جوانان با فعالیت در شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها خلاقیت و نوآوری را در معرض دید همگان قرار دادهاند تا فعل ما میتوانیم را صرف کنند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «نا برده رنج گنج میسر نمیشود.» این ضرب المثل حرفها برای گفتن دارد. مسیری که ما بیشتر از صد سال اشتباه طی کردیم و فکر کردیم با تکیه به نفت و منابع زمینی آبادانی و پیشرفت کشور به دست میآید. اما نکته مهم این است که در حال حاضر متوجه اشتباه مان شدیم و این جا است که میگویند ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است. حالا به تکاپو برای اصلاح مسیر با تکیه به خلاقیت و نوآوری نیروی انسانی سرزمینمان افتادیم.
گواه این ادعا نیز فعالیت شرکتهای دانش بنیان و رونق فعالیت استارتاپها در کشور است. شرکتهای دانش بنیان رشد قابل توجهی در این سالها داشته اند. سال ۹۲ کمتر از ۸۰ شرکت عنوان دانش بنیانی را دریافت کردند. در سال ۹۳ تعداد آنها به ۱۳۵ شرکت رسید. سال ۹۴ نیز تعداد آنها با جهش همراه شد و به یک هزار و ۴۱۰ شرکت دانش بنیان رسید. در ۳ سال سپری شده و در آبان ماه سال ۱۳۹۵ تعداد ۲ هزار و ۷۴۴ شرکت دانش بنیان ثبت شد. این رشد در سالهای بعد نیز ادامه داشت و اکنون در نقطهای قرار داریم که بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور ثبت شده است.
ثبت این تعداد شرکت دانش بنیان در کشور بیان کننده تحول در نوع نگاه به شرکتهای دانش بنیان، نگاه نو به پژوهش، ایدههای خلاقانه و رویکرد جدید دانشگاهها است. همچنین در حال حاضر حدود ۶ هزار استارتاپ دارای ایده نو فعال هستند که به زودی به جامعه شرکتهای دانش بنیان میپیوندند. نقش آفرینی برجسته کسب و کارهای دانش بنیان و فناور در سپهر اقتصاد کشور دستاوردهای بسیاری داشته است. در سال ۹۶ درآمد این شرکتها به ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید که نوید آیندهای روشن برای کشور را میدهد. این نسل جدید از کارآفرینان با فعالیت خود و تولید محصولات فناورانه نیازمان به واردات را کاهش داده است.
اما ایدهای که در ذهنی جرقه میزد برای شعله ور شدن نیاز به شتاب دارد، از ظهور ایده تا تجاری سازی و ورود محصول به بازار مرحلهای سخت و زمان بر است. اما پس از تولید محصول این شهروندان و دولت وظیفه حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان را دارند. این کسب و کارها هر روز با یک نوآوری تازه زندگی بهتری را برای افراد جامعه به ارمغان میآورند. حمایت از کالای با کیفیت ایرانی رسالتی است که بر دوش تک تک شهروندان قرار داد.
اهمیت مصرف کالای ایران ساخت را باید به شهروندان گوشزد کرد. فرهنگسازی در این زمینه اقدامی است که باید انجام شود. در این راستا ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیتهایی را انجام داده است. در این اقدامات دانش آموزان به عنوان آینده سازان این مرز و بوم در مرکز توجه قرار گرفتند و از ایجاد بخش دانش آموزی در جشنوارهها و نمایشگاه ها، جشنواره دانش آموزی زیست فناوری، مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری دانش آموزی، جشنواره دریا، جشنواره گیاهان دارویی و جشنواره نانو حمایت شد. این اقدام آشنایی آینده سازان این سرزمین با مفهوم اقتصاد دانش بنیان را به همراه دارد تا در سالهای آینده شاهد ورود نوآوری و خلاقیت آنها در جامعه باشیم.
یکی دیگر از اقدامات ستاد در این زمینه توجه به برنامههای تلویزیونی است. زیرا این برنامهها با عموم مردم ارتباط دارد؛ بنابراین تولید برنامههایی برای تحقق فرهنگسازی در این زمینه انجام شد که میتوان به «نسیم دانش»، «بر بنیان دانش» و «لذت علم و دانش» اشاره کرد.
برگزاری دو دوره جشنواره ملی، فرهنگی و هنری ایران ساخت گامی دیگری در این مسیر بود. جشنوارهای که در آن جامعه علمی و هنری کشور هم صدا با یک دیگر برای تحقق شعار «ایرانی ایرانی بخر» تلاش کردند تا به آن جامه عمل پوشیده شود.
پس این روزها جوانان این مرز و بوم با همت و غیرت خود تحول به راه انداخته اند تا با عمل نشان دهند که تحریمها نمیتواند ایرانی را از پا در آورد. این جوانان با عمل خود وارد میدان مبارزه با تحریم شده اند و حرکت خود را شتابان در مسیر رونق تولید آغاز کرده اند. همه با هم باید تلاش کنیم تا نوآوریها و خلاقیت در خدمت رونق تولید در کشور قرار گیرد.