رضا موسیزاده سرپرست دفتر پیشگیری، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، گفت: متأسفانه برخی فروشندهها باوجود اطمینانبخشی به خریداران در خصوص داشتن شبکه رسمی تأمین و توزیع معتبر در نهایت کالای قاچاق یا تقلبی به به مصرفکنندگان میفروشند.
وی ادامه داد: فروشندگان بهمنظور تأیید اصالت کالا، کالای فروخته شده را گارانتی میکند این در حالی است که این برگههای ضمانت کالا هیچگاه برای صاحب کالا منفعتی نداشته و در صورت نیاز نیز خدماتی از طریق آن به مردم داده نمیشود؛ تنها منفعت گارانتی کالا را فروشنده میبرد.
مردم پیش از خرید کالا، اصالت آنها را استعلام کنند
موسیزاده عنوان کرد: سامانه جامع خدمات پس از فروش یا بهاصطلاح سامانه جامع گارانتی بهعنوان بخشی از سامانه جامع تجارت است که برای نظارت بر وضعیت خدمات پس از فروش (گارانتی) ارائه شده است؛ همچنین در این سامانه نظارت کاملی بر شرکتهای ارائهدهنده خدمات گارانتی میشود و از این طریق میتوان به گارانتیهای رسمی در مقابل گارانتیهای تقلبی (کاغذی) اعتبار بخشید.
سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز با اعلام اینکه دسترسی به سامانه جامع گارانتی از طریق وبسایت irangs.ir امکانپذیر است، بیان کرد: با استعلام شناسه رهگیری ۱۳ رقمی مندرج بر کالا، میتوان از اصالت گارانتی، تعهدات شرکت گارانتی کننده، دسته دوم بودن کالا و همچنین لیست گارانتیهای غیرمجاز (تقلبی یا کاغذی بدون پشتوانه) مطلع شد.
رعایت حقوق مصرفکنندگان از طریق شفافسازی فعالیت شرکتهای گارانتی
وی افزود: سامانه جامع گارانتی برای کالاهایی که مشمول خدمات پس از فروش اجباری هستند و توسط سازمان حمایت حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام میشود؛ مانند لوازمخانگی، تلفن همراه، برخی از کالاهای الکترونیک و ... قابلبهرهبرداری است.
سرپرست دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در پایان ابراز کرد: سامانه جامع گارانتی سامانهای است که علاوه بر تأثیرگذاری بر پیشگیری از قاچاق کالا، به احقاق حقوق مصرفکننده منجر میشود.
چه کالاهایی در سامانه جامع گارانتی قابل استعلام است؟
به گزارش دانشجو، اکبر پازوکی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی در روزهای گذشته ضمن اشاره به چالش عرضه کالاهای تقلبی در بازار گفته بود: امروز مردم از هر فضایی که قصد خرید لوازمخانگی دارند میتوانند با گوشی موبایل خود و از طریق کد دستوری *۴*۷۷۷۷# کد شناسه و کد رهگیری کالای موردنظر را استعلام بگیرند تا تاریخ تولید کالا و گارانتی آن را مشاهده کنند. همچنین سامانه جامع گارانتی امکان اطمینان از اصالت کالاهای عرضه شده و شناختن نمایندگیهای رسمی ارائه خدمات پس از فروش را فراهم میکند.
سامانه جامع گارانتی در سال ۱۳۹۸ برای گروه کالایی تلفن همراه آغاز به کارکرد. برایناساس با هماهنگی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که آن زمان متولی سامانه گارانتی بود، آییننامه خدمات پس از فروش موبایل تغییر کرد تا گارانتی از لحظه رجیستری فعال شود نه از لحظه فروش به مصرفکننده. با این روش دیگر نیازی به نگهداری جعبه موبایل و فاکتور آن نیز وجود نداشت.
در حال حاضر امکان استعلام اصالت گارانتی تنها برای کالاهای مشمول تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراهم است و برای سایر کالاها مردم میتوانند شرکتهای دارای مجوز را جستجو کنند. در اصل بهغیراز موبایل، لوازمخانگی، اقلام دیجیتال و برخی از قطعات یدکی مشمول قانون گارانتی و ملزم به ارائه خدمات پس از فروش هستند. در حال حاضر با علاوه بر کالاهای وارداتی، کالاهای تولید داخل هم وارد سامانه شد، اما پیشازاین ضوابطی برای گارانتی کالاهای تولیدی وجود نداشت و ارائه گارانتی برای این کالاها اختیاری بود.
خودرو نیز ملزم به ارائه خدمات گارانتی میشود
وزارت صمت اعلام کرده است که خودرو نیز در سال جاری به سامانه جامع گارانتی اضافه میشود؛ به گفته تشکری ضمانت اجرایی نیز برای اینکه تولیدکننده و واردکننده خودرو وارد سامانه گارانتی شود در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر کالای وارداتی مشمول گارانتی باشد، اما ارائه نکند، ثبت سفارش، رد پیشفاکتور میشود و در مراحل بعدی تأیید منشأ ارز و رفع تعهد ارزی نیز این موضوع کنترل میشود. همچنین تولیدکننده برای خرید از بورس کالا باید در سامانه جامع تجارت، تولید خود را اظهار کند. بورس کالا هم از سامانه جامعه تجارت استعلام میگیرد و تولیدکننده برای اظهار تولید باید گارانتی داشته باشد.