رسول سیلمانی؛ کارشناس بازار و صنعت خودرو در گفتگو با دانشجو در خصوص لزوم توجه هر چه بیشتر مسوولین دولتی به بحث اسقاط خودرو با توجه به آلایندگی خودروهای فرسوده و سایر مزایایی که از این موضوع ایجاد میشود، گفت: بحث اسقاط خودرو مزایای فراوانی دارد که دو مولفه از مهمترین مسائلی است که میتوان به آن توجه کرد و به این دلیل اسقاط خودروها باید در دستور کار مسوولین امر قرار بگیرد. کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت دو مولفه بسیار مهم است که ضرورت اسقاط خودروهای فرسوده را دو چندان کرده است.
وی در این باره افزود: با توجه به افزایش آلودگی در سالهای گذشته و تعطیلیهایی که به دلیل افزایش آلایندهها ایجاد میشود که به لحاظ اقتصادی زیانهای سنگینی به کشور وارد میکند و افزایش بیماری و مرگ و میر در کلانشهرها این موضوع یکی از مقولههای جدی است که با تامل بیشتری باید ساز و کارهای مربوط به آن فراهم شود.
کارشناس بازار و صنعت خودرو در خصوص افزایش نرخ مصرف بنزینی که بخشی از آن به دلیل وجود خودروهای فرسوده است، گفت: افزایش مصرف بنزین و سربه سر شدن تولید و مصرف بنزین، بیانگر اهمیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است به صورتی که با تداوم روند بالای مصرف بنزین، قطعا واردات بنزین ضرروی است، در حالی که واردات بنزین در شرایط فعلی مالی و اقتصادی کشور به صلاح نیست.
رسول سلیمانی در این باره توضیح داد: در شرایط کنونی با مشکلات عدیده موجود، راه مطمئن برای کاهش مصرف بنزین، اسقاط خودروهای فرسوده است، چرا که این خودروها نسبت به خودروهای نو سوخت بیشتری مصرف میکنند بعضا تخمین زده شده که میزان مصرف خودروهای فرسوده در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵ لیتر بیشتر از خودروهای نو و غیرفرسوده است، به همین دلیل در ظرفیتهای قانونی مثل طرح ساماندهی صنعت خودرو که خودروساز ملزم شده به ازاء تولید چهار خودرو یک خودرو را اسقاط کنند، این موضوع باید به منصه ظهور برسد، هر چند در حال حاضر برای تدوین آیین نامه مربوطه فرصت سه ماهه داده شده که از ۱۵ خرداد شروع شده است.
وی درباره چگونگی اجرای هر چه بهتر این آیین نامه گفت: برای اجرای درست این طرح نیازمند استفاده از مشوقهایی برای دارندگان خودروهای فرسوده هستیم؛ به این معنا که سیاستی باید تدوین شود که ضمن عدم فشار به کارخانههای تولید کننده خودرو، دارندگان خودروهای فرسوده نیز به اسقاط تشویق شوند تا خود به خود به سمت اسقاط خودروی خود حرکت کنند.
وی با ارائه راهکاری گفت: راهکار این موضوع اعطای گواهی صرفه جویی سوخت است، به این دلیل که با خروج هر خودروی فرسودهای از زنجیره فعالیت، در مصرف سوخت صرفه جویی میشود. کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در این موضوع میتواند منابعی دراختیار دارنده خودرو قراردهد لذا دارندگان خودروهای فرسوده مایل میشوند که خودروهای خود ر ا به مراکز اسقاط تحویل دهند، در این شرایط عملا هم دارنده منتفع میشود و هم چرخه اسقاط شکل میگیرد و کارخانهها نیز دچار مشکل نمیشوند.
سلیمانی افزود: به نظر میرسد وزارت نفت و صنعت در تحقق این موضوع نقش مهمی میتوانند ایفا کنند. این دو وزارتخانه با پیگیری اعطا گواهی صرفه جویی سوخت به دارندگان خودرو فرسوده، مشروط به اسقاط خودرو در تحقق این موضوع موثرخواهند بود، ضمن اینکه علاوه بر این، ظرفیت خوبی هم در بودجه امسال دیده شده که ۱۰ درصد از خودرهای مشمول قرعه کشی به دارندگان خودروهای فرسوده مشروط به اسقاط خودرو اختصاص یابد. این موضوع میتواند بخشی از بار اسقاط را به دوش بکشد و عملا نگرانیهایی که برای بحث اجبار شدن هزینه بر دوش کارخانهها ایجاد شده را پوشش دهد و این بار بر کارخانهها وارد نشود.