وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: روسای دانشگاههایی که منتقدین اصلی ما بودند را به عنوان معاونین وزارتخانه منصوب کردهایم.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن قاضی زاده هاشمی امروز با اشاره به روند تغییرات دانشگاهها گفت: یک زمانی دانشگاههای نسل اول تنها برای مدرک دادن ایجاد شده بودند بعد از آن دانشگاههای نسل دوم تولید مقاله میکردند، کاری که امروز ما میکنیم و نشان میدهد ۵۰ سال عقب هستیم. الان سعی ما بر این است که به دانشگاههای نسل سوم برسیم در حالی که در دنیا دانشگاههای نسل چهارم هدف هستند.
وی تاکید کرد: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی است که در خدمت رفاه اجتماعی است. دانشگاهی که به درد مردم نخورد و نتواند ثروت آفرینی کند و یا ثروت آفرینی آن باعث تهدید رفاه اجتماعی باشد فایدهای ندارد.
هاشمی افزود: ما مسئولیت داریم افرادی را تربیت کنیم که به درد مردم و کشور بخورند و هم بتوانیم استعدادهای آنها را رشد دهیم.
وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توجه معاونان آموزشی به حوزه آموزش به طور ویژه اظهار داشت: امکان ندارد کسی هم مطب داشته باشد، هم در رشته خود سرآمد باشد، هم مقالات زیادی داشته باشد هم افراد از او راضی باشند و هم بتواند معاون و وزیر خوبی باشد. چند کار را نمیتوان با هم انجام داد و برای هر کار باید به طور صحیح اولویتها را انتخاب کرد.
وی با اشاره به توسعه صحیح و هدفمند آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: برای توسعه نباید به یک نگاه محدود بود این موضوع که میگویند ما پزشک و متخصص زیاد داریم صحیح نیست. ما کمبودهای زیادی داریم، زیرا عرضه و تقاضا بسیار بالاست. اگر ما فشار مضاعفی را به برخی متخصصان وارد میکنیم به این دلیل است که کمبودها را جبران کنیم. این مسیر باید تغییر کند و وظایف حاکمیتی خود را به ویژه در رشته هایی که در آن کمبود داریم اعمال کنیم.
بازنگری دورههای فوق تخصصی و فلوشیپ
وی افزود: دورههای فوق تخصصی و فلوشیپ باید بازنگری شوند. اکنون ما متخصص را گران تربیت میکنیم. در برخی از مناطق و شهرهای مرزی حتی به پزشکی عمومی هم راضی نیستند. ما چرا نباید بتوانیم دورههای فوق تخصصی و تخصصی را با هم ادغام کنیم تا از توانایی نیروی انسانی بهتر استفاده کنیم. هر آنچه گرانتر تربیت کنیم خدمات گرانتری هم مجبوریم بدهیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: دانشگاهها باید گسترش پیدا کنند، اما توسعه صحیح باید انجام شود، نظام رتبه بندی باید تغییر کند، دانشگاهها را در مسیر رقابت ایجاد دانشکده هایی که جز هزینه برای کشور ندارد، نیندازیم. شورای گسترش در رشته هایی که کمبود داریم به صورت ویژه عمل کند.
هاشمی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید هم پای نظام خدمات و درمان پیش برود گفت: ما ۲۴ هزار تخت بیمارستانی ایجاد کردیم آیا آموزش پا به پای ما آمده است با وجود اینکه ۳۰ درصد ظرفیت اضافه شد، اما باید ۴۰ هزار تخت دیگر اضافه شود بنابراین لازم است دانشگاهها به توسعه به چشم دیگری نگاه کنند.
باید بیمارستانهای آموزشی را از درمانی جدا کنیم
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مراکز آموزشی مدرن داشته باشیم باید بیمارستانهای آموزشی را از بیمارستانهای درمانی جدا کنیم ولو اینکه در هر دانشگاه تنها دو بیمارستان آموزشی داشته باشیم این بیمارستانها میتوانند تعرفه متفاوتی از دولتی و خصوصی داشته باشند. در حال حاضر تبریز، شیراز، ایران و مرکز قلب شهید رجایی در حال شروع این فرایند هستند.
