به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان امروز در دومین همایش ملی آموزش زبان فارسی و زبان شناسی در تالار حافظ شیراز، با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین برنامه های جامعه آموزشی کشور تدوین یافته است، بیان کرد: هدف عمده آموزش و پرورش در این طرح دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ملی درسی خاطرنشان کرد: در برنامه درسی ملی این چنین آمده است: «شکوفایی فطرت با ارتقا و اعتلای پنج عنصر در ساحت های مختلف حیات و زیست انسان شکل می گیرد».
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تفکر، ایمان، علم، عمل و اخلاق در چهار عرصه ارتباطی با خود انسان با خالق انسان و پیرامون انسان از جمله آن عرصه ها می باشد.
محمدیان با اشاره به اینکه برای دستیابی به این عناصر باید به 11 حوزه یادگیری توجه کنیم، افزود: تفکر، حکمت قرآن، معارف اسلامی، زبان و ادبیات فارسی، علوم اجتماعی، ریاضیات، علوم تجربی، بهداشت و تربیت بدنی فرهنگ، هنر کار و فناوری، مهارت های زندگی و زبان های خارجی جزو 11 حوزه یادگیری است که باید به آن توجه شود.
وی افزود: در این بین آنچه که حلقه واسط یا بستر آموزش ماست چیزی جز زبان و ادبیات فارسی نیست.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: زبان فارسی در آموزش و پرورش ما به عنوان یک زبان ملی برای ایجاد ارتباط مطرح می شود.
محمدیان بیان کرد: آموزش و پرورش مراحل و سیر تتوری را پشت سر گذاشته است و امروز زبان فارسی در اسلوب و روشی جدید ارائه می شود تا آموزش این زبان با مشکلاتی که فراروی او قرار گرفته است برای فرزندان ما سهل و آسان باشد.
وی گفت: امروز در آموزش زبان فارسی و ادبیات زبان فارسی مهارت های چهارگانه زبان آموزی در لایه های مختلف در تمامی برنامه مورد توجه است.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود با بیان اینکه امسال در حوزه زبان و ادبیات فارسی از پایه سوم ابتدایی کتابهای جدیدالتألیفی داریم، گفت: یکی از برنامه های ملی درسی ما این است که روش استدلال منطقی از طریق یکی از پیام های شنیداری و گفتاری برای دانش آموزان حاصل شود.