حسن رحیمپور ازغدی گفت: اسلام برای کار کردن زن چند شرط گذاشته است یک حقوق همسر و فرزندانت را فدای فعالیت اجتماعی نکن، دو وقتی به عرصه عمومی میآیی مراقب باش که مردان ناسزاوار او را به ابزار تمطع جنسی خودشان تبدیل نکنند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسن رحیم پورازغدی در برنامه دانشگاه الزهرا (س) در برنامه روز دانشجو که توسط بسیج دانشجویی برگزار شده بود پیرامون نقش زن به گفتگو پرداخت.
وی در ابتدا گفت: قبل از انقلاب اسلامی اغلب زنان بی سواد بودند و امکانات آموزشی به این حدی که الان هست نبود. زنانی که میخواستند در محیط اجتماعی وارد شوند مجبور بودند تا از قسمتی از پوشش و عفت خود صرف نظر کنند چرا که زنی که میخواست با حفظ پوشش خود وارد محیط اجتماعی شود اجتماع او را نمیپذیرفت و نمیتوانست فعالیت اجتماعی و رشد و پیشرفت علمی اش را با حفظ شئونات کامل انجام دهد در واقع یا باید بی بندوبار میشدی یا در خانه میماندی.
وی افزود: اما الان ما زنانی را داریم که علاوه بر اینکه در عرصه اجتماعی فعالند از نظر پوشش نیز بسیار پوشیده هستند و در جامعه میدرخشند. روند رشد زنان ایرانی بعد از انقلاب در کشور ما سرعت بسیار زیادی داشت این مسئله که دو دهه از ۶۰ الی ۷۰ درصد ازدانشجویان ما را دختران تشکیل می دهند اصلا شوخی نیست و دختری نیست که بگوید میخواهم بازیچه دیگران نشوم و وارد محیط علمی و پیشرفت شوم و نتواند وارد شود بلکه همه میتوانند.
رحیم پور ادامه داد: در تاریخ ایران به خصوص در عصر انقلاب اسلامی این اتفاق مهم که زنها با حفظ کرامت انسانی خود بتوانند وارد عرصههای مختلف اجتماعی بشوند رخ داد این همه پزشک زن مهندس زن و مدیر زن در ایران در حال حاضر در حال فعالیت هستند حتی برخی عقیده دارند که این برون ریزی انرژی یکسری عواقبی ایجاد کرد مثل اینکه آمارهای طلاق و ... دلیل همین برون ریزی میباشد.
وی گفت: مسئله اقتصاد زن و اینکه آیا اقتصاد زن از خانواده اش جدا تعریف شود یا نه و اینکه آیا زن حق و حقوق مالکیت در نظام اسلامی دارد یا نه در کشورهای غربی معنای چندانی ندارد چرا که زن در خانواده شوهر فامیلی شوهرش را بر دوش میکشد و حق مالکیت مستقل ندارد چه در شرق و چه در غرب. اینکه میگویند ما در ایران اسلامی قاضی زن نداریم و حق مالکیت برای زنها وجود ندارد غلط است چرا که ما هم قاضی زن داریم و هم بحث استقلال مالی زن را در دین اسلام داریم. حتی در جنگهای دفاعی در زمان پیامبر صلوات الله علیها میدیدیم که گاهی زنان مجبور میشدند پا به پای پیامبر بجنگند و پیامبر هم آنان را تایید میکرد بنابراین اسلام نگفته است که شغل داشتن مخصوص مردان است بلکه عقل میگوید که کارهای سنگین برای زنان مضر است. پیامبر اکرم همسرش تجارت خارجه میکرد طوری که خود ایشان در ابتدا نیز کارمند حضرت خدیجه بود. اسلام هیچ شغل مالکیت و فعالیت اقتصادی را برای زن حرام نکرده است مگر در مواردی که موجب شود زندگی اش از هم پاشیده شود و یا به او آسیبی برساند گاهی برخی برای رقابت با شوهر چشم و هم چشمی و داشتن زندگی اشرافی کار میکنند اگر با این گونه کار کردن خود به فرزند و همسرشان ضربه بزنند و موجب از بین رفتن خانواده شوند چه فایدهای برایشان دارد؟
رحیم پورازغدی افزود: مادر خود من با وجود داشتن شش هفت فرزند هم فعال اجتماعی و سیاسی بود و هم بسیار خوب زندگی داری میکرد تا جایی که وی اولین زن محجبه راننده شهر مشهد قبل از انقلاب بود. مسئله، مسئله سبک و مدیریت زندگی است.
