به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در کنگره آموزشی مهارتی و نیاز محور که امروز در دانشگاه تهران برگزارشد، گفت در برنامه توسعه هفتم موفق شدیم حکم خوبی را برای توسعه آموزش مهارتی و نیاز محورپیش بینی کنیم. چرا میگوییم که کار خوبی انجام شده به این دلیل که آموزش مهارتی نیاز به یک عزم فرابخشی دارد. دانشجویان باید در میدان عمل حضور پیدا کنند و در میدان عمل تجربه کنند برای این کار صنایع خصوصی و وزارت خانهها همکاری کنند.
وی افزود: دانشجویان کار ورز و کار آموز ما باید مورد استقبال صنایع و وزارت خانهها قرار بگیرند صنایع خصوصی اگر برایشان سود نداشته باشد حتما کاری انجام نمیدهند.
زلفی گل اضافه کرد: موضوع دیگر بحثهای فرهنگی است که دانشجویان را وقتی میخواهیم برای کار ورزی بفرستیم از نظر فرهنگی باشد باید مطمئن باشد و خوابگاه و غذا و ایاب ذهاب برای دانشجویان فراهم باشد.
وزیر علوم با تاکید بر اینکه دستور العمل برنامه هفتم توسعه مبنی بر آموزشی مهارتی باید جامع باشد گفت: برای اینکه دستور العمل جامع باشد نیاز است که از نظر نخبگان استفاده شود. خروجی این کنگرهها آیین نامه یا دستورالعملی باشد که از بنای لازم برخودار باشد و پیش بینیهای لازم را داشته باشد تا بتواند اثر بخش باشد.
وی ادامه داد:آنقدر نیاز به اشتعال در کشور ما بالااست که هر چه وزارتخانهها تلاش کنند باز کم است. همه در جورچین آموزش عالی و مهارتی میتوانیم جایگاه خاص خود را داشته باشیم. اول اینکه ما راهی جز این نداریم که خودمان را بنا به تغییرات اقلیم آموزش جهانی تغییر دهیم.
وزیر علوم افزود: در حال حاضر ما شرایطی را درک میکنیم که با سرعت درحال تغییر است. ما راهی جز این نداریم که با تغییرات گسترده در شیوههای آموزش خود را با شغلهای آینده تطبیق دهیم و منعطف باشیم راهی جز این نداریم که آموزشهای جدید را در حد توان بومی کرده و خود را با آن وقف بدهیم والا از اثر گذاری طرد میشویم.
زلفی گل افزود: ویژگی آموزش عالی این است که قدرت پیشگویی و نیاز آفرینی داشته باشد. دانشگاه باید برای دانشجویان فعلی و دانش آموختگان آموزش هدفمند داشته باشد و حتی باز آموزی فارغ التحصیلان شاغل هم در دستور کار ما باشد.
وزیر علوم با طرح این سوال که ایا باید توجه ما به دانشگاه مهارت محور باشد و یا آموزش مهارت محور؟ افزود: باید به هر دو توجه داشته باشیم. حتی باید برای آموزش مهارت محوری سراغ مراکز علم و فناوری هم برویم. نه تنها دانشگاه، بلکه پارکهای علم و فناوری هم در بحث مهارتی باید فعال باشند.
زلفی گل افزود: در حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم در خصوص ارتباط با صنعت مباحث خوبی طراحی شده است. آیین نامههای تدوین شده در حال بررسی است و ابلاغ خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان قوه عاقله آموزش عالی استفاده شود فقط یک نگرانی وجود دارد که نتوانیم این بخشها را هماهنگ کنیم. برای همین یک شورای راهبری در وزارت علوم وجود دارد.
زلفی گل به تدوین سند نظام ملی نوآوری اشاره کرد و گفت: نقش زیرنظامها در این سند مشخص شده است و نقش دو دانشگاه مهارت محور باید در این سند پررنگتر شود.
وزیر علوم به بحث وحدت در بخشهای مهارت محوراشاره کرد و خطاب به روسای دانشگاهها افزود: این فرصت را مغتنم بشمارید بحث آموزش مهارت محور را جدی بگیرید. دانشگاه تهران ۳ واحد درس اموزش مهارتی برای فارع التحصیلی لحاظ کرده است.
وی ادامه داد: باید سرفصلهای دروس براساس اموزش مهارتی تعییر کند راهی نداریم جز اینکه اشتعال پذیری فارغ التحصیلان را بالا ببریم.