دانشگاه صنعتی اصفهان از سال ۵۶ با ۸۰۰ دانشجو کار خود را آغاز کرد و این در حالی است که در زمان حال ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل میکنند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شاهد پیشرفت و شکوفایی کشور در تمام عرصهها بویژه در دانشگاهها و در حوزههای علم و فناوری بوده ایم؛ استان اصفهان نیز در زمینههای مختلف شاهد پیشرفتهای بسیاری بوده است.
استان اصفهان پس از انقلاب اسلامی با تحولات زیادی رو به رو شد و به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت کرد و دانشگاههای فراوانی در منطقه ایجاد شد که منجر به دسترسی راحتتر مردم به خدمات آموزشی و کشف استعدادهای نخبگان شد.
در حال حاضر حدود ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول تحصیل هستند و از این تعداد سه هزار و ۸۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، یک هزار و ۳۰۰ دانشجو در مقطع دکتری و مابقی نیز در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
محمود مدرس هاشمی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به دستاوردهای علمی و دانشگاهی بعد از ۴۰ سال در این دانشگاه میگوید که دانشگاه صنعتی اصفهان در حال حاضر این دانشگاه دارای ۱۴ دانشکده و ۸ پژوهشکده است و بعنوان یک شهر دانشگاهی، با برخورداری از اراضی وسیع، امکانات گسترده و مهمتر از همه نیروی انسانی توانمند یکی از بهترین مجموعههای دانشگاهی کشور محسوب میشود.
مدرس هاشمی مهمترین دستاورد چهل سال فعالیت دانشگاه صنعتی اصفهان را حدود ۵۰ هزار دانش آموخته در مقاطع و رشتههای مختلف این دانشگاه دانست و خاطرنشان کرد که هم اینک همگی آنها در داخل و یا خارج از کشور افتخارآفرین هستند. پارکهای علم و فناوری و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بعنوان نخستین و بزرگترین پارک علم و فناوری کشور، یکی از نوآوریهای عرضهشده دانشگاه صنعتی اصفهان به کشور است و اساساً ایده پارکهای علم و فناوری از دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز شد و سپس در کشور تسری پیدا کرد.
وی حفظ و ارتقای کمی وکیفی دستاوردهای پژوهشی در بخش تولید علم را از دیگر اهداف دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد و گفت: اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ بیش از یک هزار و ۴۳۰ مقاله ISI منتشرکردهاند که بر این اساس سرانه تولید مقاله هر عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نزدیک به ۳ است.
دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه ۹۱ ارجاع به مقالات در دنیا
از جهت تولید مقالات یک درصد برتر دنیا، دانشگاه صنعتی اصفهان دارای رتبه دوم کشور پس از دانشگاه تهران است، مدرس هاشمی می افزاید: از نظر ارجاع به مقالات در دنیا رتبه ۹۱ هستیم و متوسط ارجاع به هر مقاله دانشگاه صنعتی اصفهان چیزی در حدود ۹ و شش دهم ارجاع است. این دانشگاه یکسال قبل از پیروزی انقلاب تاسیس شد، اما رشد، پیشرفت و توسعه آن در سالهای پس از انقلاب صورت گرفت علت رشد فراوان این و قرارگیری در جایگاه سطح یک کشور و رتبههای بین المللی به پایه گذاری و پی ریزی خوب این دانشگاه باز میگردد.
این دانشگاه در سال ۵۶ با ۸۰۰ دانشجو کار خود را آغاز کرد و این در حالی است که در زمان حال ۱۱ هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه و بیش از نیمی از دانشجویان در مقاطع تحصیلی دکترا و کارشناسی ارشد تحصیل میکنند. رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه ۵۰ هزار دانش آموخته توانمند از این دانشگاه دانش آموخته شدند، میافزاید که ۱۴ دانشکده و ۸ پژوهشکده دانشگاه صنعتی اصفهان فعالیتهای مختلفی در زمینه علوم پایه و فنی مهندسی دارند.
