و بر اساس منافع متقابل با سایر کشورها از طریق دیپلماسی فعال سلامت، باشد.
۶. مضاف بر اولویتهای فوق عنایت به موارد زیر قابل توجه میباشد:
- باتوجه به بند ۹-۶ سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری که تدوین تعرفه خدمات و مراقبتهای سلامت مبتنی بر شواهد و بر اساس ارزش افزوده با حق فنی واقعی یکسان برای بخش دولتی و غیردولتی در نظر گرفته شده است. بی توجهی و عدم اجرای این قانون ریشه بسیاری از مشکلات و آسیبها میباشد و باعث افزایش هزینههای کمرشکن و به زیر خط فقر رفتن بسیاری از بیماران شده است. ایجاد ساز و کاری جهت ترغیب اساتید و متخصصان به حضور بیشتر در مراکز درمانی و آموزشی دولتی با هدف رفاه مردم و با درنظر گرفتن عدم توان پرداخت هزینههای بخش خصوصی و جلوگیری از ضعف آموزشی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است.
- گسترش و توجه به علوم انسانی پزشکی: شهامت اندیشیدن و مواجهه با مسئله جدید از نیازهای امروز علوم است. بازخوانی مبانی علوم پزشکی و کمک به سیر تطور علم طب بعنوان انسانیترین علوم که دغدغهاش ادغام و یکپارچهسازی جنبههای فرهنگی، اجتماعی، انسانی سلامت در طبابت، سیاستگذاری، تصمیمگیری، آموزش و پژوهش است از ملزومات رسیدن به طب متعالی است.
- توسعه کمی و کیفی بیمههای بهداشتی و درمانی با هدف همگانی ساختن بیمه پایه درمان، کاهش سهم مردم از هزینههای درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد، ارائه خدمات فراتر از بیمه پایه توسط بیمه تکمیلی، اصلاح نظام پرداخت مبتنی بر کیفیت عملکرد، افزایش کارآیی، ایجاد درآمد عادلانه و ترغیب انگیزههای مثبت ارائه کنندگان خدمات و توجه خاص به فعالیتهای ارتقاء سلامت و پیشگیری در مناطق محروم
- تأمین منابع مالی پایدار در بخش سلامت با تأکید بر شفاف سازی قانونمند درآمدها، هزینهها و فعالیتها، افزایش سهم سلامت، وضع عوارض بر محصولات و مواد و خدمات زیان آور سلامت، پرداخت یارانه به بخش سلامت و هدفمندسازی یارانههای بهداشت و درمان با هدف تأمین عدالت و ارتقاء سلامت بویژه در مناطق غیربرخوردار و کمک اختصاصی به اقشار نیازمند و دهکهای پایین درآمدی
- مواجه و استفاده علمی و کارشناسی با طب کلاسیک ایرانی و نظارت دقیق و کامل وزارت بهداشت بر ارایه خدمات طب سنتی جهت ممانعت از سواستفادههای رایج و گسترده میتواند باعث گشایش ذخایری از علوم بر جامعه ایرانی شود.
- امروزه ارایه خدمات سلامت به مردم هرچند از کیفیت، تخصص و آموزش اندکی دور شده و دچار برخورد شهرداری مابانه و صرفا خدمات نگر شده است. اما مضاف بر این مهم ایجاد سازوکاری جهت رعایت بیشتر حدود شرعی در مراکز آموزشی و درمانی که همیشه مورد تاکید رهبری هم بوده است شایان توجه میباشد.
- توجه ویژه به مسئله جمعیت و در نظر گرفتن برنامه عملیاتی مناسب جهت استفاده از پنجره جمعیتی کنونی جهت جلوگیری از ایجاد مسائل خسارت بار در آینده نزدیک مزید امتنان است.
در پایان جنبش دانشجویی مسلمان در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور وظیفه خود میبیند در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی خود، برای دستیابی به این مهم، بیشینه تلاش و تکاپوی علمی و اجرایی خود را در طبق اخلاص گذارد.
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
- جامعه اسلامی دانیجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل
- جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لار
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (عضو دفتر تحکیم وحدت)
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان (عضو دفتر تحکیم وحدت)
- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (عضو دفتر تحکیم وحدت)