به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، در این نشست هاشمی، ضمن تشریح رویکردهای وزارت علوم و بیان این مطلب که اهتمام فراوانی برای فرهنگ سازی و ایجاد باور نسبت به عفاف و حجاب در وزارت علوم وجود دارد و بايد تفکیکی میان رصد مسائل فرهنگی و اجتماعی از دیگر مسائل قائل شد ، گفت : در مسائل فرهنگی و اجتماعی نتایج بین صفر تا صد اتفاق نمی افتد و نمی توان انتظار تغییرات دفعی داشت بلکه باید به تدریج شاهد رشد یا عدم رشد باشیم.
وي افزود : درراهبرد چهاردهم سند دانشگاه اسلامی، نظام فرهنگی و تربیتی، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاه ها و حفظ شئون محیط علمی را لحاظ کرده ایم و در اجرای آن در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي اهتمام داریم.
وي با اشاره به اينكه در برنامه ریزی¬ ها سعی براین است که فعالیت-هایمان زمینه رشد عفاف را فراهم آورد، گفت : اولویت ما ایجاد باور نسبت به حجاب است زیرا رفتارها تابعی از نگرش ها، شناخت ها و معرفت ها هستند.باید به سمت اصلاح شناختی و ارتقاي گرایشی پیش برویم تا به رفتارسازی عفیفانه برسیم چرا که فرهنگ سازی با بخشنامه اتفاق نمی¬افتد .
هاشمي در ادامه افزود : وظیفه اصلی وزارت علوم، اصلاح نگرش و تقویت باورهاست. شاید در بخش رفتاری چنین به نظر برسد که حجاب رشد نکرده، اما اهتمام به فرهنگ سازی در این زمینه قطعا رشد داشته است.
سپس امامی، مدیر طرح "نظام نامه جامع عفاف و حجاب"، چهار فاز اجرایی عملیاتی این طرح را ارائه و سپس راهبردهاي اساسی را در ارتباط با ترویج عفاف و حجاب با عناوين:زمینهسازی تحقق برنامههای ارتقاي آراستگی، حجاب و عفاف کنشگران دانشگاهی ، هوشیارسازی کنشگران دانشگاهی نسبت به تحقق برنامههای ارتقاي آراستگی، حجاب و عفاف ، بهسازی فضا، ساختار و روابط دانشگاه جهت تحقق برنامههای ارتقاي آراستگی، حجاب و عفاف ، نهادینهسازی حجاب و عفاف کنشگران دانشگاهی معرفي كرد.
گفتني است ازاهم فعالیت های وزارت علوم در حوزه عفاف و حجاب در سال تحصیلی 94- 1393تدوین نظام نامه جامع عفاف و حجاب توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ، برگزاری نشست های تخصصی در سطوح مختلف و در مناطق 9گانه دانشگاه ها ومراكز آموزش عالی ، توسعه طرح پرنیا، نمایشگاه¬های پوشش لباس دانشجویی در دانشگاه¬های کشور ، اجرای مصوبات درون سازمانی در سطح ستادی ، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی با موضوع عفاف و حجاب ، برگزاری همایش ها و جشنواره های دانشجویی ، تولید ادبیات در حوزه عفاف و حجاب از قبیل تالیف کتب، نشریات و بسته های ترویجی ، برگزاری کارگاه های آموزشی و دوره های ویژه برای دانشجویان ، اجرای آیین نامه انضباطی و نظارت بر حسن اجرای قوانین در دانشگاه ها را مي توان نام برد.
همچنين افزایش فعالیتهای اقناعی و درونی سازی بحث عفاف و حجاب ، افزایش سهم مشارکت دانشجویان در برنامه های عفاف و حجاب ، استفاده از ظرفیتهای هنری در دانشگاه ها ،توجه به عنصر خانواده در ترویج عفاف و حجاب ، لزوم توجه به دبیرستانها قبل از ورود به دانشگاه و لزوم جدیت در اجرای آیین نامه انضباطی نيز از اهم پیشنهاد های ارائه شده در اين نشست بود.