هاشمی ادامه داد: گسترش و توسعه رشتهها را نباید دست کم گرفت، در گذشته افراد تنگ نظری بودند که اجازه توسعه درست را در رشتهها نمیدادند و محدودیت ایجاد کرده بودند، اما باید بدانیم که خودگردانی و درآمدزایی در دانشگاهها با توسعه صحیح رشتهها رخ میدهد.
وی با تاکید بر اینکه درآمدزایی نباید آموزش، اخلاق و منافع ملی را قربانی کند، با انتقاد از وضعیت اتوبوسهای شهر تهران گفت: شما سوار اتوبوس هایی که از فرق سر تا زیر لاستیک پوشیده از تبلیغ هستند، نشده اید، در اینها انسان سوار میشود تا به مدیران انتقاد میشود میگویند بودجه نداریم و باید از تبلیغات درآمدزایی کنیم در حالی که پول نمیتواند غذای روح انسان را تامین کند. غذای روح انسان، عشق، امید، دین و مرام است و اینها را نمیشود پولی کرد.
منتقدین را معاون وزارتخانه کردیم
وی با اشاره به تغییرات مدیریتی در وزارت بهداشت گفت: ۵۰ درصد معاونین و ۸۰ درصد روسای دانشگاهها جدید منصوب شده اند و ما روسای دانشگاه هایی که منتقدین اصلی ما بودند را به عنوان معاونین وزارتخانه منصوب کرده ایم.
کارشناسان آموزش فرقی با روبات ندارند
وی افزود: یکی از گرفتاریهای ما در آموزش این است که کارشناسان فرقی با کامپیوتر و روبات ندارند و تنها به بخشنامه و آیین نامه اکتفا میکنند در حالی که باید از همه مسیرها برای حل مشکلات مردم استفاده کنند.
هاشمی به معاونین آموزشی توصیه کرد دانشجو را به معاونت دانشجویی نسپارند و افزود: معاونت دانشجویی رفاهی و فرهنگی و برگزاری جشنواره است آموزش نباید از دانشجو فاصله بگیرد، زیرا کار اصلی دانشجو بر عهده معاونت آموزشی است. ارزش بودن ما در این پستها این است که زمانی را در کنار دانشجویان همراه آنها صرف کنیم. دانشجویان در معرض آسیبهای زیادی هستند و باید همراهی شما را در کنار خود داشته باشند.
وی با ابراز تاسف از برخی دروس معارف یادآور شد: اگر روزی استاد معارف بودم کتابهای شهید مطهری را تدریس میکردم اکنون که دشمنان ما را تلاش میکنند حکام مزدور جنگ شیعه و سنی و عرب و عجم راه بیندازند باید بتوانیم نسل جدید را با واقعیت مسائل آشنا کنیم.
وزیر بهداشت با تاکید بر این موضوع که از سازمان برنامه و بودجه میخواهیم که تبعیضی بین وزارت بهداشت و وزارت علوم در حوزه آموزش نباشد گفت: این تبعیض نباید در میزان سرانهای که اختصاص داده میشود، که در گذشته رخ داده است دوباره اتفاق بیفتد.
وی با انتقاد از کسانی که نتوانستند به تعهدات خود در حوزه سلامت عمل کنند، گفت: بعد از ۴۰ سال موضوع رفاه اجتماعی و یکی از بخشهای آن سلامت مورد توجه بیشتر قرار گرفته، اما چرا بخش هایی چوب لای چرخ سلامت میگذارند و به تعهدات خود عمل نمیکنند در حالی که تازه مردم در این حوزه سامان پیدا کرده اند. این موضوع باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.
وزیر بهداشت درباره اختصاص بودجه به حوزه آموزش خبر داد و گفت: موضوع اختصاص یک تا سه درصد درآمد اختصاصی دانشگاهها به بخش آموزش را به طور جدی پیگیری میکنیم و دانشگاهها را به این موضوع موظف خواهیم کرد.