کسب و کارهای خانگی یکی از جذاب ترین انواع کسب و کار است که به علت خصوصیات منحصر به فرد خود در تمام دنیا یکی از مطمئن ترین راه های درآمد زایی محسوب می گردد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ در دنیای امروز که توسعه پایدار از طریق فراهم نمودن شرایط اشتغال و کاهش فقر و محرومیت در اولویت برنامه ریزیها و تبیین سیاستهای دولت به شمار میرود، توجه به مشاغل خانگی از اهمیت ویژهای برخوردار است. کسب و کارهای خانگی یکی از جذابترین انواع کسب و کار است که به علت خصوصیات منحصر به فرد خود در تمام دنیا یکی از مطمئنترین راههای درآمد زایی محسوب میگردد. از آنجایی که این مشاغل در فضای خانه و امکانات منزل بهره میگیرند در صورت بروز رکودهای اقتصادی، از مقاومت بیشتری برخوردارند. همچنین معاف از مجوزهای دست و پاگیر و پرداخت مالیات هستند.
بر اساس آخرین آمارهای سال ۸۸، شرکت تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی در سراسر کشور با عضویت ۴۱۷۰ نفر و با سرمایه ۳۵۱۹۱۸۰ هزار ریال و ایجاد ۱۸۰۰ فرصت شغلی در سامانه به ثبت رسیده است. اما آنچه از این آمار روشن و مبرهن است که متاسفانه تا به امروز از ظرفیت مشاغل خانگی و تاثیرات شگرف آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و محرومیت زدایی از خانوادههایکم درآمد و آسیب پذیر، آنطور که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است.
درحالیکه هر خانه میتواند به عنوان یک واحد تولیدی و خدماتی نقش موثری در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا کند. صنایع دستی؛ همچون قالیبافی، خیاطی و ...، دامپروری و شیلات، فعالیتهای تولیدی و صنعتی و کسب و کارهایی با گرایش فناوری اطلاعات تنها بخشی از مشاغل خانگی محسوب میشود که با شناسایی چالشها و فرصتهایپیش روی آن میتوان به رونق هرچه بیشتر آن کمک کرد. البته در سالهای اخیر بافرا گیر شدن فضاهای مجازی در تمام دنیا از جمله ایران، ایجاد مشاغل جدید و از طریق آن اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد فراهم شده است.
از تشکیل گروههای خرید و فروش اجناس مصرفی از جمله صنایع دستی، پوشاک تا سفارش انواع شیرینیها و غذاهای خانگی همگی از جمله مشاغل خانگی هستند که تعداد آنها رو به افزایش و تنوع است. این فضا امکان حضور افراد در محیط خانه و استفاده از رایانه و وسایل جانبی مورد نیاز را به سادگی فراهم میسازد. البته ناگفته نماند که زنان نقش اول را در تحقق مشاغل خانگی بعهده دارند و به عنوان یکی از محورهای اساسی آن نقش ایفا میکنند و بطور قطع در برنامه ریزیها و اجرای آن حرف اول را میزنند.
در کشورهای توسعه یافته؛ زودتر از ما به فکر ساماندهی و حمایت و برنامه ریزی برای مشاغل خانگی افتاده اند و این در حالی است که از سال ۱۳۸۹ عملا قانون ساماندهی و حمایت از اشتغال خانگی به تصویب رسید. به گفته کارشناسان کسب و کارهای خانگی؛ ۱۵ تا ۸۰ درصد نیاز به اشتغال ۱۵۰ کشورهای جهان را تامین میکنند.
در حال حاضر چین، انگلیس و استرالیا از جمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب و کار خانگی و کارآفرینی به شمار میروند. کشور چین در حوزه مشاغل خانگی پیشتاز و فعال بوده و با راه اندازی ۱۰۴۰ شغل خانگی، مولد بیش از ۳۰ درصد محصولات بازار چین میباشد؛ و این در حالی است که در ایران حدود ۳۰۰ حرفه تصویب شده مشاغل خانگی وجود دارد. در انگلیس هم بیش از پنجاه درصد مشاغل کوچک در خانه انجام میشود تا جایی که مشاغل خانگی در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰۰ میلیون پوند در اقتصاد این کشور تاثیر داشته است.
علاقهمندان این شاخه میتوانند با کمی تحقیق و جستجو در فضای اطراف زندگی خود، نیازها را شناسایی و با توجه به بازار هدف کسب و کاری را راه اندازی نمایند. با توجه به اهمیت کسب و کارهای خانگی و تاکید صاحب نظران بر درآمدزایی و اشتغالزایی بالای این مشاغل، اهتمام هر چه بیشتر مسئولین در راستای تسهیل روند اشتغال و استفاده از ظرفیتهای موجود وطنی در مشاغل خانگی، بستر حل بسیاری از معضلات نشات گرفته از بیکاری و مسائل اقتصادی جامعه را فراهم میسازد.