وی گفت: اسلام برای کار کردن زن چند شرط گذاشته است یک حقوق همسر و فرزندانت را فدای فعالیت اجتماعی نکن، دو وقتی به عرصه عمومی میآیی مراقب باش که مردان ناسزاوار او را به ابزار تمطع جنسی خودشان تبدیل نکنند. رابطه زن و مرد در جامعه رابطه نر و مادگی نباید باشد هر چه زنان پوشیدهتر باشند تفاوت زن و مرد کمتر میشود و نگاه این دو به یکدیگر غیرجنسی. مردی که در خیابان تو را میبیند و با تو دوست میشود حاضر نیست با تو ازدواج کند اگر توجه کرده باشید اغلب دوست پسرها حاضر نیستند با دخترهایی که دوست هستند ازدواج کنند در تمام دنیا این طور است که دختر در ارتباط با پسر او را پدر بچه اش میبیند، ولی پسر هیچ گاه دختری را که با او دوست است مادر بچه اش نمیبیند دوست خود میداند. پس شرط دوم برای اشتغال زن این است که جایی برود که طوری نباشد که از او استفاده ابزاری کنند. مردها طرفدار ازدواج سفید هستند چرا که تمام مسئولیتها در ازدواج بر دوش مردان است اگر ازدواج سفید برایشان صورت بگیرد دیگر هیچ مسئولیتی بر دوش شان نیست، اما اسلام برای مردی که ازدواج میکند کلی مسئولیت تعریف کرده است. اینکه میگویند خانمها بدون لباس پوشیده بیرون بیایند و آرایش کنند و خود را مدافع این گونه بی بندوباریها برای زنان میبینند در واقع در حمایت از منافع خود مردان است. اسلام میگوید حتی اگر به صورت موقت هم با هم ارتباطی دارید باید رسمی شودو روی کاغذ بیاید و باید قید و بندی را برای حقوق زن مشخص کنید در صورتی که ازدواج سفید هیچ گونه تعهد و قید و بندی را در بر ندارد.
وی گفت: از پیامبر پرسیدند زن مومن چگونه زنی است گفت: در حریم خصوصی بی حیا، ولی در محیط اجتماعی بسیار عفیف و باحیاست. قرآن میفرماید زن در قبال کارهایی که در خانه رایگان انجام میدهد هیچ وظیفهای قانونا و شرعا ندارد فردی به نزد پیامبر آمد و گفت: برای اینکه مشکلاتم حل شود چه کار کنم پیامبر فرمود: به مادرت خدمت کن دوباره گفت: چه کار کنم و دوباره و سه باره پیامبر فرمودند: به مادرت خدمت کن بار چهارم پس از خدمت به مادرم چه گفتند به پدرت خدمت کن و بعد برای بار پنجم باز هم گفتند به مادرت خدمت کن یعنی تا این حد عمل زن و مادر بودن حجم دارد و کار بزرگی است زنی که در خانه کار میکند مجاهد فی سبیل الله محسوب میشود همچنین زنی که در خارج از خانه برای کمک به شوهرش کار میکند نیز مجاهد فی سبیل الله محسوب میشود.
وی افزود: اینهایی که میگویند چرا زن در خانه کار میکند و اصلا کار خانه برای زن نیست خودشان اگر مادرشان یک وعده غذا جلویشان نگذارد داد و بیدادشان بالا میرود برخی میگویند برای چه زن باید در خانه کلفتی کند در حالی که معتقدند برای سرمایه داری و برای کارهای بیرون باید کلفتی کرد.
رحیم پورازغدی افزود: شما جوانان و دانشجویان نباید بگذارید که به خانه داری توهین کنند و آن را تهدید تلقی کنند آنهایی که مادرشان خانه داری می کنند اگر کارهای خانه را بشمارند و ببینند که چه قدر کار در مجموع در خانه انجام می شود با یک جمع و تفریق ساده متوجه می شوند که از نظر اقتصادی یک زن چه قدر در خانه کار می کند و اگر این مجموعه را بخواهید جدا جدا به هر کسی بدهید که برایتان این کارها را انجام دهد هزینه هنگفتی می شود در زمان پیامبر و عرب جاهل شرایط به گونه ای تعریف شده بود که داشتن دختر برای مردم نه هویت اجتماعی به بار می آوردو نه هویت اقتصادی بلکه تنها او را یک موجودی تلقی می کردند که نه در جنگ ها می توانست برایشان دفاع کند و نه می توانست برایشان مزایای مادی به بار بیاورد و به همین دلیل بود که دختران را زنده به گور می کردند و این طور نیست که بگوییم همه اعراب جاهل از زنده به گور کردن دختران شان خوشنود بودند بلکه برخی در حال گریه و شیون و مویه دختران خود را از سر اجبار زنده به گور می کردند یا حتی داریم که بعد از زنده به گور کردن دختران شان خودشان را نیز کشته اند. یعنی کار ساده ای برایشان تلقی نمی شد اما اسلام به زن هویتی داد که هم می تواند مولد اقتصادی باشد و هم اجتماعی. غرب می گوید زن اگر زیبا باشد و آلت دستان مردان باشد ما از او استقبال می کنیم و در فعالیت های اجتماعی نیز شرکت کنند اما اگر که بخواهد هر جور که خودش می خواهد باشد و برای ما زیبایی و کاربردی نداشته باشد او را جنس دوم تلقی می کنیم این در حالی است که اسلام اصلا جنس اول و دوم ندارد برای اسلام دو نوع جنس داریم مذکر و مونث.
