شرکتها و استارتاپهای فناوری در حال خلق فناوری جدیدی هستند که با ترکیب عناصر مکانی، تصاویر و دادهها، نمونه سهبعدی دیجیتال از دنیای پیرامونمان را با نام «دنیاهای آینهای» میسازد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، دنیای آینهای یک نسخه دیجیتال سهبعدی از اشیای واقعی دوروبرمان از جمله زمین، جادهها و ساختمانها است که میتواند توسط کاربران بسیاری به صورت همزمان به اشتراک گذاشته شود.
یک استارتاپ ژاپنی با نام «دیپ میرر» از این فناوری که هوش فضایی نام دارد، استفاده میکند تا دنیای آینهای بسازد و میگوید که این فناوری پتانسیل آن را دارد که با کمک فناوریهای دیگری، چون شبکه نسل پنجم، هوش مصنوعی و واقعیت افزوده، فناوریها و خدمات جدیدتری را بروز دهد.
به گفته لی ژیابی، مدیرعامل دیپ میرر، هوش فضایی سطوح دو بعدی درون کامپیوتر را به راحتی به یک فضای سهبعدی تبدیل میکند و به افراد این امکان را میدهد تا اطلاعات را به شیوهای کارآمدتر و شهودیتر، اطلاعات جدید تولید کنند. به گفته وی، کمک به توسعه شهرهای هوشمند یکی از بهترین کاربردهای این فناوری است.
گفتنی است که غولهای فناوری مثل گوگل، وایمو شرکت توسعه دهنده خودروهای خودران برای گوگل، فیسبوک، بایدو شرکت چینی سازنده شبکههای اجتماعی و جستوجوگر اینترنتی و DJI توسعه دهنده پهپاد، برای توسعه پهپاد، خودروهای خودران یا محصولات خود از فناوری هوش فضایی استفاده میکنند.
دیپ میرر قصد دارد هسته فناوری خود را با فناوریهای دیگری از جمله خدمات ابری، درک زبان طبیعی، یادگیری عمیق ادغام کند. در ضمن یک سری پروژه برای دولت محلی تعریف کند و از طریق فناوری هوش فضایی، دنیای مجازی از محیط اطراف، ساختمانها، مناظر و ویژگیهای دیگری از دنیای واقعی را شبیهسازی کند. این شبیهسازیها برای هدست واقعیت مجازی مثل هولولنز مایکروسافت کاربرد دارد.
این شرکت همچنین قرار است برای یک منطقه آزاد تجاری نیز دنیای آینهای بسازد تا محیطی سهبعدی و قابل تعامل ایجاد کند.