به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه بررسی مشکلات دانشگاهها در موضوع کمیسیون موارد خاص در سامانه سجاد با حضور ابوالفضل دانشور مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان، مصطفی صالحی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان امور دانشجویان و کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاههای تهران برگزار شد.
در این جلسه دانشور ضمن خوشآمدگویی به میهمانان گفت: در سال جاری توانمندسازی کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاه ها در اولویت برنامههای سازمان امور دانشجویان قرار دارد و این آموزشها تا رسیدن به نقطه مطلوب خدمت رسانی به دانشجویان در این حوزه ادامه خواهد یافت.
مدیر کل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان که در جمع کارشناسان کمیسیون موارد خاص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تهران سخن میگفت؛ افزود: طولانی شدن فرآیند رسیدگی به درخواست دانشجویان در حوزه کمیسیون موارد خاص یکی از چالشهای اساسی می باشد که برای کوتاه کردن این زمان راهی به جز آموزش چهره به چهره کارشناسان کمیسیون موارد خاص در سطح دانشگاه ها و مراکز استانی وجود ندارد.
وی تصریح کرد: یک بررسی اجمالی نشان می دهد از مجموع پرونده های ارسالی به کمیسیون مرکزی موارد خاص بخش قابل توجهی به دلیل نقص مدرک و عدم درج اطلاعات درست باید به دانشگاه ها ارجاع شود و این رفت و برگشت غیرضروری یکی از راه های طولانی شدن بررسی پروندههای کمیسیون موارد خاص دانشجویی است که با رویکرد حاکم بر سازمان امور دانشجویان مبنی بر تسریع در رسیدگی به درخواستها و عدم معطلی دانشجویان، سازگاری ندارد.
دانشور بعضا عدم آشنایی کارشناسان با آئین نامه کمیسیون موارد خاص دانشجویی را یکی از علل معطل ماندن پروندههای کمیسیون موارد خاص دانشجویی برشمرد و تصریح کرد: درکارگاه های توانمندسازی که برای کارشناسان کمیسیون موارد خاص طراحی و در حال اجرا است پرونده های ارجاعی به کمیسیون موارد خاص به عنوان یک مسئله مطرح و از کارشناسان حاضر نظرخواهی می شود و لذا این فرآیند به کارشناسان کمک می کند ضمن آشنایی با مفاد آیین نامه به تصمیم واحد در مورد یک مسئله واحد برسند و از تصمیمات جزیره ای و گاها اشتباه جلوگیری میشود.
وی تاکید کرد: بررسی ها نشان می دهد یکی از دلائل عمده طولانی شدن فرآیند رسیدگی به درخواست دانشجویان که به دلائلی خارج از اختیار و اراده آنها ، تحصیلشان دچار اختلال شده ، عدم آشنایی دانشجویان با آئین نامه کمیسیون موارد خاص می باشد، لذا معاونان دانشجویی با همکاری معاونان آموزش دانشگاه ها باید تلاش کنند به شیوه مناسب در بدو ورود، دانشجویان را با مفاد آیین نامه کمیسیون موارد خاص و حقوقی که برای آنها دیده شده، آشنا s-draft"