اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم عصر امروز در نشست خبری در مورد طرح آمایش آموزش عالی تصریح کرد: این طرح اردیبهشت 94 کلید خورد و در 18 اسفندماه 94 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در بهار سال 95 توسط رئیس جمهوری به وزارت علوم ابلاغ شد.
وی ادامه داد: آنچه ابلاغ شد در 8 بند اجرایی است؛ که کلیدواژه های این 8 بند شامل تقسیم آموزش عالی به 10 منطقه کلان در کشور، مدیریت منطقه ای، ساماندهی مراکز آموزش عالی، کیفیت و طرح رتبه بندی و اعتبارسنجی، ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی، لزوم تدوین طرح جامع نظام سنجش پذیرش آموزش عالی، ضرورت ایجاد نظام جامع فنی و حرفه ای و مهارتی، اشتغال پذیری و رابطه هدفمند میان تحصیل و بازار کار است.
معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: برای اجرایی کردن این بندها دو کار مهم انجام شد که یکی از این کارها در سطح وزارت علوم بود که یک ستاد آمایش آموزش عالی تشکیل شد و اقدام دیگر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی بود که دو پژوهش کلان در سطح ملی مطرح شد. یکی به بحث آمایش آموزش عالی مربوط می شود که عنوان اش نحوه پیاده سازی و تحقق آمایش آموزش عالی است.
وی تصریح کرد: برای این کار، یک کارگروه تشکیل شده است که اجرایی کردن بندهای آمایش را پیگیری می کند.
شریعتی نیاسر تاکید کرد: آمایش آموزش عالی علیرغم اهمیتی که دارد هنوز جای خود را به لحاظ محتوا در محافل ذیربط و تصمیمگیری باز نکرده است و ایجاب می کند در رابطه با اهمیت این طرح و اثرگذاری آن در اعتلای آموزش عالی در مورد آن صحبت شود.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در قالب این طرح یکی از رویکردهای ما توجه ویژه به مناطق محروم و مباحث قومیتی و فرهنگی عناصر مرزی است و یکی از گامهایی که در این رابطه برای یکپارچه سازی نظام آموزش عالی برداشته شده است، راه اندازی سامانه آموزش عالی است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 850 مرکز دانشگاهی داریم که هدایت این مراکز در سامانه مذکور انجام خواهد شد. در حال حاضر ده ها هزار اطلاعات بر روی این سامانه قرار گرفته است و 18 هزار رمز عبور در اختیار دانشگاههای کل کشور قرار خواهد گرفت که با این پسورد، اطلاعات خود را تکمیل و بازبینی میکنند و در آینده نزدیک ارتباط دانشگاهها با وزارت علوم از طریق این سامانه خواهد بود.
شریعتی نیاسر در ادامه به یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی مبنی بر یکپارچه سازی در آموزش عالی اشاره کرد و بیان داشت: در یکپارچه سازی نظام سنجش و پذیرش در سال 95 تعداد 260 هزار دانشجوی کاردانی، 150 هزار دانشجوی کارشناسی، بالغ بر 180 هزار نفر دانشجوی کارشناسی ارشد و نزدیک به 10 هزار نفر دانشجوی دکتری پذیرش شدند.
وی افزود: به لحاظ رشد پذیرش نسبت به سال 94 ما در همه موارد رشد منفی داشتیم. در دوره های کاردانی و کارشناسی 7 درصد رشد منفی، در مقطع کارشناسی ارشد دو درصد و در مقطع دکتری 8.7 درصد رشد منفی داشتیم که کاهش جمعیت پذیرش دانشجو را نسبت به سال 94 نشان می داد.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر مصوبهای از مجلس به وزارت علوم ارائه شده که تمام زیرنظام های آموزش عالی زیر چتر یک نظام واحد دانشجو پذیرش کنند. تاکنون این گونه نبوده است و دانشگاه آزاد و برخی از زیرنظام های آموزش عالی، دانشجو می پذیرفتند که در حال حاضر مقدمات اجرای مصوبه مجلس فراهم شده و کمیته های آن نیز تشکیل شده است که بعد از اینکه آیین نامه اجرایی این مصوبه به تصویب هیات دولت برسد این آیین نامه اجرایی میشود.
