کارشناسان عنوان کردند، مصوبه جدید محاسبه نرخ حمل و نقل جادهای بر اساس تن بر کیلومتر تا یک ماه دیگر اجرایی میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجوبه نقل از خبرگزاری صدا و سیما، داریوش امانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: این مصوبه ابهاماتی دارد که در حال بررسی و رفع آنها هستیم.
وی گفت: در بحث اضافه دریافت کمیسیون از رانندگان با هزار و ۸۵۰ شرکت متخلف برخورد شده است و ۲۳۰ شرکت حمل و نقل تعطیلی یک تا چند ماهه داشته اند.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور گسترش شرکتهای تعاونی در زمینه حمل بار را از جمله سیاستهای این سازمان اعلام کرد و افزود: هم اکنون ۱۷۰ شرکت تعاونی در این زمینه در کشور در حال فعالیت هستند.
دبیر اتحادیه سراسری انجمنهای صنفی کامیون داران کشور هم در این برنامه گفت: محاسبه نرخ حمل بار در جادهها بر اساس تن بر کیلومتر از خواستههای اصلی کامیون داران است که تصویب شده، اما هنوز اجرا نشده است.
احمد کریمی افزود: در این محاسبه جدید همه شاخصها دیده شده و مورد توافق رانندگان کامیون قرار گرفته است.
وی گفت: نرخ کمیسیون بر اساس قانون درصدی از کرایه حمل است که برخی شرکتها با تخلف، تا ۵۰ درصد حق کمیسیون دریافت میکنند.
کریمی نبود لاستیک در بازار و قیمت بالای آن را از جمله مشکلات کامیون داران دانست و افزود: در حالی که ۸ ماه از سال گذشته است تنها ۲ حلقه لاستیک به خودروهای سنگین حمل بار تحویل شده در حالی که هر خودرو نیاز به تعویض ۶ حلقه لاستیک دارد.
وی گفت: لاستیک خودروهای سنگین تا ۳ برابر قیمت دولتی در بازار موجود است و رانندگان مجبور به تهیه آن هستند.
کریمی افزود: این در حالی است که قیمت برخی قطعات خودروهای باری سنگین تا ۶ برابر افزایش یافته است.
مدیرکل امور اقتصادی و تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: دولت تمهیدات لازم را برای واردات لاستیک مورد نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی سنگین اندیشیده است.
محمدرضا کلامی افزود: از این تعداد ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی باری و ۵۱ هزار دستگاه مسافربری است.
وی گفت: خودروهای سنگین کشور سالانه به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار حلقه لاستیک نیاز دارند که از این تعداد یک میلیون حلقه در داخل کشور تولید و بقیه وارد میشود.
کلامی با اشاره به افزایش نرخ ارز وارداتی لاستیک از ۳ هزار و ۳۰۰ تومان به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان افزود: همین مسئله خود باعث افزایش قیمت لاستیک خودروهای سنگین شده است.
وی گفت: در مهر ماه گذشته ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات یک و نیم میلیون حلقه لاستیک ثبت سفارش و ۳۰۰ هزار حلقه لاستیک توزیع کردیم.
کلامی با بیان اینکه در مجموع ۳۲۰ میلیون دلار برای واردات لاستیک خودروهای سنگین ثبت سفارش صورت گرفته است افزود: با تخصیص ارز مورد نیاز در آبان و آذر یک میلیون حلقه لاستیک برای خودروهای سنگین وارد کشور میشود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با بررسیهای صورت گرفته دریافتیم که بیشتر مطالبات رانندگان کامیونها به حق و سال هاست که دستگاههای اجرایی به خواستههای آنان توجه نکرده اند.
محمدرضا رضایی افزود: خیلی از شرکتهای حمل و نقل با صاحب کالا به توافق میرسیدند تا کمتر از حق رانندگان کامیونها به آنان پرداخت شود.
وی گفت: بر اساس بررسیهای صورت گرفته در برخی از موارد رانندگان کامیونها تنها ۵۰ تا ۶۰ درصد حقشان را دریافت میکردند.
رضایی افزود: ناهماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی برای تأمین ارز مورد نیاز به منظور واردات لاستیک مشکلاتی را برای رانندگان خودروهای سنگین کشور ایجاد کرده است.