«آسانبار» بعنوان یک استارتآپ ایرانی توانسته ضمن تقویت ارتباط بین رانندگان و باربریها، کسبوکار سنتی آنها را بیش از پیش رونق بخشد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیامعصومی- ظهور تکنولوژیهای نوین و سرگرم شدن تمامی مردم با وسایل ارتباطی و نرمافزارهای پیشرفته، ارتباط بین کسبوکارهای مختلف را رونق بخشیده است به گونهای که دیگر هرکس به راحتی، بدون اتلاف وقت و تنها با چند کلیک ساده میتواند بازار یا کار مرتبط با خود را پیدا کند.
پیشتر زیاد دیده میشد که صاحبان مشاغل برای جذب نیرو یا تبلیغات کار خود به چسباندن تراکت و اطلاعیههای مختلف به در و دیوار شهر بسنده میکردند، اما در دوران مدرن دیگر خبری از اینگونه اطلاعیهها نیست و به ندرت مشاهده میشوند، چون مردم با تکنولوژیهایی آشنا شدند که ضمن بهرهگیری از آنها با صرف وقت و هزینههای پایین، جامعه آماری بالاتری را نسبت به کار یا شغل مورد نیاز خود آگاه میکنند.
کسبوکارهای سنتی به ویژه رانندگان و باربریها هم از این موضوع مستثنی نیستند و به نظر در مرز بین دنیای مدرن و سنتی دست و پنجه نرم میکنند، این امر بدین خاطر است که علیرغم فعالیت نرمافزارهای مختلف در این حوزه، اما همچنان شاهد رانندگانی هستیم که با مراجعه حضوری به باربریها، سفارش کار میگیرند یا باربریها برای انجام امور هنوز به صورت سنتی سفارش بار گرفته و اقدام میکنند.
دوران دغدغه کسبوکارهای سنتی به سر آمد
جوانان تحصیلکرده کشور در اقدامی موثر با شناسایی نیاز ارتباط قویتر بین رانندگان و باربریها و تسهیل در امور آنها کسبوکاری نو راهاندازی کردند که به وسیله آن دیگر نیازی به ادامه راههای سنتی پیشین و تحمل دغدغههای آن نیست.
ابراهیم وارسته مدیر بازاریابی شرکت دانشبنیان «آسان بار» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو درباره این اقدام نوین بیان کرد: «آسان بار» بعنوان یک شرکت دانشبنیان نوع اول در زمینه حملو نقل بارهای بین شهری از یکسال و نیم گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با بیان اینکه «آسان بار» پل ارتباطی بین باربریها و رانندگان است و با صاحبان بار کاری ندارد، ادامه داد: درحال حاضر ۲۵ هزار راننده و نزدیک به ۴۰۰ باربری از کل کشوردر سیستم آسان بار هستند و ماه گذشته حدود ۸۶ هزار بار در سیستم ما تعریف شده است.
به گفته وارسته از زمان آغاز فعالیت تاکنون حدود ۲۵۶ هزار بار در سیستم آسان بار ثبت شده است.
دسترسی به هزاران راننده و باربری با چند کلیک ساده
مدیر بازاریابی شرکت دانشبنیان «آسان بار» با بیان اینکه در این مسیر کاملا بصورت مستقل فعالیت میکنند، تصریح کرد: شروع کار ما از استان البرز و شهر کرج بود، اما هماکنون دفتر مرکزی ما در تهران قرار دارد.
وی داشتن پنل اختصاصی، اعلام بار کمتر از ۲۰ ثانیه، دسترسی به هزاران راننده، پیگیری مسیر رفتوآمد بار به صورت آنلاین (رصد هرلحظه بار) و پشتیبانی ۲۴ ساعته را از ویژگیهای نرمافزار دانست و اظهار داشت: نزدیک به ۹۰ درصد نرمافزارهای موجود، کارکردی خارجی داشتند که در ایران کپی شده و استفاده میشوند، اما صفر تا صد آسان بار ضمن شناسایی نیاز کسبوکارهای داخلی از سوی تیم جوان ایرانی راهاندازی شده است.
وارسته عنوان کرد: بعد از راهاندازی نرمافزار، تیم تحقیقاتی ما کار رصد نیازهای بازار در کشورهای خارجی را آغاز کرد و با توجه به آنکه یکی از اعضای هیات مدیره آسان بار در کانادا اقامت دارند و استاد ایرانی دانشگاه استنفورد هستند، نیاز به چنین نرمافزاری در کانادا احساس شد.
«آسانبار» ایرانیها به کانادا هم رسید
وی ادامه داد: از این رو همزمان با راهاندازی کامل آسان بار، نمونه خارجی آن را در کانادا به جریان انداختیم و هماکنون هم در حال فعالیت است.
مدیر بازاریابی شرکت دانشبنیان «آسان بار» عنوان کرد: حدود ۴ ماه است که در منطقه CIS کارهای تحقیقاتی خود را دنبال میکنیم تا بتوانیم کریدور شمال به جنوب را از روسیه به بندرعباس اجرا کنیم.
وی با اشاره به یکی از بزرگترین مشکلات فعالیت گفت: مقاومتی که باربریها و رانندگان سنتی نسبت به ما دارند، یک مشکل است لذا ما میخواهیم به باربریهایی که بصورت سنتی فعالیت میکنند، اثبات کنیم که قصد حذف آنها را نداریم و با ارائه ارزش افزوده به آنها میخواهیم رانندگان بیشتری را انتخاب کنند.
وی جلب اعتماد را مهمترین دغدغه آسان بار دانست و در پاسخ به این سوال که چند نفر بصورت مستقیم از سوی این شرکت مشغول به کار شدند، گفت: هرچند که نرمافزار به صورت غیرمستقیم با جامعه بزرگی از باربریها و رانندگان ارتباط دارد، اما درحال حاضر به صورت مستقیم ۴۶ نفر با آسان بار همکاری میکنند.
بنابراین مدرنیته ساختن و پرداختن به رفع نیازهای کسبوکارهای سنتی و دیرین برای تسهیل در اجرای امور میتواند در بسیاری از موارد جامعه را بیش از پیش به اهداف خود نزدیک کند و رفاه زندگی و رونق شغلهای سنتی را رقم زند، رونق بخشیدن به کسبوکارهای پدران و نیاکان به تبع بهتر از تعطیلی و حذف آنها از چرخه زندگی است.