شریعتی نیاسر همچنین به نظام پذیرش دانشجویان شهریه پرداز اشاره کرد و گفت: طرحی در حال تدوین است که به واسطه آن دانشجویان شهریه پرداز را یکپارچه میکند.
وی به تقسیم مناطق کشور به 10 منطقه اشاره کرد و افزود: تقسیم مناطق کشور به 10 منطقه به دانشگاه های کل کشور ابلاغ شده و هر منطقه مشتمل بر تعدادی استان است که دانشگاه های آن مشخص است.
شریعتی نیاسری همچنین به آموزش های مهارتی اشاره کرد و گفت: طرح یکپارچه سازی آموزش مهارتی در دست بررسی است و امیدواریم این طرح را به سطح مطلوب تصمیم گیری برسانیم تا مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی بتوانند هر دو در جهت اعتلای آموزش های مهارتی در جامعه فعالیت کنند.
وی به ارتقا کیفی در آموزش عالی اشاره کرد و افزود: یکی از این راهکارها تدوین آئین نامه تخصیص وام به تمام دانشجویان دکتری است. همچنین یکی دیگر از راهکارهایی که برای ارتقا کیفی آموزش عالی در نظر گرفته شده است کنترل برخی شاخص ها مانند نسبت استاد و دانشجو در اعطای مجوزها است.
شریعتی نیاسر ادامه داد: کنترل ظرفیت پذیرش دانشجو و صدور مجوزها متناسب با بازار کار از دیگر راهکارهای ارتباط کیفی در آموزش عالی است که در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: از صدور مجوزهای جدید اجتناب می شود و هیچ مرکز آموزش عالی جدیدی تاسیس نشده، مگر اینکه در سطح بالاتر بوده و ارکان نظام بر ضرورت ایجاد آن تاکید کرده است.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: امروزه هیات های ناظر بر حسب مورد به صورت محسوس و نامحسوس به دانشگاهها مراجعه می کنند و عملکرد دانشگاهی را منعکس می کنند و این مسئله در تصمیم گیریها مد نظر قرار میگیرد.
وی در ادامه به رتبه بندی دانشگاهها و موسسات غیردولتی اشاره کرد و گفت: ظرفیت 30 موسسه صفر شده و حدود 10 موسسه غیرانتفاعی منحل شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مراکز آموزش عالی دولتی نیز در فاز اول سطح بندی شده اند که این سطح بندی فاز نهایی نبوده بلکه در آینده نزدیک به صورت نهایی سطح بندی خواهند شد. مسئولیت ها و تشویق ها بر اساس این سطح بندی نهایی انجام خواهد شد. سطح بندی دانشگاه آزاد نیز در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه به فعالیت بین المللی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها دو دانشگاه ما در بین 500 دانشگاه برتر قرار دارند و برنامه ما این است تا افق چشم انداز حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه ما در سطح 200 دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشجویان خارجی ما نیم درصد جمعیت کل دانشجوی کشور را تشکیل می دهند که برنامه ما این است که تعداد آنها را به 4 درصد برسانیم.
شریعتی نیاسر یادآور شد: از سال گذشته تاکنون 350 استاد ایرانی که در خارج بودند به داخل کشور آمده و با دانشگاهها و اساتید همپای خود فعالیت علمی داشته اند. همچنین 15 تا 17 مورد پروژه های تحقیقاتی مشترک میان دانشگاه های داخل و خارج منعقد شده است و همچنین 52 کرسی زبان فارسی در بیش از 32 کشور جهان شکل گرفته که 3 هزار و 600 دانشجوی خارجی در این کرسی ها مشغول تحصیل هستند.
