معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد گفت: به دنبال استقرار زیست بوم فنی و حرفهای و مهارتی در این دانشگاه هستیم.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سعید آزادیان معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه با رؤسای آموزشکدههای فنی و حرفهای سما، با اشاره به ضرورت بحث تحول در نظام فنی و حرفهای و با تأکید بر ضرورت توجه به اسناد بالادستی و ظرفیتهای بالای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: یکی از اصلیترین وظایف همه ما به عنوان کارگزاران نظام در بخشهای مختلف، این است که رهنمودها و تاکیدات مقام معظم رهبری، علی الخصوص در زمینه مهارت آموزی و تحول فنی و حرفهای را بازخوانی کرده و رئوس مطالب ایشان را سرلوحه اقدامات خود قرار دهیم.
وی ادامه داد: در سال ۹۶ نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای و مهارتی به عنوان قانون به دولت ابلاغ و دولت موظف شد ظرف شش ماه آیین نامه اجرایی آن را تدوین کند. در سال ۹۷ با ابلاغ این آیین نامه جایگاه بالادستی و قانونی برای حوزه فنی و حرفهای در کشور شکل گرفت و همه اجزایی که در این فضا میتوانستند، تأثیر گذار باشند در این نظام دیده شد. در این میان یکی از بخشهایی که به آن توجه ویژهای شد دانشگاه آزاد اسلامی بود که در آن ظرفیتها و مشروعیتهای قانونی برای اقدامات مؤثر را داریم و باید از آنها به نحو مطلوب بهره بگیریم.
آزادیان با تأکید بر بازخوانی مجدد سند دانشگاه اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب و نظام جامع آموزش فنی و حرفهای سال ۹۶، گفت: با بازخوانی مجدد این اسناد بالادستی با ماموریتهایی که به لحاظ قانونی بر عهده ما گذاشته شده است، آشنا میشویم.
وی تأکید کرد: ما دنبال استقرار زیست بوم فنی و حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم، این زیست بوم کلمه جامعی متشکل از اجزا و عناصر مختلفی است که نیاز به طراحی دارد. با شکل گیری یک زیست بوم حیات به اجزا آن داده میشود و فرایند رشد آن به صورت سیستماتیک پیش میرود. ماموریت مهمی که سما در قالب نظام جامع آموزشهای فنی و حرفهای و استقرار این زیست بوم در حال پیگیری آن است. ما به صورت جدی با کار روی بخشهای مختلف در حال شناسایی عناصر آن هستیم که با انجام آن قطعاً شعار جهش تولید که مقام معظم رهبری به آن تأکید فرمودند، اجرایی خواهد شد.
معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: با توجه به ظرفیتهای قانونی و موجود دانشگاه آزاد اسلامی و به لحاظ مطالباتی که در سطح عالی کشور وجود دارد و مأموریتهای جدید؛ شرایط بسیار ویژه و منحصر به فردی برای سما ایجاد شده و در این مسیر همراهی همه بخشها لازم است.
آزادیان اظهار کرد: مشارکت همگانی در مفهوم پردازی و طراحی مدل این زیست بوم فنی و حرفهای به ویژه از مسئولان آموزشکدهها به عنوان بازیگران اصلی و عناصر تأثیر گذار در توسعه نظام فنی و حرفه ای، مطالبه جدی دکتر آزادیان در این جلسه بود.
وی با تأکید بر بازخوانی مکرر بیانیه گام دوم انقلاب و توجه ویژه به قسمتهایی از آن که مرتبط با حوزه آموزش است، به نقش جوانان در نظام پیشرفته اسلامی به عنوان کلیدیترین مبحث این بیانیه اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری اهمیت ویژهای به بحث جوانان میدهند و میفرمایند جوانان محور تحول نظام پیشرفته اسلامی و مهمترین ظرفیت امید بخش کشور هستند، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی.
آزادیان با اشاره به نگاه خوشبینانه مقام معظم رهبری، گفت: امیدواری به آینده هم باید نهادینه و هم بسترهای لازم آن فراهم شود. یکی از مأموریتهای مهم در حوزه فنی و حرفهای و مهارتی ایجاد امید آفرینی است.
وی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری مبنی بر حرکت به سمت دولت جوان حزب اللهی، ادامه داد: در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، رهبری به یکی از شاخصههای مهم امام (ره) که همان بحث تحول و تحول خواهی است، اشاره فرمودند و تاکید کردند که شاید بتوان گفت امام خمینی (ره)، امام تحول است، اما صرفاً این نیست که بخواهیم یک ویژگی از شخصیت حضرت امام را بازخوانی کنیم، باید از آن درس بگیریم. شاید بتوان گفت ایشان یکی از ویژگیهای مهم دولت جوان حزب اللهی به عنوان علاج کشور را تحول خواهی برشمردند.
