پندار اکبری، بازیگر سریال «گاندو» که این شبها از شبکه سه سیما درحال پخش است و با استقبال مخاطبان سیما نیز روبرو شده، در گفتگویی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو درباره تولید این سریال و نیز جسارت در قصه آن عنوان کرد: به نظرم ترکیب بازیگری خاصی که هر کارگردان برای کارش در نظر می گیرد، برای ساخت یک قصه خوب و به نوعی در آوردنش و نیز جذب مخاطب بی تاثیر نخواهد بود.
وی افزود: در همین سریال «گاندو» هم نویسنده و هم کارگردان اصرار داشتند که مطابق با تحقیقات و واقعیاتی که قصه سریال روی آن بنا شده، سراغ بازیگران و شخصیتهایی بروند که به گفته خود این دوستان، پتانسیل جوانی نیروی کارآمد مدیریتی را هم نشان دهد.
اکبری با بیان این مطلب گفت: ماجرای امنیتی و روند کاری که در بین تیم اطلاعاتی سریال می بینید، نمایی از واقعیت است یعنی در عالم واقع و در سیستم امنیتی کشور نیز خیلی از جوانان کاربلد مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین می خواستند چنین فضای قابل تاملی را در خود سریال «گاندو» بیان کنند.
این بازیگر اضافه کرد: جدای از اینکه ماجرای «گاندو» مبتنی بر واقعیت است، حتی این ترکیب جدید و خاص بازیگری، خود سریال را سرحالتر نشان میدهد. مردم ما با این سریالهاست که خواهند فهمید که امنیت و نظم واقعی کشور حاصل عمل همین جوانان هستند.
اکبری اشاره داشت: عمده بازیگرانی که در این مجموعه می بینید، بچه هایی هستند که سالیانی در تئاتر زحمت کشیده اند هرچند که شاید کمتر دیده شده باشند؛ و یا کارهایی موفق داشته اند اما دور از چشم مخاطب مانده است.
وی در این رابطه گفت: خود من نیز وقتی تیم پشت دوربین و خصوصا سابقه کارگردان و حتی ترکیب بازیگران را میدیدم، خیالم از نتیجه و خروجی مجموعه نیز راحت بود.
این بازیگر با بیان اینکه کار کردن با کارگردانی همانند جواد افشار برای هر بازیگری آرامشبخش است، گفت: فیلمساز باید هم به بازیگرش اعتماد داشته باشد و هم به او عزت نفس بدهد. وقتی با چنین قصه و تیم تولیدی مواجه باشید، بازیگر در کارش کم فروشی نخواهد کرد که مثالش درمورد سریال «گاندو» اتفاق افتاد.
به گفته این بازیگر؛ استقبال مخاطب و واکنشهایی که در شبکه های فضای مجازی نسبت به «گاندو« شده است، میتواند تاییدی بر کیفیت خوب این سریال باشد.
وی با بیان اینکه سریالسازان ما باید جسارت به خرچ دهند، افزود: جواد افشار را عمدتا با ملودرام های موفق و سریالهای خانوادگی میشناسیم اما دست به جسارت جدیدی زد که امروز جوابش را هم به درستی گرفته است. سریالسازی ما نیاز به جسارت در قصه ها و ساخت دارد.
اکبری با اشاره به اینکه موفقیت سریالی مثل «گاندو» حکایت از مدیریت آن است، گفت: خود من نیز ابتدا فکر میکردم که احتمالا با مجموعه ای اکشن مواجه باشم؛ حتی چه بسا میل به این سبک داشتم اما وقتی ماجرا و شرح وظایف کارکترها را می دیدیم، فضای جدیدی روبریمان باز میشد که میتوانست جالب توجه باشد.
این بازیگر توضیح داد: درواقع «گاندو» سریال اکشنی است بدون اینکه دست به حرکات عجیب و غریب بزند؛ اینقدر اتفاقات جدیدی را به تصویر میکشد که این خود برای ما و مخاطب هیجان آور است. بیننده با آن ماجراجویی میکند و درگیر کار است؛ هیجانی که جدا از واقعیت موضوع، اما در ساخت نیز خوشایند است.
وی با تأکید بر اینکه نوشتن این نوع فیلمنامه ها کار هرکسی نیست، گفت: چیدن این همه تعلیق و هیجان سخت است؛ اما وقتی خوب نوشته شود و کارگردانی با تجربه و خوش فکر طراحش باشد میتواند این همه شخصیت و کارکتر را به درستی بکار گیرد و در خدمت قصه قرار دهد.
بازیگر سریال «گاندو» در مورد روایت واقعی آن نیز گفت: ما برای واقعی تر کردن ماجرا از نیروهای اطلاعاتی نیز آموزش و اطلاعات میگرفتیم و در کنارش دست به شخصیت پردازی می زدیم. به هرحال باید مبدل به کاری شود که مخاطبش را جذب کند.
وی با اشاره به روند استقبال از این نوع تولیدات گفت: برخی خط قرمزهای فعلی سریال سازی را باید رد کرد؛ کاری که «گاندو» انجام داده است و نتیجه اش را هم در استقبال مخاطب می بیند؛ آنهم بیننده ای که این همه شبکه های داخلی و خارجی را جلویش می بیند.
اکبری عنوان کرد: چه کسی قصه و ساخت تکراری را دوست دارد؟ کار تکراری یعنی سرد کردن مخاطب از رسانه. کسی میلی به دیدن داستان های تکراری ندارد خصوصا قصه های درام و ملودرامی که عمدتا هم به عروسی و ازدواج و اینها ختم میشوند!
این بازیگر با اظهار امیدواری نسبت به ساخت سریال های پرمخاطب گفت: سالیان قبل گاه سریالهایی می ساختند که به اصطلاح خیابانخلوتکن بود؛ این اتفاق هنوز قابل انجام است. حذف خط قرمزهایی که مثالش در مورد «گاندو» اتفاق افتاد و رفتن سراغ درد و درد دلهای مردم، همان چیزی است که مدیران تلویزیون باید آن را جدیتر بگیرند.