گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو – فاطمه قربانی رضوان؛ یک دورهمی سالانه با حضور فیلمسازان جوانی که حرف مشترکشان حول محور صدا، دوربین و حرکت است. فیلمسازانی که تمام خلاقیت خود را در یک فیلم کوتاه تقدیم نگاه مخاطبان میکنند. گروهی از این فیلمسازان سودای ساخت فیلم بلند دارند و این جشنواره بهترین محل برای ارائه توانایی هایشان در قالبی کوتاه است.
«جشنواره بینالمللی فیلم تهران» به عنوان اولین جشنواره فیلمهای کوتاه و بلند در اوایل دهه پنجاه هجری شمسی آغاز به کار کرد. این جشنواره در روزهای ابتدایی خود در شهرستانها با رقابت فیلمهای آماتور ۸ و ۱۶ میلیمتری با عنوان جشنواره سینمای جوان استانی شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بخش رقابتی فیلمهای آماتور در جشنواره فیلم فجر در سال۱۳۶۱ پذیرای فیلمهای کوتاه شد. سپس عناوین «جشنواره سینمای جوانان» و «جشنواره بینالمللی سینمای جوانان» را بر خود نهاد که پذیرای آثار جوانان در سه بخش فیلم، عکس و فیلمنامه بود. با تخصصی شدن جشنواره در سال ۱۳۸۲، عنوان «جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» به این رویداد اختصاص یافت که تاکنون ادامه داشته و به صورت انحصاری پذیرای آثار فیلم کوتاه از ایران و سراسر جهان است.
امروزه این جشنواره با هزاران متقاضی شرکت در ایران و سراسر جهان به عنوان مهمترین رویداد بینالمللی سینمای کوتاه در غرب آسیا مطرح است که از سال ۱۴۰۰ توانسته در جایگاه یکی از رویدادهای ۱۲۷ گانه معتبر سینمایی در جهان به عنوان دروازه ورود مستقیم فیلمهای کوتاه به فهرست سالانه جشنواره اسکار قرار گیرد.
تا کنون ۳۹ دوره جشنواره برگزار شده و چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از تاریخ ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ درحال برگزاری است. استقبال از چهلمین دوره جشنواره به حدی پر شور بود که با تکمیل ظرفیت سالنهای نمایش اصلی در اولین روز از چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دو سالن دیگر به جشنواره اضافه شد. به گفته محراب محمدزاده مدیر کمیته اطلاع رسانی این رویداد در نخستین روز از جشنواره بیش از ۶ هزار مخاطب پای آثار نشستند. او در همین زمینه ادامه میدهد: "با توجه به استقبال تماشاگران، سانس ویژه همزمان را در نظر گرفتیم و سانسهای فوقالعاده داشتیم تا کسی از دیدن فیلم کوتاه جا نماند. در روز اول جشنواره در بخشهای مختلف نمایش رقابتی و جنبی و نشستهای تخصصی بیش از ۶ هزار مخاطب در جشنواره حضور داشت که این نشان از بازگشت دوران رونق به جشنوارههای سینمایی است. "
از دیگر اخبار قابل توجه جشنواره خبر محمد طیب مدیر گروه سینمایی هنروتجربه بود. ایشان با حضور در چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به تعاملات گروه هنروتجربه با انجمن سینمای جوانان ایران اشاره کرده و اعلام کردند که آمادگی اکران بستهای از بهترین آثار جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را در گروه هنر و تجربه دارند.
محمد طیب، مدیر گروه سینمایی هنروتجربه در حاشیه حضور در جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: ما در گروه سینمایی هنر و تجربه از آثار کوتاه واجد شرایط و خوب باکسهایی را برای نمایش آماده خواهیم کرد.
او درباره همکاری با جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: پیش از برگزاری جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ما یک جلسه تعامل در جهت همفکری با آقای مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران داشتیم و مقرر شد یک بسته از فیلمهای برتر کوتاه سالهای گذشته جشنواره را برای نمایش آماده کنیم که کارهای آن انجام شده است.
مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه افرود: در صورت موافقت فیلمسازان، برترین فیلمهای چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران را به این بسته اضافه خواهیم کرد تا عرضه شود.
طیب با تاکید بر اینکه امکان ما در گروه سینمایی هنر و تجربه برای حمایت از فیلمهای کوتاه با فراهم کردن شرایط اکران در سراسر کشور صورت میگیرد، ادامه داد: طی ماههای گذشته میزبان نمایش بیش از ۱۰ فیلم کوتاه در گروه هنر و تجربه بودهایم که این مسیر را در شش ماه دوم سال ادامه خواهیم داد و شرایط برای برگزاری نشستهای نقد و بررسی را فراهم میکنیم.
تصویب بودجه ۱۸۰ میلیاردی شورای عالی سینما از دیگر اخبار مهم این دوره از جشنواره بود. مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره بودجهای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دفاتر انجمن اعلام کرده است گفت: توافق نامهای داریم که در آن بودجهای به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان اعلام شده است و سال گذشته شورای عالی سینما آن را تصویب کرد که بیش از یک سال تصویب آن طول کشید. امیدواریم واریز آن به زودی اتفاق بیافتاد و تجهیزات خود را در دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران را ارتقا دهیم.
بومی گرایی یکی از دغدغههای اصلی مسئولان در این دوره از جشنواره بوده است. حضور فیلمسازان جوان از سراسر کشور این ظرفیت را احیا کرده است. مهدی آذرپندار دبیر این رویداد سینمایی در گفتوگوی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درباره تمرکز ویژه انجمن سینمای جوان از بومیگرایی و ژانر گفت: این تمرکز نه شعار است و نه سیاستگذاری، بلکه حاصل یک تحلیل است. ما بعد از آسیبشناسی تولیدات دفاتر خود به این نتیجه رسیدیم که وقتی شهری مسایل و دغدغههای خود را تبدیل به فیلم میکند، در این زمینه رشد پیدا میکند.
برای مثال کردستان در طول همه این سالها، استان بسیار موفقی بوده است؛ وقتی به فیلمهای کوتاه ساخته شده در این خطه نگاه میکنید میبینید که اکثر فیلمها کردیاند. آذربایجان نیز چندین سال است که چنین روندی را در پیش گرفته است که نمونه آن را در فیلمهای بلند داستانی نظیر آتابای، موقعیت مهدی و پوست میبینید؛ بنابراین به نظر میرسد که اتفاقی فراتر از سینما در حال رخ دادن است. در حقیقت، وقتی شهری به این اعتماد به نفس میرسد که سراغ مسائل شهرش برود اتفاقات خوبی رخ میدهد.
هر استانی یک مزیت دارد که اگر بتواند آن مزیت را پیدا کرده و پیرامون همان فیلم بسازد موفق خواهد شد. برای مثال شهر اصفهان در ساخت آثار کمدی از دیرباز موفق بوده است. کمدی در اصفهان عقبه دارد و بسیاری از کمدینهای معروف از این شهر آمدهاند. بنابراین، بومیگرایی یعنی هر شهر مزیت خود را پیدا کند و در همان موضوع فیلم بسازد.
چهلمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار گردید.