آزادیان تعریف مقام معظم رهبری از تحول را «یک جهش و حرکت بزرگ در زمینههای مختلف» عنوان کرد و گفت: ایشان پیشرفت و پس رفت جوامع را وابسته به اراده و عملکرد انسانها میدانند و در سخنان خود با اشاره به آیات قران کریم میفرمایند، وقتی شما تغییرات مثبت در خودتان ایجاد کنید، خدای متعال هم تغییرات مثبت را به وجود میآورد.
معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان، شروط و ابزار تحول در نگاه مقام معظم رهبری را پشتوانه فکری، اما نه به معنای استحاله فکری و خارج شدن از هویت واقعی، صبر و اجتناب از کارهای سطحی و دم دستی برشمرد و تاکید کرد: مقام معظم رهبری درخصوص تحول در زمینه اقتصاد، میفرمایند ما باید در حوزه اقتصاد به سمت اقتصاد بدون نفت گام برداریم.
آزادیان، طرح مباحث پیشین خود را مقدمهای برای تبیین چیستی و چرایی حرکت مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تحول دانست و افزود: موضوع تحول در آموزشهای فنی و حرفهای را به صورت جدی دنبال میکنیم چرا که این مهم، مطالبه جدی مقام معظم رهبری و در بالاترین سطح جامعه است. ما باید به فکر چاره اندیشی باشیم.
معاون آموزشهای فنی و حرفه ای، مهارتی و کاربنیان با تأکید بر ظرفیتهای جدی ایجاد شده در کشور تصریح کرد: در سال ۹۲ سند دانشگاه اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده که ۵۶ راهبرد و ۳۶۹ اقدام دارد، بخشهای مختلف یک دانشگاه مطلوب اسلامی در آموزش عالی، ترسیم شده است؛ که یک بخشی از آن پرداختن به تربیت دانشجوی ماهر کارآفرین است از این رو ما برخی از راهبردها را در مجموعه دانشگاه آزاد به این موضوع اختصاص داده ایم و بستههای مختلف کاری مبتنی بر این سند دانشگاهی استخراج کرده ایم که یکی از این بستهها طراحی دانشگاه کار آفرین است؛ یعنی دانشگاهی که خروجی آن، افرادی باشند که بعد از فارغ التحصیلی از سطح بالایی از مهارت و دانش برخوردار باشند و عنوان کار آفرین را به آنها بتوان اطلاق کرد.
وی موضوع کارآفرینی را به عنوان بحثی مهم در سند دانشگاه عنوان کرد و افزود: این موضوع باید به عنوان ماموریت اصلی، سرلوحه کارما قرار گیرد. البته این سیاستها در سطح کلان دانشگاه انجام و برنامه ریزیهای فرابخشی لازم نیز صورت گرفته است؛ آنچه ما باید به آن بپردازیم برنامه ریزی در جهت اجرایی کردن آنها در سطح مدارس و آموزشکدهها است. جایگاه ما در این سند مشخص است که در آینده به صورت دقیقتر به آن خواهیم پرداخت.
در اختیار داشتن حدود ده هزار مربی فنی و حرفه ای، توسعه کمی این دانشگاه در سطح کشور و در معرض همگان بودن خدمات آموزشی آن، سطح بالای برخورد دانشگاه با جامعه و صنعت و سرمایه اجتماعی دانشگاه و ... از جمله عوامل تشکیل دهنده زنجیره ارزشی مهمی برای این مجموعه دانشگاهی، از سوی آزدیان مطرح شد.
وی از مصوبه سال گذشته کمیسیون دائمی هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، مبنی بر واگذاری برخی ماموریتهای مهم به سما یاد کرد و افزود: در بخشی از این ابلاغیه به عنوان شرح وظایف سازمان آمده که نظارت بر حسن اجرای برنامهها و پایش کیفیت آموزشی از مهدکودک تا کارشناسی فنی و حرفهای و کاردانیهای مرتبط از مسئولیتهای سماخواهد بود. حتی در جای دیگری همه انواع آموزشهای مهارتی از قبیل آموزشهای آزاد، مهارت آموزی، توانمندسازی، صلاحیتهای حرفهای و شغلی و راهبری مراکز و رویدادهای دانش آموزی را به سما سپرده شده است.
آزادیان در پایان با اشاره به اپیدمی بیماری کرونا و ضرورت تغییر شیوه آموزش، از مسئولان آموزشکدهها قدردانی ویژهای داشت که در این دوران توانستند با ظرفیتها و امکانات خود، کارنامه درخشانی در حوزه آموزشهای غیر حضوری از خود به جای بگذارند.
گفتنی است جلسه بررسی چالشها و راهکارهای توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس سازمان، برخی از مسئولان و همکاران سازمانی و روسای آموزشکدههای فنی و حرفهای سراسر کشور برگزار شد.