گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو*؛ ایجاد تمدن نوین اسلامی سالهاست که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است و انتظار ایشان از دانشگاهیان و حوزویان بیش از همه اقشار است؛ چرا که مبدا همه تحولات دانشگاه است و این وظیفه بر دوش جوانان و دانشجویان به عنوان پیش قراولان جامعه سنگینتر میکند.
(سرنوشت حتمي عبارت از اين است كه تمدن اسلامي يك بار ديگر بر مجموعه عظيمي از دنيا پرتو خود را بگستراند. خطي كه نظام اسلامي ترسيم ميكند خط رسيدن به تمدن اسلامي است. ما نمي توانستيم از كساني الگو بگيريم كه نظام هاي آن ها را غلط و بر خلاف مصالح بشريت مي دانستيم. بحث تعصب مذهبي و ديني و جغرافيايي مطرح نبود؛ بحث اين بود پايه هاي نظام هاي شرقي كمونيستي که آن روز بر آنها بنا شده بود امروز در دنيا ديگر چنين هويتي وجود ندارد. همچنين پايه هايي كه نظام هاي غربي بر آنها بنا شده بود، پايه هاي غلطي بود؛ لذا ما نمي توانستيم و نمي خواستيم از آنها الگو بگيريم)
مقام معظم رهبری(23/2/1379)
آنچه امروز ذهن همه را درگیر کرده است پیشرفت است و ان هم پیشرفت در همه زمینه ها؛ اما چگونه؟ با چه ابزاری؟ با چه برنامه ای؟ با چه رویکردی؟
هر کشوری برای رسیدن به اهداف و آرمان های خود نیاز به برنامه ریزی و تدوین استراتژیک دارد که به نقطه مطلوب برسد. کشور ما هم از این امر مستثنا نیست. تدوین سند چشم انداز بیست ساله و یا برنامه های پنج ساله و سندهای تحول بنیادین در حوزه های آموزش و بهداشت و غیره از این قبیل است و اما همه این ها در راستای یک هدف است و آن ایجاد تمدن نوین اسلامی است که باید ایران عزیز ما در جهان و منطقه الگو و سرآمد باشد و بار دیگر خود را بر جهان اثبات کند و پرتو عظیم اسلامی را بر جهان بگستراند.
این امر سال هاست که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است و انتظار ایشان از دانشگاهیان و حوزویان بیش از همه اقشار است؛ چرا که مبدا همه تحولات دانشگاه است و این وظیفه بر دوش جوانان و دانشجویان به عنوان پیش قراولان جامعه سنگین تر می کند.
اما به راستی نقش دانشجوی طراز انقلاب در تکمیل این پازل چیست؟
انچه که می خواهیم در این جا به آن بپردازیم وظایف دانشجوی طراز انقلاب، مومن، متعهد و نخبه اسلامی در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی است.
اولین وظیفه دانشجوی انقلابی گفتمان سازی است و لزوم جریان سازی این مسئله در بین دانشگاهیان و حوزویان است که باید اهداف و آرمان های این تمدن را با حرکت انقلاب پیوند بزند و با نظریه پردازی و کرسی های آزاد اندیشی و الزام رابطه بین حوزه و دانشگاه به این تحول دست پیدا کند.
دومین وظیفه دانشجوی انقلابی حفظ استقلال علمی کشور است که یکی از اهداف توسعه، دانش است و علم و دانش از لزومه پیشرفت و توسعه کشورها در جهان است.
تولید علم را باید بومی سازی کرد و نمی شود علم را از دیگر کشورها گدایی کرد و باید ما «می توانیم» را به منصه ظهور برسانیم.
سومین وظیفه دانشجوی انقلابی مبارزه با انفعال در حوزه علم و سیاست و فرهنگ است؛ چرا که امروزه اتهام هایی از سوی جریان های استکباری به نظام جمهوری اسلامی در این حوزه ها زده می شود که نظام ناکارامد است و در حوزه علم و عمل ناکارامد است که ایران را در چشم جهانیان و مسلمانان بد جلوه دهند و دانشجویان باید با این ها مقابله کنند و جایگاه ویژه ایران در جهان و منطقه را بار دیگر اثبات کنند.
چهارمین وظیفه دانشجوی اسلامی ارائه الگویی مناسب و بومی برای اداره کشور است. ما ادعا می کنیم که نظامی مستقل از لحاظ سیاسی و فرهنگی و اقتصادی هستیم و باید علوم و فنون را برای اداره بهتر کشور بومی سازی کرد. همین اسلامی کردن علوم انسانی برای همین کار است و باید تحولی شگرف در اقتصاد و سیاست و فرهنگ و غیره در این حوزه به وجود آید.
و آخرین وظیفه دانشجویان مقابله با موانع این حرکت عظیم است. از قبیل سیاست زدگی و سیاست زدایی، ترجمه گرایی، بدعت گذاری و انفعال پذیری. اما در مقابل باید راهکار هایی هم ارائه کنند مثل مبارزه با تحجر، ایجاد فضای مناسب برای نقد و نظریه های علمی، مهندسی الگوی دینی و نگاه توسعه مند به علم و دانش.
محسن شرکایی/مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تهران