وی افزود: درباره مسئولیت های اجتماعی برای مثال گاهی می شود که مسئولیتش از زن بیشتر است او در برابر خشونت هایی که امنیت خانواده اش را تهدید می کند باید دفاع کند در مقابل بعضی مواقع نیز هست که زن مسئولیت اجتماعی بیشتری در برابر خانواده اش دارد گاهی هم هر دو به یک میزان مسئولیت دارند. نظام اسلامی هیچ مانع جنسیتی ندارد پیامبر در یک جامعه بی سواد که اکثر افراد سواد خواندن و نوشتن نیز نداشتند تاکید می کند که طلب آموزش و یادگیری علم بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است.
وی گفت: این دیدگاه اسلام است که می گوید علم آموزی ارزش دارد و فرصت شکوفایی را برای افراد چند برابر می کند اسلام هر کاری را که نیاز مشروع انسان را رفع می کند ارزشمند می داند و هر کاری که به انسان خدمت می کند را نیز باارزش می داند این دیدگاه کلاسیک وسنتی که می گوید زن فقط در خانه بماند و شغل و تحصیل نداشته باشد دیدگاه اسلام نیست. این اتفاقا خود فرهنگ کلاسیک غرب است.
وی افزود: برای همین فمینیست ها نیز سعی کردند هر کدام در نوع خودشان برای دفاع از حقوق زنان کاری کنند فمینیست لیبرال فمنیست افراطی فمنیست مارکسیست و انواع دیگری فمنیست داریم که اتفاقا باید گفت برخی از اینها هم آن قدر که حقوق زنان در غرب پایمال شده است تنها به دنبال احقاق حقوق پایمال شده زنان و حقوق عادی هستند که سال هاست اسلام به زن داده است اما برخی دیگر نیز آن قدر افراطی هستند که ازدواج زن با مرد را یک نوع خیانت به زن می دانند. در حالی که ما در اسلام و قرآن والاترین ارزش را برای زن قائل هستیم برای مثال قرآن می فرماید که اینهایی که به زن توهین می کنند نه تنها در دنیا که در آخرت عذاب توهین شان را می بینند باید گفت از آن طرف هم مطالباتی از زنان است برای مثال اینکه زن در مقابل شوهرش وظایفی دارد و کاری که اگر انجام ندهد اعتماد شوهرش رااز او سلب می کند نباید انجام دهد.
رحیم پور ازغدی گفت: چه کسی گفته است که دانشگاه ها نباید تقسیم بندی جنسیتی بشود به نظر من عقل می گوید که این تقسیم بندی باید صورت بگیرد چرا که مثلا ما به این همه مهندس زن در رشته های خاص نیاز نداریم و در مقابل در برخی رشته ها به زنان نیاز بیشتری داریم همچنین رشته هایی هستند که در آن نیاز به پسران بیشتر از دختران است به همین دلیل برای ایجاد توازن می بایست این تقسیم بندی جنسیتی صورت بگیرد. اشتغال زن در خارج از خانه اگر درست مدیریت شود مشکلی ندارد و به نفع خانواده است اما در اغلب موارد مدیریت درست انجام نمی شود و به زن و خانواده اش ضربه وارد می شود. خداوند می گوید خط قرمز من زن است مردی که تلاش کند درهمی رابه خانه اش بیارود خداوند هفتصد برابر به او پاداش خواهد داد پیامبر نیز فرمودند برخی گناهان هستند که با استغفار بخشیده نمی شوند بلکه با کار کردن و عرق ریختن بخشیده می شوند و اینجاست که ارزش تلاش برای کسب روزی حلال مردم را برای خانواده شان را از نظر اسلام متوجه می شویم که اسلام اتفاقا این کار را ثواب نیز می داند.