مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ برای بررسی اولویتهای مجلس جدید با دوتن از نمایندگان تشکلها به گفتگو نشستیم.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجلس جدید درحالی روی کار آمد که مجلس پیشین امید و اعتماد مردم را از نمایندگان خودشان سلب کرده و راه سخت تری پیش روی این مجلس قرار داده شده است؛ چرا که هم باید اعتماد از دست رفته را برگرداند و هم حقوق مسلم مردم را به آنها عرضه کند.
بر این اساس برآن شدیم تا با دوتن از نمایندگان تشکلهای دانشجویی که در دیدار رمضانیه رهبری با دانشجویان مقابل رهبری سخنرانی داشتند، درباره اولویتهای مجلس یازدهم به گفتگو بنشینیم.
اسدی، دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل پیرامون ساختارهای مجلس یازدهم گفت: در مورد ساختار دو نکته وجود دارد، یکی برمی گردد به حوزه اختیارات و وظایفی که ریاست مجلس دارد و ما این نسبت را یک مقداری در دوره لاریجانی متفاوت دیدیم. در برخی از برههها حتی می دیدیم که ریاست مجلس مساوی با کل مجلس عمل میکند یعنی حوزه اختیاراتش در این حد است یا بعضا میدیدیم لوایحی را می آورد و حتی یک سری از مسائل که به زعم خودشان در اولویت نبود (در حالی که مطالبه از سمت چه جنبش دانشجویی چه نهادهای مختلف اولویت داشت)، در دستور نمیآوردندگویی جایگاه امپراطوری مجلس را در دست داشتند و ما می دیدیم که ریاست مجلس از قدرت و نفوذ خود در تغییر جایگاهی که در مورد ریاست مجلس ایجاد شده بود کمال استفاده را انجام می داد.
وی افزود: مسئله بعدی که در ساختار مجلس جدید اهمیت دارد، «شفافیت» است که از آرای نمایندگان گرفته تا شفافیت هزینههای انتخاباتی و شفافیت در تمام حوزه ها تا اینکه ما دیگر نبینیم فردی مثل عزیزی در مجلس بیاید و از جایگاهی که باید نظارت کند از همان اطلاعات استفاده کند و خودشان یکی از افرادی که دارند از آن رانت و اطلاعات استفاده میکنند، بشوند.
ادعای وکیل ملت بودن در ادوار سابق در حد حرف باقی ماند
دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل اظهار داشت: شاید در همه ادوار مجلس هم ابتدای مجلس یک چنین ادعایی میشود که ما وکیل ملت هستیم وکیل دولت نیستیم، اما متاسفانه میبینیم همان نماینده مجلس نگاهش به ساختارهای اجرایی و دولتی که باید رویش آن نظارت داشته باشد، نگاه یک جایگاهی است که بناست برود در دولت یک جایگاهی بگیرد همین چیزی که سخنگوی دولت گفت که از نمایندگان مجلس دهم هرکدام دیگر نماینده مجلس نیستند؛ بناداریم تا در جایگاههای مختلف دولتی استفاده کنیم. وجود چنین نگاهی از سوی دولت موجب ضعف در جمهوری اسلامی و ساختار سیاسی ماست و اگر از سوی مجلس باشد، باید فاتحه آن مجلس را ما بخوانیم اگر نمایندگان مجلس یازدهم همین نگاه را دارند باید فاتحه این مجلس را بخوانیم و به تعبیری میشود گفت که آنها دیگر وکیل ملت نیستند.
وی ادامه داد: یک مسئله دیگری که ما مطالبه مان بود و از مجلس یازدهم میخواهیم، بحث اصلاح درآمدهای مجلس است که اخیرا هم منتشر شده و درآمدهای بالایی است در برخی از موارد در واقع خیلی از نمایندگان به جای استفاده از روند اداری که میخواهد طی شود از امکانات استفاده میکنند. امکانات در شرایط جنگ اقتصادی ما باید به نحوی تغییر کند که مردم احساس کنند آن نماینده مجلسی که در آن جایگاه قرار گرفته درآمدش با من قشر ضعیف جامعه تفاوت چندانی ندارد.
اسدی گفت: مسئله بعدی که در تعییر ساختارهای مجلس جدید باید مد نظر قرار بگیرد، حذف برخی رسوم غلط مجلس است. یکی از مصادیق این رسومات غلط اهدای هدایا به صورت تشریفاتی به نمایندگان مجلس در دوره های قبل بوده است. این مصداق را صرفا به عنوان مثال گفتم. این مدل از رسومات در ابتدای انقلاب وجود نداشت و چنین چیزهایی نبود. ما نماینده مجلس را نمیدیدیم که بخواهد از نهادهای مختلف باج بگیرد برای اینکه حق السکوتی باشد تا اینکه وظیفه نظارتی خودش را ایفا نکند این رسوم غلط را در مصداقی از مجلس یازدهم دیدیم که از دریافت این هدایا امتناع کردند و در کل دوره مجلس ما توقع مان هست این اتفاقات نیفتد و از رسومات غلط جلوگیری شود.
