به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو»از مشهد، وحید جلیلی، معاون فرهنگی شهرداری مشهد و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شب گذشته در هفتمین دوره تربیتی-آموزشی یاران خراسانی(طرح ولایت) که به میزبانی سازمان بسیج دانشجویی استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت :چهار مولفه برای زندگی انقلابی باید مورد توجه قرار گیرد. اگر این چهار مولفه محقق شود میتوان گفت که ما به یک حد نصاب و حداقلی در زندگی همتراز انقلاب اسلامی نزدیکتر شدیم.
وی در توضیح مولفه اول بیان کرد: مولفه اول رویکرد جهانی است. ما به دنیا می آییم و وقتی میمیریم از جهان چشم فرو میبندیم. تمام شهدای برجسته و الگو های ما هم در جهان بوده اند. از مصطفی چمران تا مرتضی آوینی. هنگامی که به زندگی، شخصیت و اندیشه آنها نگاه میکنیم متوجه می شویم که در جهان زندگی میکردند و این خط خطی هایی که مستکبرین جهان بر روی نقشه های جغرافیایی ترسیم میکردند،برایشان هیچگونه موضوعیتی نداشته است.
وی در ادامه افزود: اگر این نگاهی جهانی بود و اگر سمت و سوی نگاه ما فراتر از افق های تنگ و ضیق محدود بود، خودمان هم قد میکشیدیم. اگر آرمان های شما جهانی شد، خودتان هم قد میکشید؛ اما اگر این آرمان ها جهانی نشود در همان مقطع، کوتاه میمانید.
جلیلی با بیان اینکه در نگاه جهانی میتوان چند بعد را مطرح کرد، گفت: یکی از آنها بحث آرمانهای جهانی است. به دنبال این نگاه، بعد دوم، یعنی فرصتهای جهانی است و ما در زمانی از فرصتهای انقلاب اسلامی صحبت میکنیم که شما می توانید با یک کلیک از آمریکا به اندونزی، از اندونزی به ماداگاسکار و از ماداگاسکار به جامایاکا سفر کنید و در انتها بعد سوم، تهدیدهای جهانی است.
وی بیان داشت: مولفه دوم، نگاه تاریخی است. منظور از تاریخ یعنی تا همین دیروز نیز شامل میشود. در قرآن کریم راجع به ذکر بسیار صحبت شده است.مثلا یکی از متعلقات ذکر در قرآن، خداست. ذاکرین کسانی هستند که مقاطع مهم تاریخی را که در آن عبرت ها و درس ها وجود دارد به یاد دارند. و به قول امروزی ها حافظه تاریخی شان فعال است و به آلزایمر تاریخی دچار نشده اند.
معاون فرهنگی شهرداری مشهد در ادامه گریزی به یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری تحت عنوان عبرت های عاشورا مطرح کردند زد و گفت: ایشان فرمودند «به پشت سرمان نگاه کنیم و مجموعه الگو ها، درس ها و عبرت هایش را با خودمان به همراه داشته باشیم». ما چقدر از تاریخ انقلاب میدانیم؟ و در حال حاضر چقدر از این تجربه غنی تاریخ انقلاب اسلامی استفاده می کنیم؟
جلیلی مولفه سوم را نگاه جبهه ای دانست و خاطرنشان کرد: نگاه جبهه ای یعنی چه؟ خداوند به ما گفته است که زنجیره ای عمل کنیم و زنجیره ای عمل کردن یکی از صفات ممتاز قرآنی است. اگر اهل باطل مشغول زنجیره ای عمل کردن اند، حتما هنرشان است و حداقل این را باید از آنها یاد بگیریم.
وی با اشاره به یادداشتی از خود به نام «غرب زدگی حزب اللهی» گفت: ما دو نوع غرب زدگی داریم.یک نوع غرب زدگی به گونه ای است که ما بایستیم و به غرب ناسزا بگوییم و یک نوع دیگر هم تعریف کردن از غرب و کشورهای غربی است. این هر دو نوع یک فصل مشترک در روبرگرداندن از داشتههای جامعه خودشان دارند و هر دو رو به غرب ایستاده اند.
صدها هزار بسیجی حاضر نشدند یه ربع از وقتشان را به ده ها هزار خانواده شهید بدهند
معاون فرهنگی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: متاسفانه پدر و مادر شهید از دنیا میرود و یک برگ کاغذ با یک فایل صوتی و تصویری از او باقی نمیماند. دور تا دور خانه شهید هم کانون ها و پایگاه های فرهنگی برپاشده است. ده ها هزار از پدران و مادران شهدا از دنیا رفتند و ما صدها هزار بسیجی در این کشور بودیم و حاضر نشدیم یک ربع از وقتمان را به آنها بدهیم. آنها به ما نیاز دارند یا ما و نسلهای آینده ما تا هزار سال آینده به آنها نیاز داریم؟ آنها شجر اند و شهدا میوه های آنها.
وی مولفه چهارم را نگاه دینی یا نگاه اسلام نابی معرفی کرد و با اشاره به یکی از پیام های امام راحل(ره) مبنی بر «مملکتی که در خط اسلام ناب و مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است همه افرادش باید بسیجی باشد»، گفت: اتفاقا این پیام امام، پیام شماست، یعنی پیام تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه.
جلیلی افزود: اگر ما پیام بسیج دانشجویی امام را جدی میگرفتیم امروز داعش و القاعده و طالبانی هم نبود. امام در آن زمان فرمودند که بروید و هسته های مقاومت را در جهان تشکیل دهید. این یعنی نگاه جهانی. متاسفانه ما آن پیام را رها کردیم و یک خلا به وجود آمد و بن لادن ها و ابوبکر البغدادی ها آن خلا را پر کردند. ما در اول انقلاب با یک حرکت حزب الله لبنان را تشکیل دادیم و تا به امروز از برکاتش استفاده میکنیم.
این فعال فرهنگی با اشاره به پیام های سال پایانی عمر امام راحل(ره)، گفت: من معتقدم سال آخر عمر امام برابری میکند با کل عمر شریف حضرت امام. همانطور که میدانیم امام از روز پذیرش قطعنامه (به جز پیام نوروزی سال 68) سکوت کرد و هیچگونه سخنرانی انجام نداد. از پیام قطعنامه تا رحلت ایشان، تقریبا همه پیامهای امام، پیام های استراتژیک است. از جمله پیام تشکیل بسیج دانشجویی.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آخرین نهادی که امام تشکیل دادند بسیج دانشجویی بود و دستور تشکیل این نهاد را مستقیما خودشان دادند. بسیج دانشجویی محصول ورود خود امام است و این نشان از اهمیت تشکیل بسیج دانشجویی از دید امام راحل(ره) است.ما آن پیام را باید درک کنیم تا بدانیم امروز در دانشگاه ها چه کاری باید انجام دهیم.