به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عصر امروز در نشست هم اندیشی کارشناسان کانون های فرهنگی، هنری، اجتماعی و مذهبی دانشگاه های سراسر کشور (جشنواره رویش) که به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، تصریح کرد: کار فرهنگی به دلیل پیچیدگی این گونه نیست که مدیران به تنهایی بتوانند بار مدیریت را به دوش بکشند و در این حوزه تک تک کارشناسان باید بتوانند متخصصان فرهنگی باشند.
وی افزود: جشنواره رویش در گام ششم ماندگار و با آثار درخشان می باشد. این جلسه از این جهت هوشمندانه است که گفتگوی کارشناسان محور اصلی کار خواهد بود.
ضیاء هاشمی با تاکید بر اینکه دانشجویان در فعالیت های دانشگاه دارای اصالت هستند، بیان داشت: دانشجویان درکارهای دانشگاه دارای اصالت هستند اما می آیند و می روند تنها جمعی که قرار است بماند و کار کند کارشناسان هستند. آن چیزی که در این جلسات تبادل می شود فرصتی ارزشمند است و سرمایه جمعی را افزایش می دهد.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه وقتی به تنوع کانون ها نگاه می کنیم بیشتر به جایگاه آنها توجه می کنیم، خاطرنشان کرد: تنوع کانون های دینی، ادبی، اجتماعی، فرهنگی، خیریه، رضویه، محیط زیست، هیئت، انقلاب و دفاع مقدس، عفاف و حجاب، تئاتر، فیلم، عکس، صنایع دستی، هلال احمر، گردشگری، خبر و رسانه و سایر کانون ها عرصه گسترده فعالیت های هنری و اجتماعی را در کانون ها نشان می دهد.
وی ادامه داد: اگر نه تنها کل حوزه فرهنگی بلکه دانشگاه ها تعطیل شوند و تمرکز اصلی به کانون ها گذاشته شود باز هم دانشگاه می تواند از عهده کار خود بربیاید چون در کانون ها علم تحصیل و فرهنگ وجود دارد. رسالت اصلی دانشگاه ها همین است.
ضیاء هاشمی بیان داشت: وقتی دانشجوی ما وارد دانشگاه می شود نقطه آغاز از بهره مندی دینی و علمی شروع می شود و تا دانشجو خارج شود و یا فارغ التحصیل شود این دانشجو باید با فرهیختگی همراه باشد. در دانشگاه نمی توان نسبت به جامعه پذیری دینی بی تفاوت باشیم نمی توانیم به تربیت شهروندان فرهیخته اجتماعی بی تفاوت باشیم بلکه باید با فرهیختگی همراه باشیم.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه دانشجویانی که به دانشگاه می آیند باید فرهیخته تر شوند گفت: هر چه این تناسب در ورود و خروج بیشتر باشد دانشگاه موفق تر است. کلاس آزمایشگاه و پژوهشگاه نمی تواند دانشجو را به حد کفایت برساند.
وی اظهار داشت: کسانی که تصور میکنند در دانشگاه ها فقط کلاس ها دایر شوند و بحث های تحقیقاتی وجود داشته باشد و بودجه و امکانات بر روی آنها متمرکز شوند و اگر بخش های دیگر باشد و یا نباشد برایش دغدغه نداشته باشیم این نگاه ناقص است. دانشگاه فقط کانون علم نیست بلکه دانش به معنای دیگر معرفت است و معرفت به تنهایی با دانش میسر نمی شود.
ضیاء هاشمی با طرح این سوال که حلقه مفقوده بین دانش و آموزش با نهادینگی در چه چیزی است؟ پاسخ داد: کسی که دانش و علم و دین را می خواهد به دست آورد لزوما متدین تر از دیگران نیست در صورتی می توان متدین باشد که باور و کنش خود را نشان دهد. حوزه فرهنگی حلقه مفقوده این بخش است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با طرح این سوال که چرا مهندسان فارغ التحصیلان کشاورزی کارآفرین نمی شوند، ادامه داد: تقریبا با موضوع کارآفرینی دانشگاه هیچ موفق نبوده از جهاتی شاید دیپلمه بیکار بودن بهتر از کارشناس و کارشناس ارشد بیکار است زیرا حداقل چهار سال یا بیشتر عمر خود را تلف نکرده است لذا از جهاتی نمی توان گفت دکتر بودن یا کارشناس بودن بهتر از دیپلمه بودن است.
وی با تاکید بر اینکه دکتر و مهندسی که علم نافذ دارد، مطلوب است خاطرنشان کرد: ویژگی علم نافذ این است که دانش آموخته بتواند یک انسان کارآفرین باشد و حرکتی جدید ایجاد کند کجای دانشگاه ما می تواند ظرفیت لازم در این عرصه را ایجاد کند؟
ضیاء هاشمی با بیان اینکه کارآفرین چه کسی است اضافه کرد: کارآفرین انسان آگاه، فرهیخته و عالمی است که از خلاقیت، شجاعت، ریسک پذیری، توانمندی لازم و قدرت نیازشناسی در طراحی راه های رفع نیازها از طریق کسب و کار برآید.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم افزود: کارآفرین یعنی آفرینندگی و ایجاد کار نافذ و تلاش برای رفع نیاز. امکان دارد کارآفرین فرصت شغلی را از بین ببرد ولی روش جدیدی و بازدهی بیشتری را ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: کارآفرین یعنی متولی نیازهای کوچکی آن را انجام نمی دهد کارآفرین یعنی کسی که این حلقه مفقوده را پیدا کند کارآفرینی یک شعار نیست ایجاد کارآفرینی در کلاس درس، آزمایشگاه فضای ورزشی و سلف سرویس به وجود نمی آید بلکه بخش مهمی از کارآفرینی در کانون های علمی فرهنگی اجتماعی و هنری وجود دارد.
ضیاء هاشمی با تاکید بر اینکه ما باید به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنیم تصریح کرد: حوزه فرهنگی نقش محوری و ذاتی را در این عرصه دارد. بخشی از کار کانون ها در بخش فرهنگی جزو ماموریت های ذاتی دانشگاه است اما این باور، باور رایجی در دانشگاه ها نیست. حتم دارم که دانشجویانی که طی 16 سال گذشته در این کانون ها حضور داشته اند شانس آنها در عرصه اجتماعی بیشتر از کسانی است که در این کانون ها حضور نداشته اند.
معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با اشاره بر اینکه ضعف دانشجویان ناتوانی در کار جمعی است بیان داشت: کار جمعی بخشی از نیازهای جامعه را مرتفع میکند باید همان طور که کلاس های درس تشکیل می شود آموزه ها را پرورش دهیم. کانون ها بخش مهمی در دانشگاه ها هستند. جشنواره پویش عرصه ای برای تبادل تجربیات و الگوسازی است.
وی با تاکید بر اینکه فرآیند ارزیابی ها در جشنواره رویش باید دارای شفافیت باشد، اظهار داشت: ارتقای سطح کارشناسان حتما در میزان موفقیت جشنواره موثر خواهد بود. میزان جشنواره در افق بعدی در یک یا دو سال آینده اثرگذاری بیشتری دارد. هر سه سال یکبار جشنواره رویش را داشته ایم اما از مدیران و همکاران خواسته ام تلاش کنند جشنواره هر ساله برگزار شود شاید به نظر برسد کیفیت آثار کاهش می یابد اما از همکاران خواسته ام که سعی کنند این جشنواره برگزار شود. جشنواره آینده در آذر ماه و به میزبانی دانشگاه امیرکبیر برگزار خواهد شد.