لزوم استفاده از نخبگان و جوانان در مجلس جدید
وی افزود: یکی از مسائلی که در مجلس باید رعایت شود، استفاده از ظرفیت جوانان و نخبگان به خصوص نخبگان دانشگاهی و پاسخگو بودن به نهادهای مختلف مطالبه گر است. رهبری در دورههای مختلف که اوج آن بحث گام دوم بود مطرح کردند که یکی از کلیدهای حل مشکلات در برهه فعلی مملکت تا ادوار مختلف گذشته استفاده از ظرفیت جوانان بود که رهبری تاکید روی این مسئله داشتند که از این ظرفیت حتما استفاده شود؛ اما این موضوع از سمت سیاسیون میشود گفت که کمتر میبینیم این دغدغه را داشته باشند و شاید هم دنبال دردسر نیستند یا هر اسم دیگری که خودشان میگذارند، اما از نخبگانی که در دانشگاه هستند و در جایگاههای مختلف علمی قرار دارند و در حال فعالیت و پژوهش هستند، حتما باید استفاده شود؛ مثلا جایگاهی مثل جایگاه مرکز پژوهشها به آن انتظاری که از مجلس میرود برگردد و فکر میکنم در صحبتها و فرامین رهبری هم بود در پیامی که دادند.
دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه از ایدههای جریان رقیب در حوزههای مختلف میشود استفاده کرد، گفت: ما جریان پیش برنده تک صدایی از مجلس نمیخواهیم یکی از مواردی که ما کمی نسبت به آن نگران هستیم این است که ادوار مختلف با توجه به ساختار سیاسی که برای انتخابات مجلس هست، این طور بوده که از جریان خاصی در مجلس میامدند و اکثریت مطلق را در دورههای مختلف مجلس ما میدیدیم از سمت یک جریان خاص تقویت میشدند. متاسفانه مسئلهای که وجود داشته این است که ایدههایی که در خود آن جریان و جناح وجود دارد، دنبال میشود. اولویتهایی که آن جریان در نظر میگیرد دنبال میشود و جریان رقیب پس زده میشود. این به لحاظ سیاسی هم برای ما خطرناک است.
جناحی گری و حزبی گری نباید مانع استفاده از ایدههای مفید طرف مقابل شود
وی افزود: جناحیگری و حزبی گری موجب این شده که به تبع آن میبینیم، جوانان آن مجموعه، افراد مختلفی که در آن جریان سیاسی خاص هستند که جریان رقیب حساب میشود به نسبت دوستانی که در راس کار هستند و قدرت را در مجلس به دست دارند در نظر گرفته میشود، کمتر است. بالاخره هر جریان سیاسی یک سری دیدگاههایی دارد در برخی مسائل آن دیدگاهها را مجلس غالب نمیخواهد بپذیرد خب نپذیرد؛ اما وقتی که ما در جنگ اقتصادی هستیم؛ اگر مثلا در مسائل اقتصادی ایدهای هست که ما در جنگ هستیم و داریم دست و پنجه نرم میکنیم در مسائل فرهنگی مختلف ایدههایی هست که راهگشاست دلیل نمیشود به خاطر اختلاف مواضع سیاسی هیچ استفادهای از نظرات و ایدههای آنها نکنیم یا اینکه نقدی از طرف آن جریان بر ما بشود برنتابیم و اگر اتفاقی به این شکل بیفتد کلا در نظر نگیریم.
دهقان، دبیر دفتر تحکیم وحدت در ادامه در مورد اینکه فاصله بهارستان تا مردم چه قدر است، گفت: اولا اینکه اگر بخواهیم براساس آنچه تا الان رخ داده قضاوت کنیم، خیلی مدت کمی است و باید کلیتر نگاه کنیم. فاصله مردم کلا با دولت و مجلس و قوه قضاییه با توجه به عملکردی که آملی لاریجانی و لاریجانی و روحانی داشتند، متاسفانه زیاد شده. پس چنین واقعیت تلخی را داریم و با مردم طوری برخورد شده که مردم در مسائل نظام مشارکت داده نمیشدند و خیلی چیزها را به انها نگفته اند این مدل مواجهه مسئولان بود.
دبیر تحکیم وحدت گفت: اینکه در مجلس فعلی باید چه قدر بین مردم نمایندگان فاصله باشد، باید بگویم در دنیا در مجلسهای مختلف و در خود مجلس فعلی همین کمیسیون اصل ۹۰ واقعا میتواند یک کورسوی امیدی برای مردم باشد که اگر به چالشی خوردند در هر کدام از دستگاهها و قوای سه گانه هر مسئولی خیلی ساده و بدون هیچ تشریفاتی به مجلس بیاید و در کمیسیون اصل ۹۰ آن را مطرح کنند و جواب بگیرند و واقعا پیگیری شود. بهارستان به مردم باید نزدیکتر باشد، به نظرم به عملکرد یک سال اول برمی گردد و کاملا مشخص میشود که مجلس چطور میخواهد عمل کند.