وی گفت: صادرات علم و دانش نشان از اقتدار یک کشور دارد و تلاش ما این است فعالیت بین المللی دانشگاهها را گسترش بدهیم؛ به عنوان مثال دانشگاه فردوسی مشهد سال گذشته چندین میلیارد درآمد از محل دانشجوی خارجی داشته است و همچنین 18 ماه گذشته بالغ بر 7.5 میلیون یورو درآمد از طریق پذیرش دانشجوی خارجی داشته ایم و در حال حاضر 2 هزار و 100 دانشجو در واحدهای خارج از کشور دانشگاه آزاد و پیام نور تحصیل میکنند که هیچ هزینه ای برای ما ندارند.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در سال جاری 140 پروژه مشترک بین دانشگاه های داخل و خارج منعقد شده است. و طی سه سال اخیر 25 میلیون دلار صادرات علمی داشته ایم.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه در طی سالهای 93 تا 95، شش مورد مجوز برگزاری دوره مشترک با دانشگاه های خارجی ارائه شده است، افزود: ماموریت گرایی یکی دیگر از بندهای طرح آمایش آموزش عالی است و دانشگاه ها باید در زمینه ماموریت خود فعالیت کنند.
وی افزود: ماموریت گرایی به این معنی که دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی فقط در خدمت دستگاه اجرایی خود باشند. دانشگاه های تک جنسیتی نیز فقط باید به ماموریت خود بپردازند. در حال حاضر 20 دانشگاه تک جنسیتی داریم که باید روی ماموریت خود بمانند. دانشگاه های تحصیلات تکمیلی نیز باید در زمینه ماموریت خود فعالیت کنند.
شریعتی نیاسر افزود: طرحی را در برنامه ششم توسعه ارائه کردیم که به موجب آن دانشگاه های فراملی، ملی، منطقهای و محلی هستند که در ماموریت فراملی بسترهای مناسب تری برای فعالیت وجود دارد و در ماموریت های دانشگاه های محلی باید در همان زمینه پذیرش و محدوده محلی فعالیت داشته باشند.
وی به جذب هیات علمی اشاره کرد و اظهار داشت: جذب هیات علمی خوب بوده است اما نسبت استاد به دانشجو هنوز متناسب با جمعیت دانشجویی نیست و ما باید یا جمعیت دانشجو را کاهش بدهیم و یا آمار جذب را افزایش بدهیم.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین گفت: مسائل مربوط به جایابی بورسیه ها نیز در کمیته ای بررسی می شود تعدادی نیز وارد دانشگاه ها شدهاند و ما در حال کمک به این دانشجویان هستیم.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: مصوبه دیگری که هنوز ابلاغ نشده و در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد این است که به دانشگاه ها اجازه می دهد که دروس اختیاری را در محدوده سنوات مجاز دانشجو به صورت رایگان ارئه کنند بدون اینکه در معدل آنها تاثیری داشته باشد.
وی اظهار داشت: درس های مهارت زندگی، دفاع مقدس و محیط زیست از جمله دروس اختیاری و دارایی اولویت وزارت علوم است که می تواند به صورت رایگان ارائه شود.
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: درس دکتری خانواده در سلامت جنسی اخیرا در شورای برنامه ریزی وزارت علوم به تصویب رسید.
شریعتی نیاسر در خصوص رشته های مجوز دار و غیر مجوز دار دانشگاه آزاد گفت: این مسائل که در حاشیه موضوع رشته های مجوزدار و غیرمجوز دار دانشگاه آزاد ایجاد شده یک شوخی سیاسی و بازی تبلیغاتی است. ما کاری به این مسائل نداریم. دانشگاه آزاد خود نیز می داند تنها راه اخذ مجوز از شورای گسترش است و صرفا رشته محل هایی که از شورای گسترش مجوز گرفته باشند و فهرست آنها بر روی سایت وزارت علوم باشد مورد تایید است.
وی در خاتمه در مورد ماموریت های دانشگاه پیام نور نیز بیان داشت: این دانشگاه بیشتر باید در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد فعالیت کند.