دبیر چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان جزئیات نحوه انتخاب هیأت داوران و ارزیابی آثار شرکت کننده در این دوره از جشنواره را اعلام کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، هومان اسعدی، دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان درباره نحوۀ داوری آثار شرکتکنندگان این دوره گفت: مکانیزم داوری جشنوارۀ امسال در مرحلۀ اول تقریباً شبیه روال سالهای گذشته است. اگرچه آثار بهصورت ویدئویی به جشنواره ارسال شده، اما ستاد جشنواره پس از احراز هویتِ ارسالکنندگان، فقط فایلهای صوتی را برای داوران پخش میکند. ضمن اینکه تمامی فرمهای امتیازدهی بهصورت بینام و کُدگذاریشده است. در این چارچوب هر کدام از داوران بهطور انفرادی امتیاز میدهند و دبیرخانۀ جشنواره میانگین نمرات را محاسبه و نتیجۀ نهایی را اعلام میکند. البته داوران پس از اینکه میانگین گرفته شد، اسامی منتخبان را رؤیت و صورتجلسه را تأیید و امضا میکنند، اما طی روند داوری از اسامی اطلاعی ندارند و تصاویر شرکتکنندگان را هم نمیبینند.
اسعدی در پاسخ به این پرسش که اگر شرکتکنندهای برای مرحلۀ دوم پذیرفته نشود آیا امکان ارسال درخواست تجدید نظر دارد یا خیر؟ گفت: تمامی آثار به دقت بررسی شده است و مشکلی هم در فیلمهای ارسالی وجود ندارد. داوریها بهطور کاملاً محرمانه و گمنام صورت گرفته و در مرحلۀ میانگینگیری هم دقت کافی اعمال شده است. بههمین جهت نتایج تغییر نمیکند و نتایجی که اعلام میشود برآیند نظر هیئت داوران و قطعی است.
وی درباره انتخاب داوران جشنواره توضیح داد: سیاست اصلی جشنواره در این چند دوره این بوده که داوریها بهتدریج تخصصیتر شود و به تبع آن، نمایندگان مکاتب و سبکهای مختلف در جشنواره حضور داشته باشند. ما تا حد امکان سعی کردهایم این موضوع در همۀ بخشها رعایت شود. در بخش موسیقی نواحی هم همینطور است. مثلاً اگر در منطقهای دو سبک اصلی وجود دارد، سعی کردهایم نمایندگانی از آن مکاتب و سبکهای مربوطه در جشنواره حضور داشته باشند. در زمینۀ موسیقی کلاسیک و موسیقی دستگاهی هم تا حد امکان همین کار را انجام دادهایم. تقریباً در تمامی موارد سعی بر این بوده که تنوع سبکشناختی در نظر گرفته شود.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه دربارۀ استقبال شرکتکنندگان از جشنوارۀ چهاردهم اظهار کرد: تعداد شرکتکنندگان امسال از تمام دورههای قبل بیشتر بوده است. مثلاً در دورۀ دوازدهم حدود ۱۶۰۰ متقاضی وجود داشت، و در سیزدهمین دوره حدود ۲۱۰۰ نفر شرکت کرده بودند؛ در حالیکه امسال در حدود ۲۴۰۰ نفر شرکت کردهاند که ۵۰ درصد آنها در شاخۀ موسیقی دستگاهی، ۱۵ درصد در بخش موسیقی کلاسیک و ۳۵ درصد هم در بخش موسیقی نواحی درخواست دادهاند. لذا، علیرغم شرایط کرونا، امسال استقبال بسیار شایان توجهی از جشنواره شده است.
دبیر چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان در پایان گفت: از تمامی هنرمندانی که در جشنواره شرکت کردهاند تشکر میکنم و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. همچنین از اعضای ستاد جشنواره، مدیریت محترم امور اجرایی و نیز استادان گرانقدری که در این ایام همراه ما بودهاند تشکر و قدردانی میکنم. امیدوارم مرحلۀ نهایی هم با تدابیری که اندیشیده شده، که احتمالاً به صورت مجازی برگزار شود، بهخوبی پیش برود.
مرحلۀ اول داوری چهاردهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی توسط انجمن موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در حال برگزاری است.