نگاه حزبی در مجلس موجب ایجاد دلزدگی می شود
وی با اشاره به اینکه نگاه حزبی در مجلس موجب ایجاد دلزدگی می شود، گفت: یک موضوع جدی در مورد نگاه عموم نمایندگان مجلس و عموم کارشناسان و جریان دانشجویی و همه کسانی که مجلس و جایگاهش برایشان اهمیت دارد، نسبت به هیئت رئیسه و بخصوص رئیس مجلس وجود دارد و آنهم در نظر گرفتن جایگاه مدیریت مجلس است. نکته دوم هم نقد کردن همین نمایندگان اصولگرا است که در مجلس هستند که باید باب آن باز شود؛ یعنی خود جریان اصولگرایی و رسانه های وابسته به آن به نظرم در خط مقدم نقد جریان اصولگرایی باشند؛ چرا که اگر این اتفاق نیفتد، ما قالیبافی خواهیم داشت که معادل لاریجانی است و هیئت رئیسه هم معادل هیئت رئیسه مجلس قبلی خواهد شد و یک سری نماینده مجلس به لابی خودشان میرسند یا خوابند یا درگیر مسائل خود و شهر و حوزه انتخابیهشان هستند و آش همان آش و کاسه همان کاسه می شود و اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
نمایندگان باید عزم کنند و اشتباهات گذشته را کنار بگذارند
وی افزود: اگر بخواهیم تا این جا در این یک هفته و چند روزی که از مجلس جدید گذشته را مقایسه کنیم با انچه باید باشد، باید گفت مشارکت کم بوده و دلیل آن همان عقبهای است که سه قوه اصلی جمهوری اسلامی داشتند. فاصله مردم زیاد بوده و به نظرم زمانی میتواند این فاصله کمتر شود که خود مسئولین عزم بکنند خیلی از اشتباهاتی که انجام شده را کنار بگذارند و مردم را در خیلی از موضوعات دخیل کنند. ما آیین نامه و ساز و کار داریم و نیاز هست یک سری بسترها فراهم شود برای اینکه حضور مردم در تصمیماتی که در نظام گرفته میشود، در مجلس یا قوه قضاییه یا قوه مجریه بسترها فراهم شود و مردم هم در این موضوع دخیل باشند.
اسدی در ادامه توضیح داد: مردم در تصمیم گیری امور مختلف نظام قدرت دارند و این قدرت به شکل ملموس در مجلس اتفاق میافتد در مورد دولت هم این مسئله وجود دارد، اما در مجلس شاید با توجه به اینکه برای حوزههای انتخابیه مختلف یک نمایندهای از مردم انتخاب میشود و مردم آنجا بیشتر حس میکنند که من نمایندهای را انتخاب کردم و بناست تصمیماتی که من دوست دارم در نظام اتفاق بیفتد بگیرد و آنجا پیگیری و اتخاذ کند. ما این را یک مقداری به شکل افراطی در برخی از برهههایی در مجلس میدیدیم.
وی افزود: در ادوار گذشته مجلس مثلا نزدیک انتخابات مجلس بعدی که میشد میدیدیم نمایندگان در آن برهه در حوزههای انتخابیه خودشان فعال میشوند و کار میکنند. خب مردم میفهمند و متوجه این هستند و اگر بناست مشکلات آنها رسیدگی شود در واقع شکل ریاکارانهای دارد. از این مسائل خرد گرفته تا فرض کنید اگر نمایندگان مجلس الان از ریاستش گرفته تا افراد دیگر بخواهند برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری کار کنند یا در حوزههای مختلف دولت کار کنند مردم متوجه این مسئله میشوند .
دبیر اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: در مورد اینکه چه قدر مجلس از مردم فاصله دارد و مردم چه قدر خودشان را از این ساختار جدا میدانند، باید بگویم که ما آبان ۹۸ را داشتیم و این یک تجربهای بود که به ما نشان داد مردم برای آن تصمیماتی که بالاخره آنجا سران سه قوه گرفتند آن تصمیمی که گرفته میشود نسبت به آن اعتراض شدید دارند و این از سمت قوا درک نشده و از سمت مجموعههای مختلف که در نظام فعالیت میکنند این درک نشده است. این مسئله به شکل عیان نشان میدهد که مردم خودشان را با فاصله زیادی از تصمیمات میبینند.
اسدی گفت: مجلس میتواند فاصلهای که با مردم پیدا کرده را با توجه به ظرفیتی که دارد برگرداند و میتواند شروعی باشد برای اینکه مردم امیدوار به آینده شوند این مسئله را در قوه قضاییه دیدیم. قوه قضاییه ای که ریاستش به عهده آملی لاریجانی بود و به مراتب مردم خودشان را از مقوله عدالتی که در قوه قضاییه باید وجود داشته باشد دورتر میدیدند و به نسبت ریاستی که در دوره رئیسی اتفاق میافتد همین را باید در مجلس پیاده کنیم. این امر می تواند مقدمهای باشد برای اینکه مردم امیدوار باشند به اینکه فردای روز دولتی در ۱۴۰۰ روی کار بیاید آن دولت هم دولتی باشد که با نگاه به مردم برای مردم کار بکند و تصمیمات مختلفش را بگیرد.