به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، اختتامیه دهمین دوره جایزه سینمایی ققنوس، برگزار شد. این اختتامیه که به سبب شرایط ویژه فراگیری بیماری کرونا، به صورت رسانهای، برگزیدگان خویش را معرفی کرد. «تک تیرانداز»، «یدو» ، «منصور» و «مصلحت» برگزیدگان جایزه ققنوس شدند.
برگزیدگان امسال ققنوس، پس از گفتوگو میان اندیشمندان و هنرمندان در محافل سینما انقلاب، توسط شبکهای 75 نفره از متفکران، هنرمندان و اصحاب رسانه برگزیده شده اند.
«سینما کلید پیشرفت کشور» اصلیترین مضمون و محور محافل سینمایی جایزه ققنوس بود. هر فیلمی بر اساس این شاخص سنجیده میشد و اندیشمندان و هنرمندان زیادی در این باب گفتوگو کردند که سینما چگونه با تحول در موضوعات و سوژهها، فرم، ژانر، نظام اداره، نظام اثر بخشی و ... میتواند مبدأ پیشرفت کشور شود. اساساً سینما و رسانهای که پیشرفت را رقم میزند، چه سینما و رسانهای است؟
در برنامه تلویزیونی اختتامیه ققنوس که به صورت زنده از شبکه افق پخش میشد، جلال غفاری، سیدمحمد هاشمی، سیدمهدی ناظمی، سیدمحمد حسینی به عنوان نمایندگان شبکه داوران، حضور داشتند و پس از برگزاری میزگرد حول «مضامین، فرصتها و زمینههای سینما پیشرفت»، از برگزیدگان با حضور عوامل فیلمها تقدیر شد.
سیدمهدی مطهر (مجری طرح منصور)، محمدرضا شفاه، حسین دارابی، (تهیهکننده و کارگردان مصلحت)، علی درخشنده ( تهیهکننده یدو)، علی غفاری ( کارگردان تک تیرانداز) در این برنامه و اختتامیه حضور داشتند و تندیس ققنوس به آنها اهداء شد.
جلال غفاری که پیش از این، مسئولیت شبکه افق را برعهده داشت، نسبت رسانه اجتماعی و پیشرفت را نسبتی علمی و اثبات شده در متون علمی دنیا خواند و بیان داشت که در دانش ارتباطات به روز دنیا، رسانه را وسیله و طریقی برای توسعه میخوانند. بنابراین طرح موضوع رسانه و پیشرفت توسط انقلاب اسلامی، کاملاً علمی و مبتنی بر دانش روز دنیا و کارکردهای واقعی رسانه است.
سیدمحمد هاشمی که هماکنون قائم مقام بنیاد فرهنگی خاتم را برعهده دارند و پیش از این مسئولیتهای رسانهای متعددی داشتهاند، جبهه فرهنگی انقلاب را انباشت از سوژههای پیشرفت دانست. نمونههایی همچون «شهید حبیبپور» که اسوه جهادی در حاشیه شهر تهران بود، از رویکردهایی است که میتواند به جای سیاهنمایی، محور حرکت جامعه شود. سینمای ما از این سوژهها به شدت تهی است و به آنها نمیپردازد. فیلم «تکتیرانداز» جزء استثنائات خوب سینمای ما است که هم قهرمانپروری دارد، هم پرداختی شایسته و عزتآفرین دارد، هم الگویی خوب را برای تربیت نسلی که قرار است پیشرفت را رقم بزند، پیش روی ما میگذارد.
هاشمی، ضمن اشاره به مسئله توزیع برای آثار انقلابی، با استناد به تجربه فیلم «به وقت شام» توزیع مویرگی و شهرستانی را بسیار مهم دانستند؛ زیرا که بخش عمده ای از مخاطبان سینما انقلابی، به سالن های سینمای مجلل شهری، دسترسی ندارند.
سیدمحمد حسینی، از غفلت خداوند و توکل و معنویت در سینمای امروز ایران به ویژه در آثار این جشنواره، گلایه کرد و گفت: این با سینما واقعگرا هم نمیخواند، زیرا که معنویتگرایی و خداگرایی، از عمیقترین واقعیتهای پدیدار شده جامعه ایران است.
حسینی ضمن تقدیر از فیلم «منصور» آن را کار زیبا، خوش ساخت و اثرگذار بر مخاطب خواند. دفاع مقدس سرشار از این ظرفیتهای نهفته است که میتواند بر هویت و حرکت جامعه ما اثرگذار باشد و سبب پیشرفت شود. علمگرایی و حل مسئله در عین روحیه انقلابی از ویژگیهای شاخص این اثر سینمایی قابل تقدیر بود.
سیدمهدی ناظمی در تقدیر از فیلم سینمایی «یدو» آن را کار روان و خوش ساخت سینمایی دانست که حتماً ارتباط خوبی با مخاطب خواهد گرفت. شخصیتپردازی و فیلمنامه، قصهگویی و پرداخت خوب به سوژه، از ویژگیهای خوب این اثر سینمایی بود. این اثر سینمایی که فرمی خوب داشت، میتواند الگویی مناسب برای سینمای پیشرفت باشد. زیرا فراتر از شعارزدگی و مضمونزدگی، توانسته بود اثری هنرمندانه و سینمایی و مخاطبپسند را در نگاه و رویکرد انقلابی ارائه دهد.
محمدرضا شفاه نیز در جریان تقدیر از «مصلحت»، گره خوردن مضمون امید و عدالت را برای آثار رسانه و سینمایی بسیار لازم دانست و گفت: ما در تمام کارهای سینمایی خود در سوره، تلاشمان همین بوده است که بگوییم که در میان همه مشکلات و گرههای اجتماعی و ... همیشه امید وجود دارد و باید به تحول و برقراری عدالت امید بست.
مهدی مطهر نیز بر ضرورت عنصر پژوهش در آثار سینمایی و رسانهای تأکید کرد: قوت فیلم « منصور» در دو سال زحمت پژوهشی است که از آن یک فیلم نامه قوی و مستند ساخته است.
در پایان قابل ذکر است که جنبش فکری هنری سینما انقلاب که امسال با محوریت «سینما، رسانه و پیشرفت» کار خویش را پی گرفته بود، با تحولی در شیوه برگزاری جایزه سینمایی ققنوس در سالهای آینده، این حرکت را در طول سال و در قالب نشستها، محافل و برنامههای رسانهای متعدد، ادامه خواهد داد.