به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از بندرعباس، بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور بندرعباس شامگاه دیروز کرسی آزاداندیشی با موضوع «حجاب ؛ عزت یا اسارت » را در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار کرد.
در ابتدای این کرسی دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه پیام نور به عنوان مخالف، اما در حالی که به پوشش نگاه بسیار مثبت داشت، با اشاره به اینکه حجاب یک امر اختیاری است، گفت: ما در کشور بی حجاب نداریم، بدحجاب داریم، بحث ما صرفا بدحجابی است.
وی افزود: من با هفت قلم آرایش و کفش های پاشنه بلند دانشجو ها در محیط دانشگاه مخالفم، با لباس های بدن نما مخالفم، جای این لباس ها و هفت قلم آرایش ها در دانشگاه و مکان های عمومی نیست؛ بلکه در مهمانی های خصوصی و خانوادگی است.
جیهونی در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب در مرداد 57 اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند «حجاب اسلامی، حجاب شخصیت و وقار است و هیچ اجباری هم در مورد آن در کار نیست. مسلما نظر امام هم مصلحت زنان ما و هم خواهران و دختران ماست و هم مطابق با موازین دین ماست، حجاب یک مسئله سنتی و تاریخی است.»
این دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه پیام نور بندرعباس گفت: رهبر معظم انقلاب در آن تاریخ اعلام می کنند «حجاب ساخته من و فقیه هم نیست. نص صریح قرآن است. آیه حجاب برای شخصیت دادن به زن مسلمان است.»
یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه ادامه داد: حجاب برای زن در قالب یک انسان است نه یک زن مسلمان، انسان فطرتا به دنبال رشد و کمال است، حجاب هم نوعی رشد و کمال است.
وی بیان داشت: قبل از هر چیز بگویم تفاوت انسان و حیوان به پوشش نیست؛ بلکه قبل از هر چیز به شرم و حیای اوست و قبل از اسلام نیز حجاب فقط برای اشراف زاده ها بوده نه برای کنیزان .
این دانشجو گفت: یکی از ثمرات آشکار حجاب این است که در مقابل طمع ورزی هوس بازان، زن را محدود می کند، می گویند حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است ، وقتی ما را در مقابل چشمان ناپاک مصون می کند پس خوب است.
به گفته وی، در این دانشگاه تعداد دختران محجبه بیشتر است و این مسئولان دانشگاه اند که باید در مقابل بقیه واکنش نشان دهند.
وی ادامه داد: من بی حجابی را قبول ندارم. زمینه بدحجابی قبل از اینکه در خانواده باشد در صداوسیماست؛ در فیلم ها خانواده های دکتر و مهندس و فرهیخته ها را بد حجاب نشان می دهند، ولی خدمتکارانشان با چادر هستند.
صداوسیما چادر را تخریب می کند
این دانشجوی پیام نور بندرعباس اضافه کرد: چادر را صداوسیما تخریب می کند و حجاب هم فقط مخصوص زنان نیست، زیرا قرار نیست مردها هم با هر قیافه ای خواستند، وارد خیابان شوند.
یکی از دانشجویان شاعر این دانشگاه بود در جواب مخالفت با حجاب گفت:
سلام ما به حسین و کربلای حسین
حجاب زینب و کلثوم؛ سکینه های حسین
حسین غیر شجاعت، حیا و عزت و دین است
هزار هزار درس است ماجرای حسین
فدای چادر خاکی مادرش زهرا
تمام عالم هستی بود فدای حسین
حسین عاشق غیرت از آن دشت بلا
به دست غیرت عالم بود لوای حسین
به غم نشسته نه تنها علی و آدم و خاتم
عزا گرفته برای حسین، خدای حسین
کدام گوشه ی چادر برای ما ننگ است
زخاک چادر زهراست، ادعای حسین
کجاست فاطمه مهد حجاب تاکه ببیند
بریده گشته به ناگه سراز قفای حسین ...
ملایی؛ دبیر انجمن های علمی این دانشگاه نیز گفت: در جامعه ما خانواده هایی هستند که رابطه بین دختر خاله و پسرخاله خیلی آزادانه هست، در این خانواده دخترخاله و پسرخاله بهم دست می دهند؛ پس حجاب می تواند یک فرهنگ برای آن خانواده یا جامعه باشد.
وی گفت: در خانواده های حجاب طوریاست که طرز تفکر را نشان دهد.
یکی دیگر از موافقین حجاب گفت: چرا باید برداشت ما از آیه «لا اکراه فی الدین» این باشد که بگوییم لااکراه فی الحجاب! اینکه خدا در قرآن می فرماید: لااکراه فی الدین، اصلا دین با حجاب فرق می کند،خان اول دین است و حجاب خان هفتم.
وی اظهارداشت: چه کسی گفته حجاب یک امر شخصی است، حجاب یک امر فطری است که پیشینیه آن به داستان آدم و حوا برمی گردد.
این موافق پوشش و حجاب اضافه کرد: دوستی که گفتند ما در این کشور اقلیت داریم، قرار نیست آنها باحجاب باشند، چه کسی گفته ما باید از اقلیت های کشور تبعیت کنیم. این کشور یک کشور اسلامی است. روح این کشور یک روح اسلامی است بنابراین همه باید به قوانین این کشور احترام بگذارند.
وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: به فرض اینکه آیه حجاب نداشتیم، همه اسلام که ختم به قرآن نمی شود، بعضی از احکام را باید از سنت و سیره پیامبر (ص) بگیریم.
یک دانشجوی رشته مهندسی محیط زیست این دانشگاه نیز به عنوان موافق این بحث گفت: وقتی کسی حجاب چشم و گوش را قبول دارد، در واقع حجاب باطنی را قبول دارد، پس باید حجاب ظاهری هم قبول داشته باشد؛ بنابراین ظاهر با باطن باید با هم متناسب باشند.
وی افزود: در قرآن به جلباب اشاره شده و حرفی از چادر به میان ییامده، لذاجلباب مصداق های مختلفی دارد اما آن چیزی مدنظر است که پوشش کامل باشد.
این دانشجوی مهندسی محیط زیست پیام نور با بیان اینکه شما یک چیزی بهتر از چادر بیاورید شاید قبول کردیم، خاطرنشان کرد: مصداق ما برای حجاب برتر، آنچیزی است که کاملا پوشیده باشد.
وی یادآور شد: من باید خودم را بپوشانم تا هم امنیت خودم حفظ شود و هم در جامعه حق دیگران را ضایع نکنم.
مریم جعفری، کارشناس داور این کرسی در جمع بندی این بحث اظهار داشت: صحبت هایی که در این کرسی مطرح شد هیچ کدام در راستای کرسی حجاب؛ اسارت یا عزت نبود. نگاهی که باید با این مقوله کرد اینکه در وهله اول از لحاظ مفهوم شناسی است که اصولا اسارت چیست و عزت چیست.
وی بیان داشت: بیشتر مباحث حول ریشه حجاب، بحث اختیار و پیشرفت غرب در سایه بی حجابی و بدحجابی بود. از طرفی نگاه به این بحث چه موافق و چه مخالف، بحث جزیره ای بود، یعنی حجاب را فقط به عنوان حجاب نگاه می کردید.
این استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس افزود: در بحث حجاب باید با زیربنای فکری نگاه کرد، اصلا این بحث روان شناسی است و رابطی به حجاب ندارد.
جعفری گفت: ما همانطور که فکر می کنیم ؛عمل می کنیم چه در بحث حجاب، چه در بحث نماز، خمس ، عزت یا عدالت ؛بنابراین در هر مقوله ای عملی که بخواهید وارد عمل شوید، در واقع افکار شما عملیات ساز است.
وی ادامه داد: اگر بحث ریشه است، نگاه هم باید ریشه ای باشد. ما در اسلام موضوعی تحت نظام اسلام داریم. این ریشه است بقیه موارد دیگر حاشیه است یا شبه و یا شبیه شبه.
کارشناس داور کرسی « حجاب ؛عزت یا اسارت » اضافه کرد: همچنین بحثی تحت عنوان نظام حقوقی اسلام و نظام حقوق زن در اسلام داریم . یعنی اسلام یک نظام و مجموعه است که دارای خصوصیاتی است و زن و مرد به عنوان جزیی از این نظام حقوقی اسلام هستند. همه ما اعضا این نظام هستیم و هر عضوی در عین تفاوت کار خود را می کند.
وی تصریح کرد:اگر بر نگاه اومانیستی به زندگی نگاه کنیم ، خود را فقط می بینیم و از یک نظام حقوقی خارج و آنوقت است که می گوییم چرا حجاب داشته باشیم چرا راحت نباشم و غیره. لذا شما باید به این بحث ورود پیدا می کردید.
مریم جعفری در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که کسانی که مخالف حجاب اند مخالف با سختی حجاب اند یا بدی آن، گفت: اگر جواب سختی است پس این سوال مطرح است که سختی غیر از بدی است.
این استاد اخلاق در بندرعباس گفت: کسانی که حجاب را زیر سوال می برند می گویند حجاب بد است. با حجاب نمی توانیم لب دریا برویم نمی توانیم رانندگی کنیم و این درحالی است که من خود با پوشیه رانندگی می کنم و با چادر به کوه می روم. بنابراین سختی غیر از بدی است. هر چیزی که سخت است، بد نیست و سوم اینکه همه کار ما منوط به سختی است.
جعفری افزود: چرا با سختی اول صبح یا وسط ظهر سر کلاس درس حاضر می شوید، چون به آینده آن نگاه می کنید؛ شما اهمیت آن و ملاک برتر را می بینید، درحالی که شما با اختیار به دانشگاه آمده اید. بنابراین هر سخت بودن دلالت بر بد بودن نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: اولین شرط مناظره انصاف است. عمق را نگاه کنید. در بحث حجاب اگر اختیار زیرسوال برود، کل تکلیف زیر سوال رفته است. اصلا فعل اخلاقی یک فعلی است که باید با اختیار و قدرت باشد. اما نظام اسلام نگاهش جزیره ای نیست، بلکه نگاهی نظام مند دارد.