تولید بالغ بر هزار و ۷۰۰ مقاله ISI در دانشگاه صنعتی اصفهان
این دانشگاه در دهه ۷۰ به صورت جدی وارد پژوهش شد و در سال گذشته میلادی بالغ بر هزار و ۷۰۰ مقاله ISI تولید کرد، سرانه تولید مقاله حدود ۳.۵ است که با این رتبه از جمله دانشگاههای برتر کشور به شمار میرود. مدرس هاشمی در همین زمینه خاطرنشان کرد که توجه ویژه به موضوعات و مشکلات کشور توسط دانشگاه اصفهان صورت و ارتباط با صنایع به خوبی شکل گرفته است به گونهای که تاکنون ۲۵۰۰ طرح صنعتی توسط این دانشگاه به سازمانها و صنایع ارائه و منجر به گره گشایی از صنعت کشور و منطقه اصفهان شده است.
اما اولین پارک علم و فناوری کشور تحت عنوان شهرک علمی و تحقیقاتی در اصفهان راه اندازی شد و این پارک با ۵۵۰ شرکت دانش بنیان و هفت هزار نفر فارغ التحصیل از دانشگاههای مختلف کشور را شامل میشود.
به گفته رییس دانشگاه صنعتی اصفهان براساس پیشینه افتخار آمیز دانشگاه صنعتی اصفهان طی سه سال گذشته تصمیم بر تدوین برنامه راهبردی و جامع گرفته شد از این رو با یک کار حجیم و با دقت نظر علمی در طول ۲.۵ سال طرح تحول دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان برنامه راهبردی تدوین شد.
مدرس هاشمی با اشاره به چشم انداز این مرکز علمی می افزاید که در افق ۱۴۰۴ دانشگاهی با فضای علمی فرهنگی پویا وکیفیت گرا با مرجعیت علمی در آسیا، سرآمد در دانش آموختگان توانمند در راستای توسعه کشور و تاثیر گذارترین دانشگاه در منطقه پیرامونی خود خواهیم داشت.
دانشگاه محلی برای شکوفایی استعدادهای انسان
وی می گوید که نگاه فرهنگی به معنای فرهنگ خاص نیست بلکه فرهنگ عام و تاثیرگذار در همه شئون دانشگاه است، متاسفانه در بسیاری فعالیتها و حوزههای دانشگاه بدون توجه به نگرشها آیین نامههایی تدوین میکنیم که در آینده تاثیرات فرهنگی داشته و غیرقابل جبران خواهد بود، روح آیین نامهها باید مبتنی بر فرهنگ باشد که این نگرش را دنبال و تغییراتی در آیین نامهها با این نگرش به وجود آوردیم. دانشگاه محلی برای شکوفایی استعدادهای انسان است، در زمان حال وظیفه ما در حوزه مدیریت بستر سازی و زمینه سازی شکوفایی استعدادهای دانشجویی است.
اما در حوزه بهداشت و درمان نیز استان اصفهان در طول چهل سال پیروزی انقلاب اسلامی با پیشرفتهای قابل توجهی روبه رو بوده است، بهروز کلیدری، معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با دستاورهای این دانشگاه در طول چهل سال پیروزی انقلاب میگوید که ۳۸ بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در این استان است و در شهرستانهای استان اصفهان و یک بیمارستان و یک مرکز درمان بستر وجود دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشک اصفهان نیز در خصوص نیروی انسانی وضعیت آن را مطلوب میداند و میگوید که نسبت به سالیان قبل بر اساس آمارها از سال ۵۷ تا کنون جمعیت استان دو برابر شده است، تعداد تختهای استان ۷ هزار تخت فعال بستری است که ۴ هزار و ۵۰۰ وابسته به مراکز دانشگاهی و سایر آن متعلق بخش خصوصی است.
بر اساس آمارهای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، از سال ۵۷ تا کنون جمعیت استان اصفهان دو برابر شده است، نیروی انسانی نیز در مراکز درمانی گسترش و ۸ تا ۱۰ برابر شده است، سال در ۵۷، ۵۴۰ پزشک در استان بود و در سال ۹۷، ۴ هزار و ۲۰۰ پزشک و مختصص در استان مشغول فعالیت هستند، در سال ۵۷، هزار و ۲۰۰ پرستار در استان اصفهان حضور داشتند که این آمار به ۱۰ هزار نفر در سال ۹۷ رسیده است.